به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۲۴ ساعت ۱۱:۱۹
کد مطلب : ۳۳۶۳۰۷
را قیمت رمز ارز‌ها در حال افول است؟

وحشت بزرگ برای سرمایه گذاران لونا

وحشت بزرگ برای سرمایه گذاران لونا
گروه اقتصادی: بیت کوین و سایر ارز‌های دیجیتال با ادامه فروش گسترده در بازار با کاهش بیشتر قیمت‌ها مواجه شده اند. قیمت بیت کوین روز پنجشنبه گذشته در حدود ۲۸ هزار دلار بود و در سه روز آخر هفته ۷ درصد کاهش را تجربه کرد. در واقع طی روز‌های اخیر علاوه بر بیت کوین، اتریوم نیز به عنوان رمز ارز رقیب بیت کوین، چهارشنبه هفته پیش حدود ۳۰ درصد افت قیمت داشته و در روز پنجشنبه با حدود ۱۸ درصد کاهش به قیمت تامل برانگیز ۱۹۰۸ دلار رسید.

این امر پس از آن صورت گرفت که استیبل کوین TerraUSD، که با نام UST نیز شناخته می‌شود، در اواسط هفته قبل پیوند خود را با دلار شکسته و باعث ایجاد یک اثر موجی در بازار پر نوسان ارز‌های دیجیتال شد.
بنابر گزارشی که نیوزویک منتشر کرده است، ارزش استیبل کوین در هفته گذشته به ۳۰ سنت سقوط کرد! البته این مساله اواخر هفته کمی بهبود یافته و به حدود ۶۰ سنت رسید. تاثیر این موضوع زمانی مشخص می‌شود که بدانیم سقوط TerraUSD به عنوان خواهر خوانده رمز ارز لونا، باعث شد که این رمز ارز با سقوط‌هایی بی سابقه بالای ۹۷ درصدی به قیمت ۰.۰۲۷ دلار برسد؛ در حالی که لونا در زمانی قیمتی در حدود ۸۰، ۹۰ و حتی ۱۲۰ دلار را نیز تجربه کرده بود.

شوک وزارت خزانه داری آمریکا به بازار
هر چند که در این رابطه مدیر عامل Terraform Labs به عنوان شرکت پشتیبان لونا و TerraUSD اعلام کرده که برنامه‌هایی را برای بازسازی و دریافت بودجه اضافه در پیش دارند، اما گفته می‌شود که طی روز‌های آینده قرار است وزارت خزانه داری آمریکا، طی گزارشی ریسک‌های مرتبط با ارز‌های دیجیتال و بازار‌های آن را منتشر کند. وزیر خزانه داری آمریکا همچنین سه شنبه هفته قبل در مقابل کمیته بانکی سنا درباره استیبل کوین‌ها و ارز‌های دیجیتالی که به ارزش دارایی‌هایی سنتی مانند دلار مرتبط هستند نیز هشدار داده بود. به گفته جنت یلن، موجودی در استیبل کوین‌ها با سرعت بسیار بالایی در حال رشد است و ما واقعاً به یک چارچوب فدرال ثابت نیاز داریم که می‌تواند تا سال ۲۰۲۳ تدوین شود.

لازم به ذکر است که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در ماه مارس با امضای یک فرمان اجرایی، از فدرال رزرو خواسته بود تا به تحقیق و احتمالاً توسعه ارز‌های دیجیتال بپردازد؛ امری که کارشناسان از آن به عنوان گامی در جهت تنظیم رمز ارز‌ها یاد می‌کنند. در واقع طی این فرمان اجرایی به آژانس‌های فدرال دستور داده شد تا تاثیر رمز ارز‌ها بر ثبات و امنیت ملی آمریکا را بررسی کنند. در این رابطه کارین ژان، سخنگوی کاخ سفید به تازگی در پاسخ به این سوال که آیا تنظیم کننده‌ها به آشفتگی بیشتر بازار رمزارز‌ها دامن می‌زند، گفته است: همانطور که می‌دانید، دقیقاً مانند بازار سهام، ما اقتصاد را با حرکت روزانه قضاوت نمی‌کنیم. رمز ارز‌ها دارایی بسیار فراری هستند؛ به همین دلیل رویکرد دولت پرداختن به فرصت‌ها و تهدید‌های بازار کریپتو است و بررسی آن‌ها اکنون در سراسر آژانس‌های فدرال در حال انجام است.

قرمز و سبز شدن بازار
لازم به ذکر است پس از قرمز شدن کلیت بازار کریپتو، از روز جمعه روند صعودی قابل ملاحظه‌ای را در اغلب رمز ارز‌های اصلی شاهد بودیم. به طوریکه بیت کوین با ۹.۸ درصد رشد به محدوده قیمتی ۳۰ هزار دلار رسیده و اتریوم نیز با بیش از ۱۱ درصد رشد به قیمت ۲۱۲۸ دلار رسید. از سوی دیگر رمز ارز‌هایی نظیر ریپل، کاردانو، سولانا، دوج کوین و آوالانچ نیز هر یک بین ۲۰ تا ۲۸ درصد طی روز جمعه افزایش قیمت داشتند و شیبا اینو با ۳۵.۳ و پولکادات با ۴۳.۴ درصد بیشترین درصد افزایش قیمت بین رمزارز‌های اصلی را به خود اختصاص دادند. با این حال علیرغم سبز پوش شدن بازار طی یک روز گذشته، همچنان بررسی روند قیمت‌ها در یک هفته اخیر نشان می‌دهد که افت‌ها و ریزش‌ها محسوس بوده و تقریباً تمامی رمز ارز‌های اصلی نسبت به یک هفته قبل کاهش قیمت چشمگیری داشته اند. به عنوان مثال بیت کوین در حالی روز جمعه بیش از ۹ درصد افزایش قیمت داشته که طی یک هفته قبل نزدیک ۱۶ درصد ریزش کرده است. اتریوم نیز روز جمعه بالای ۱۱ درصد افزایش قیمت داشت، اما در مقایسه با یک هفته اخیر همچنان ۲۲.۷ درصد ریزش داشته است. یا ریپل که ۲۱ درصد رشد کرده، طی یک هفته همچنان نزدیک ۲۵ درصد افت داشته است. همچنین در حالی پولکادات بالای ۴۱ درصد افزایش قیمت در یک روز را ثبت کرده که نسبت به یک هفته گذشته همچنان ۲۰ درصد کاهش قیمت را تجربه کرده است.

فاجعه لونا
با توجه به این تغییرات، مهمترین خبر اکنون در بازار ارز‌های دیجیتال مربوط به سقوط وحشتناک یا به تعبیری بهتر از دور خارج شدن رمز ارز لونا است. بنابر گزارشی که سایت کوین تلگراف منتشر کرده است، در پی سقوط بی سابقه و دور از انتظار لونا و TerraUSD، صرافی باینانس معاملات آن‌ها را به حالت تعلیق درآورد. این خارج شدن از فهرست در شرایطی صورت گرفت که اعلام شد برنامه‌هایی جدی برای نجات لونا و ترا وجود دارد. با این حال بنیانگذار باینانس چنین اقدامی را ضروری عنوان کرده است.

LUNA Terra و استیبل کوین الگوریتمی آن Terra USD در ۱۰ می‌یعنی روز سه شنبه هفته قبل دچار سقوط شدیدی شدند، چرا که UST یا تتر ارزشش به زیر یک دلار سقوط کرد. این سیستم به گونه‌ای طراحی شده بود که به طور خودکار پیوند خود را با دلار آمریکا حفظ کند، اما با کاهش سیستماتیک تتر، لونا به صورت فاجعه آمیزی سقوط کرد. البته بنیانگذار این رمز ارز نقشه راه کوتاه مدتی برای نجات لونا به صورت سوزاندن ۱.۴ میلیارد دلار توکن پیشنهاد کرده است؛ اما مشخص نیست که این رمز ارز آیا می‌تواند با توجه به وحشتی که در بازار آفریده دوباره سرپا شود یا خیر؟ به همین دلیل ناظران معتقدند لونا، احتمالاً به صورت کامل نابود می‌شود یا اینکه اگر بخواهد بازگشتی داشته باشد، ممکن است در طولانی مدت برای کسانی که مبالغ اندک سرمایه گذاری کرده و در انتظار بنشینند، سود خوبی را به همراه داشته باشد.
مرجع : اقتصاد 24
برچسب ها: رمز ارز بیت کوین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها