به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۲۳ ساعت ۱۲:۲۶
کد مطلب : ۳۳۶۲۱۵

شایع ترین علت سردردهای صاعقه ای در کودکان

شایع ترین علت سردردهای صاعقه ای در کودکان
گروه جامعه:جراح و متخصص مغز و اعصاب، با اشاره به شیوع سردرد در میان کودکان و نوجوانان، در خصوص علت و روش تشخیص انواع سردرد در گروه های سنی کودکان و نوجوانان، توضیحاتی ارائه داد. علیرضا زالی، در خصوص سردردهای نگران کننده با تظاهرهای طولانی در کودکان، گفت: سردرد، اختلالی شایع در گروه سنی اطفال است و طی ۳۰ سال اخیر انواع سردردها در کودکان حتی میگرنی، افزایش یافته است.وی افزود: به رغم اهمیت بررسی علل سردرد در کودکان و مطالعات بسیاری که در این زمینه انجام شده، کماکان بحث تشخیص و درمان سردرد در کودکان موضوع چالش برانگیزی است.
 
زالی با اشاره به اینکه یکی از علل اصلی غیبت کودکان و نوجوانان از مدرسه، کاهش کارایی تحصیلی و اختلال در فعالیت‌های روتین روزانه، سردرد است، افزود: سردرد در کودکان با سن کمتر از ۷ سال شیوع کمتر و سن بالای ۷ سال شیوع بیشتری دارد. همچنین این اختلال در پسران، قبل از بلوغ و در دختران، بعد از بلوغ شایع است.
وی ادامه داد: شایع‌ترین نوع سردرد در کودکان، میگرنی و در نوجوانان تنشی (ناشی از استرس) است که اغلب سردردهای اولیه تشخیص داده می‌شود.زالی از نرخ بالای بستری کودکان با بیماری زمینه‌ای که به سردرد مبتلا می‌شوند، خبر داد و این نوع سردردها را ثانویه خواند.

وی در ادامه بروز سردرد در کودکان بر اثر وجود تومورهای مغزی، عفونت سیستم اعصاب مرکزی (CNS)، هیدروسفالی (تجمع مایع مغزی نخاعی در جمجمه)، فشار خون خوش خیم داخل جمجمه‌ای (BIH) و خونریزی‌های داخلی را نگران کننده خواند.زالی همچنین ضربه به سر و گردن، اختلالات عروقی در سر و گردن، وجود ضایعات داخل جمجمه، اختلالات انعقادی، عفونت، وجود درد در ناحیه صورت، چشم، گوش، سینوس و دهان را از عوامل بروز سردردهای ثانویه اعلام کرد.

وی با تاکید بر لزوم توجه به علائم هشدار دهنده بروز سردرد در کودکان، اظهار کرد: تب، تشنج، استفراغ به ویژه در ساعات اولیه روز، تشدید سردرد با سرفه و عطسه یا تغییر حالت بدن، تغییر در سایز مردمک‌های چشم، اختلال در راه رفتن و حتی هرگونه تغییر رفتاری از جمله علائمی است که خانواده‌ها باید به آن توجه داشته باشند.رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص بروز سردردهای صاعقه‌ای (Thunderclap) در کودکان، تصریح کرد: این نوع سردرد در عرض ۵ دقیقه به اوج خود می‌رسد. شایع‌ترین علت سردردهای صاعقه‌ای در کودکان وجود ضایعات عروقی به ویژه، اختلالات ترومبوز سینوس وریدی مغز که با همه گیری ویروس کووید ۱۹ شایع‌تر شد، فشار خون و افت فشارخون است.

وی با بیان اینکه دایسکشن عروق شریانی در سردردهای صاعقه‌ای بسیار دیده می‌شود، تصریح کرد: سردردهای صاعقه‌ای به طور قطع نیاز به مداخله دارد، اگر چه گاهی ممکن است سردردهای اولیه نیز نشانه‌های مشابه سردردهای صاعقه‌ای را داشته باشند.زالی در خصوص روش‌های تشخیص این نوع سردرد، عنوان کرد: سی تی اسکن، سی تی آنژیوگرافی، ام آر آی، ام آر وی و ام آر آنژیوگرافی از جمله روش‌های تشخیص سردردهای صاعقه‌ای هستند.

رئیس دانشگاه با اشاره به اینکه سردرد در کودکان می‌تواند نشانه بروز سندروم مویا مویا نیز باشد، گفت: سندروم مویا مویا نیز از جمله اختلالاتی است که پس از گسترش ویروس کووید ۱۹، بیش از پیش گزارش شده است. این سندروم، نادر و پیش‌رونده در مجاری خونی و عروقی است و باعث کاهش جریان خون به مغز می‌شود.
برچسب ها: سردرد
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها