کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یک کهکشان مارپیچی کوتوله از نگاه هابل

23 ارديبهشت 1401 ساعت 11:23


گروه علمی: ناسا اخیرا در حساب کاربری تلسکوپ فضایی هابل، تصویری جالب از یک کهکشان مارپیچی منتشر کرد.

به گزارش ایسنا، ناسا با انتشار این تصویر نوشت: کهکشان ان جی سی ۲۴۷(NGC ۲۴۷) که با نام مستعار کهکشان چشم سوزنی(Needle’s Eye Galaxy) نیز شناخته می‌شود، یک کهکشان مارپیچی کوتوله تماشایی است که در فاصله ۱۱ میلیون سال نوری از ما قرار دارد.در این تصویر زیبایی‌های لبه‌های کهکشان مذکور را می‌توانید تماشا کنید.در زیر لبه قرص کهکشان، کهکشان‌های کوچک‌تر و دورتر و همچنین یک ستاره بسیار درخشان در پیش‌زمینه که بین ما و ان جی سی ۲۴۷  قرار دارد، قابل مشاهده هستند.

این کهکشان یک کهکشان مارپیچی میانی از نوع SAB (s) d با قطر حدود ۷۰ هزار سال نوری است. ان جی سی ۲۴۷ یکی از چند کهکشان نوع آخر(late-type) است. کهکشان‌های نوع آخر شامل همه کهکشان‌های مارپیچی و نامنظم هستند. بررسی ستارگان متغیر این چنین کهکشان‌هایی برای ستاره شناسان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

"هابل" قوی‌ترین تلسکوپ جهان است و در سه دهه مشاهدات فضا، این تلسکوپ نگاه ما را به جهان تغییر داده است. این تلسکوپ یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های کیهانی ناسا تاکنون بوده که به مدت ۳۲ سال در حال فعالیت است و ناسا امیدوار است سال‌های بیشتری نیز فعالیت کند. این تلسکوپ سیارات فراخورشیدی، کهکشان‌های دور و ماده‌ تاریک را مورد مطالعه قرار داد.


کد مطلب: 336207

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/336207/یک-کهکشان-مارپیچی-کوتوله-نگاه-هابل

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir