به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۲۴ ساعت ۱۳:۵۹
کد مطلب : ۳۳۶۳۸۷

چرا ورزشکاران دچار اُفت هوشیاری می شوند

چرا ورزشکاران دچار اُفت هوشیاری می شوند
گروه سلامت:یک متخصص مغز و اعصاب گفت: اگر کسی در حین و یا بعد از ورزش دچار اُفت هوشیاری شود، حتما باید از نظر قلبی و مغزی مورد بررسی قرار بگیرد. فرزاد اشرافی، درباره اُفت هوشیاری ورزشکاران در حین فعالیت ورزشی، تاکید کرد: گاهی در اخبار می‌شنویم که یک ورزشکار در میدان ورزش و یا بلافاصله پس از پایان ورزش دچار اُفت هوشیاری شده است.
 
وی ادامه داد: حدود ۳ تا ۲۰ درصد ورزشکاران جوان در حین ورزش دچار اُفت هوشیاری لحظه‌ای و یا کوتاه مدت می‌شوند، مهم این است که بدانیم بیشتر این افت هوشیاری‌ها خطری برای ورزشکار ندارد؛ اما حتماً نیاز به بررسی بیشتر وجود دارد.اشرافی افزود: اختلالات و اُفت هوشیاری که در حین ورزش اتفاق می‌افتد نسبت به مواردی که پس از ورزش رخ می‌دهد، اهمیت بیشتری دارد.

وی، مشکلات مغزی و قلبی را از مهم‌ترین عوامل افت هوشیاری عنوان کرد و گفت: اُفت فشار خون در حین ورزش، اختلالات ریتم قلب، اختلالات دریچه قلب مثل دریچه میترال یا آئورت از جمله مشکلات قلبی است که می‌تواند فرد را دچار افت هوشیاری کند.این متخصص مغز و اعصاب، بر ضرورت انجام بررسی‌های قلبی مانند نوار قلب، اکو قلب، بررسی مشکلات دیواره‌ای و دریچه‌ای قلب و تست استرس در افرادی که در حین ورزش دچار اُفت هوشیاری می‌شوند، تاکید کرد.

اشرافی درباره مشکلات مغزی که می‌تواند بیمار را دچار اُفت هوشیاری کند، گفت: این موارد باعث اختلالات متابولیک و سوخت و ساز مغز شده و اُفت هوشیاری را در پی دارند.وی، تشنج را یکی از این اختلالات عنوان کرد و افزود: در بعضی از موارد فرد دچار صرع است و فعالیت زیاد دچار تسریع صرع در فرد می‌شود؛ بنابر این پس از گرفتن نوار مغزی حملات صرع را می‌توان در فردی که دچار اُفت هوشیاری شده تشخیص داد.

اشرافی، افت اکسیژن به دلیل مشکلات ریوی را یکی دیگر از عوامل اُفت هوشیاری در حین ورزش عنوان کرد و گفت: گاهی اوقات با کاهش اکسیژن، بالا رفتن دی اکسید کربن خون و یا پایین افتادن سدیم خون فرد دچار اُفت هوشیاری می‌شود.وی، دیابت را یکی دیگر از عوامل اُفت هوشیاری در حین ورزش دانست و افزود: همچنین گرمای زیاد نیز باعث کاهش آب بدن و ایجاد اُفت هوشیاری می‌شود.

اشرافی تاکید کرد: بنابر این کسی که در حین ورزش دچار اُفت هوشیاری می‌شود حتماً باید مورد بررسی قلبی و مغزی قرار بگیرد.وی در پایان یادآور شد: متأسفانه در بعضی موارد ورزشکاران در حین ورزش دچار اُفت هوشیاری شده و فوت می‌شوند که این مسئله احتمالاً به دلیل مشکلات مغزی و یا قلبی است که احتیاج به بررسی داشته اما به آن توجه نشده است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها