کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مرغ دزدی با تفنگ!

منتظر سرقت‌های عجیب‌و‌غریب به دلیل گسترش فقر در جامعه باشیم

جامعه 24 , 23 ارديبهشت 1401 ساعت 10:41


گروه جامعه: شاید سالی یک یا دو بار تصویری از سرقت برنج و مرغ به صورت مسلحانه در فضای مجازی منتشر شود که واکنش‌های بسیاری را به دنبال دارد. اما این روز‌ها دیگر کسی با دیدن این تصاویر نه تنها ناراحت نمی‌شود بلکه حق را به دزدان می‌دهد و این واکنش‌ها از سوی شهروندان زنگ خطر را در کشور به صدا در می‌اورد.
منتظر دزیدن نان از دست مردم باشیم؟

شرایط اقتصادی و افزایش هر روزه قیمت‌ها شاید در کوتاه مدت به چشم نیاید، اما همین افزایش‌ها مسیر ارتکاب سرقت را تغییر داده و دیگر نباید منتظر این باشیم که سارق مسلح به سمت طلافروشی، صرافی یا بانک برود و از این پس شاید سارقان مسلح به سراغ مرغ و گوشت فروشی‌ها رفته یا از سوپر مارکت‌ها برنج سرقت کنند.
یکی از شهروندان می‌گوید: چند روز قبل زنی در محله ما در شرق تهران نان خریده بود که یک موتوری نان هایش را دزدید و فرار کرد. ما احساس امنیت نمی‌کنیم و با این گرانی‌ها که می‌گویند قرار است بیاید، پس قطعا بیچاره می‌شویم.یکی دیگر از شهروندان که در مرکز شهر سفره خانه دار است، می‌گوید: فکر نمی‌کنم دیگر بتوان کاسبی کرد و علاوه بر آن ما نگران این هستیم حتی به قلیان و تجهیزات ما هم رحم نکنند. وقتی هر روز مقابل سفره خانه ما گوشی چند نفر را با تهدید چاقو می‌برند، ما چکار باید انجام دهیم؟شهروند دیگری که فروشنده مواد غذایی است، می‌گوید: از ترس روغن و برنج را در خانه گذاشته و به اندازه مصرف سه روز می‌آورم. اگر یک نفر با اسلحه به مغازه بیاید برای نجات جانم مجبورم هرچه می‌خواهد را در اختیارش قرار دهم. اینگونه کمتر ضرر می‌کنم.

فیلمی پر از درد و واکنش
مشهور‌ترین فیلم از سرقت‌های عجیب و غریب مربوط به فیلمی از جنوب استان کرمان بود. دو سارق مسلح با اسلحه کلاشینکف وارد سوپر مارکت شده و بدون واهمه چند مرغ و یک گونی برنج را سرقت و از محل فرار کردند، سارقانی که تاکنون شناسایی و دستگیر نشده اند.البته فیلم‌هایی از سرقت پتو، روفرشی، آیفون منازل و درخت در فضای مجازی هم منتشر شده است.نکته قابل تامل در این میان این است که با این سرقت‌های ریز و جزئی، شهروندان به دلیل بروکراسی اداری و پروسه قضایی طولانی معمولا قید شکایت از سارق را می‌زنند به همین دلیل شاید نتوان آمار دقیقی از وقوع این نوع سرقت‌ها که عمدتا ناشی از فقر در جامعه است، ارائه کرد.

باید منتظر سرقت‌های عجیب باشیم
مسعود موسوی پور، جامعه شناس  گفت: از قدیم هم گفته اند که شکم گرسنه هیچ چیز را درک نمی‌کند و انسان تنها به فکر سیر کردن خود است. با وجود افزایش افسار گریخته قیمت‌ها در ماه‌های اخیر، باید منتظر افزایش جرایم در کشور باشیم، اما اینکه جرایمی ظهور خواهند کرد که کسی فکرش را نمی‌کرد، جای بررسی و تامل دارد.وی افزود: ممکن است در خیابان شاهد زورگیری‌های بیشتری باشیم که می‌تواند توام با خشونت و بعضا مسلحانه باشد. البته با افزایش گشت‌های پلیس و کاهش فشار اقتصادی روی مردم اینگونه جرایم هم کاهش می‌یابد.

به گفته این جامعه شناس باید توجه کرد که کمتر به صورت تک نفره در برخی خیابان‌ها و اماکن به ویژه تاریک شهری حاضر شد. شهرداری و اداره برق هم باید عوامل مسبب وقوع جرم مانند نقاط تاریک را به حداقل برساند.
موسوی پور با تاکید بر اینکه پلیس به تنهایی و با این حجم نیرو دیگر نمی‌تواند جرایم بیشتری را پوشش دهد، تاکید کرد: افزایش ناامنی‌ها متاسفانه تبعات دیگری را هم دارد که یکی از آن‌ها افزایش سلاح‌های غیر مجاز است. البته پلیس در حوزه رصد مرز و کشف اسلحه قاچاق بسیار خوب کار کرده و کشفیات زیادی داشته است.


کد مطلب: 336198

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/336198/منتظر-سرقت-های-عجیب-و-غریب-دلیل-گسترش-فقر-جامعه-باشیم

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir