به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۱:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۲۴ ساعت ۱۳:۴۹
کد مطلب : ۳۳۶۳۷۶

استنت هوشمند داده های جریان خون را منتقل می کند

استنت هوشمند داده های جریان خون را منتقل می کند
گروه علمی:محققان استنت هوشمندی ابداع کرده اند که در آزمایش ها پس از قرار گرفتن در سرخرگ سرینی خرگوش قادر به انتقال داده های مربوط به جریان خون به خارج از بدن حیوان می شود. استنت یک لوله توری مصنوعی از جنس فلز است که به طور معمول در یک گذرگاه یا مجرایی طبیعی در بدن قرار داده می شود تا از نقص ناشی از انقباض موضعی جریان درون آن مجرا جلوگیری کند. برای افرادی که رگ های بدنشان دچار مشکل است، استنت ها ابزاری نجات بخش هستند زیرا رگ های خونی که باریک می شوند را باز می کنند.
 
در همین راستا یک استنت آزمایشی ابداع شده که اطلاعات مربوط به جریان خون را به یک رایانه خارجی یا دستگاه موبایل منتقل می کند. گروهی از محققان انستیتو فناوری جورجیا به رهبری وون هونگ یئو این ایمپلنت را ابداع کرده اند.استنت مذکور از مواد حافظ محیط زیست ساخته شده و دارای حسگرهای خازنی نرمی است که با کمک جت آئروسل چاپ شده اند. علاوه برآن حلقه های رسانایی نیز در این ابزار به کاررفته اند که به عنوان آنتن عمل می کنند. البته دستگاه باتری ندارد.

ایمپلنت مذکور مانند یک استنت رگی معمولی با کمک جراحی در بدن قرار داده می شود و رگ خونی را باز می کند تا خون جریان یابد.علاوه بر آنچه گفته شد در فرایندی دیگر میدان های مغناطیسی خارجی برای انتقال بی سیم انرژی به استنت به کار می روند و به طور موقت آن را فعال می کنند. در مرحله بعد این حسگرها داده های مربوط به جریان خون را بررسی می کنند و به شکل سیگنال های رادیویی به خارج از بدن انتقال می دهند. سیگنال مذکور را می توان ردیابی و رمزگشایی کرد. به این ترتیب می توان به اطلاعاتی واقعی درباره رگ های خونی دست یافت.

یئو در این باره می گوید: سیستم الکترونیک به طور بی سیم طراحی شده تا اطلاعات دینامیک خون(hemodynamic) از جمله فشار رگ ها، نبض و جریان خون را به یک سیستم انتقال داده خارجی منتقل کنند. همچنین این ابزار بسیار کوچک و نازک است و با کمک کاتتر می توان آن را در بدن قرار داد.در آزمایش هایی که تاکنون انجام شده، دستگاه پس از قرار گرفتن در سرخرگ سرین خرگوش داده های دقیق منتقل شدند. ابزار مذکور توانست داده ها را ۳.۵ سانتی متر در خون و ۵.۵ سانتی متر در هوا انتقال دهد. ارقام گفته شده همزمان با ارتقای فناوری بهتر می شوند.
تحقیق مذکور در ژورنال ساینس ادونسز منتشر شده است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها