به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۲۳ ساعت ۱۹:۲۵
کد مطلب : ۳۳۶۲۴۶

بن بست برجام رفع شد؟

بن بست برجام رفع شد؟
گروه سیاسی: پس از ماه‌ها بن‌بست در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای، اتحادیه اروپا و ایران می‌گویند پس از سفر انریکه مورا به تهران گشایشی در مسیر مذاکرات ایجاد شده است.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: سفر  مورا به تهران "به اندازه کافی مثبت" بوده که گفتگوها از سر گرفته شود و وزیر خارجه ایران هم آن را فرصتی برای بررسی "ابتکار عمل‌های معطوف به حل مسائل باقی‌مانده" خوانده است.جوزپ بورل، گفت: "این طور بگویم که مذاکرات به بن‌بست رسیده بود و حالا بن‌بست رفع شده و به این ترتیب چشم‌اندازی از رسیدن به یک توافق وجود دارد."او در عین حال تاکید کرده اختلافات موجود در مسیر احیای برجام را نمی‌توان "یک‌شبه" حل کرد.حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جهوری اسلامی ایران  هم در توییتی نوشت:"اگر آمریکا تصمیم سیاسی خود را گرفته و به تعهداتش پایبند باشد، توافق خوب و قابل اتکا در دسترس است."ارزیابی‌های مثبت از احتمال ازسرگیری مذاکرات پس از بازگشت انریکه مورا از تهران بیان شده است. مورا مدیر سیاسی سیاست خارجی اتحادیه اروپا است و به عنوان هماهنگ‌کننده مذاکرات احیای برجام عمل کرده است.جوزپ بورل گفته گفتگوهای انریکه مورا در تهران "بهتر از آنچه انتظار می‌رفت پیش رفت". مورا به جز مساله هسته‌ای، پرونده احمدرضا جلالی، پزشک دوتابعیتی ایرانی-سوئدی را هم مطرح کرده و خواهان توقف حکم اعدام او شده است.
 مورا دو روز متوالی در ساختمان وزارت خارجه ایران گفتگوهایی با علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر خارجه و مذاکره‌کننده ارشد ایران داشت.
منابع غربی پیش از این می‌گفتند اصرار ایران بر حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی در آمریکا دلیل بن‌بست است. در مقابل منابع ایرانی می‌گفتند غربی‌ها تضمین کافی نداده‌اند که ایران از مزایای رفع تحریم بهره‌مند خواهد شد.روزنامه فایننشال تایمز پیش از سفر  مورا به تهران گزارش داد که اتحادیه اروپا به دنبال راه حلی میانه در مساله سپاه است، به این ترتیب که نام سپاه از فهرست تروریستی برداشته شود، اما بخش‌هایی از آن، مانند نیروی قدس سپاه، همچنان در فهرست بماند.


 
برچسب ها: برجام
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها