کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اولین گام تعرفه گذاری انجام نشده است

جامعه 24 , 24 ارديبهشت 1401 ساعت 14:16


گروه جامعه:  پس از ۱۵ سال از طرح ایجاد تعرفه‌های خدمات پرستاری، سرانجام وزارت بهداشت و شورای عالی بیمه به تدوین آن‌ها تصمیم گرفتند. تعیین تعرفه خدمات پرستاری از سالیان قبل مطالبه پرستاران بود.روز یکشنبه احمد عبادی، معاون پرستاری وزارت بهداشت از تصویب نهایی این تعرفه‌ها خبر داد و گفت: در پی نهایی شدن تعرفه‌های خدمات پرستاری، ارزش نسبی و ضریب ریالی آن در سال ۱۴۰۱ نیز ابلاغ شده است.

اعتراض به تعرفه‌های سلامت از دو جنس متفاوت
تصویب نهایی تعرفه‌های پرستاری در حالی است که در هفته‌های گذشته نیز تعرفه‌های پزشکی ابلاغ شد، با این حال هر دو گروه پرستاری و پزشکی از تعرفه‌های خود رضایت ندارند اگرچه به گفته دبیرکل خانه پرستار جنس نارضایتی این دو گروه از اصل متفاوت است.محمد شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستار  با بیان اینکه جامعه پرستاری به بود و نبود یک امر و جامعه پزشکی به عدم دستیابی به حداکثر‌ها اعتراض دارد، گفت: جامعه پرستاری به حداقل‌ها راضی است، اما مسأله اصلی این است که این حداقل‌ها به آن‌ها داده نمی‌شود.

فرمول تعرفه گذاری خدمات درمانی
وی افزود: نظام سلامت برای ارزشگذاری خدمات درمانی از یک فرمول پیروی می‌کند؛ بر اساس این فرمول ریسک خدمت برای هر دو خدمت دهنده (پرستار یا پزشک) و خدمت گیرنده (بیمار)، ضریب استهلاک دستگاه مورد استفاده، زمان خدمت و اینکه چه شخصی با چه مقطع تحصیلی این خدمت را ارائه دهد، سنجیده و بر اساس این شاخص‌ها تعرفه گذاری انجام می‌شود.شریفی مقدم ادامه داد: در حال حاضر کتاب ارزش‌های نسبی خدمات سلامت که مرجع اصلی بیمه‌ها و وزارت بهداشت است، ۱۰ هزار خدمت را ارزش‌گذاری کرده که از این میزان ۸ هزار خدمت مرتبط به صورت مستقیم برای همکاران پزشک بوده و ۲ هزار عدد آن هم مرتبط با پیراپزشکان است.

وی ادامه داد: جامعه پرستاری انتظار دارد که پس از ۱۵ سال بر اساس همین فرمول که برای پزشکان و پیراپزشکان تعرفه‌گذاری انجام داده‌اند برای آن‌ها تعرفه‌گذاری شود. این خواسته زیادی نیست، دلیل اصلی که این همه سال تمامی گروه‌های پرستاری اعم از معاونت پرستاری، سازمان نظام پرستاری، خانه پرستار و ... به دنبال تصویب تعرفه‌ها بودند این بود که به ناعدالتی‌ها پایان داده شده و عدالت در پرداخت‌ها ایجاد شود.

اولین گام تعرفه گذاری انجام نشده است
دبیرکل خانه پرستار تأکید کرد: اولین گام در ایجاد تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری ارزش گذاری این خدمات است، این ارزش‌گذاری هم باید بر اساس فرمولی که در بالا عرض کردم ایجاد شود. متأسفانه در اولین گام این موضوع اجرا نشده لذا مابقی نیز دچار مشکل شده است.او بیان کرد: مثلا یک بخیه در کتاب ارزش نسبی دارای بیش از ۱۰ مدل ارزش ریالی است و ۲۰ نوع تعرفه دارد، بخیه بسته به جای بدن یا سن و جنس بیمار قیمت متفاوتی دارد که برای پزشکان تعیین شده است. اما برای پرستاران این تنها یک بخیه است و برای آن ارزش متفاوتی در نظر نگرفته و لذا یک تعرفه برای آن تدوین شده است. در واقع در تعرفه خدمات پرستاری برخلاف تعرفه پزشکان نه خدمت تفکیک شده و نه ارزش آن‌ها به درستی محاسبه شده است.

وی ادامه داد: کل خدمات پرستاری برای بیمار در ۲۴ را ساعت ۶k محاسبه کرده‌اند که هر k پارسال ۱۴ هزار تومان بوده است و سرجمع می‌شود ۸۴ هزار تومان، یعنی خدماتی که هم پرستار، هم بهیار و هم کمک بهیار ارائه می‌دهد سرجمع ۸۴ هزار تومان است. آیا واقعا ارزش خدمات پرستاری این مقدار است؟ با این کار پرستاران و خدمات آن‌ها را تحقیر کرده‌اند.

این فعال صنفی پرستاری تأکید کرد: این محاسبه ارزش خدمات پرستاری مبنای کارشناسی ندارد و مانند سایر گروه‌ها جزء به جزء خدمات را در نظر نگرفته‌اند در حالی که ما در سازمان نظام پرستاری ۶ هزار خدمت را محاسبه کرده بودیم. این در حق بیمار هم اجحاف است مثلا برای یک سالمند که نیاز به خدمت بیشتری دارد و یک جوان که نیاز به خدمت کمتری دارد یک تعرفه خدمتی برای او ۶k محاسبه می‌شود.وی تأکید کرد: برای ۸۰ درصد بخش‌های بیمارستانی مانند ۶k تعریف شده و برای مابقی بخش‌ها هم با اندکی تفاوت محاسبه شده است. در حقیقت تمامی خدمات پرستاری را در ۱۵ ردیف تقسیم کرده‌اند در حالی که ۱۰۰ تنوع بخشی وجود دارد.

التهاب در جامعه پرستاری
شریفی مقدم یادآور شد: اگر عدالت در نحوه محاسبه ارزش خدمات پرستاری رعایت می‌شد قطعا کارانه پرستاران از پزشکان بالاتر می‌رفت، چرا که خدمات پرستاری پر تکرار بوده و در ساعات‌های طولانی ارائه می‌شود، اما مافیای پزشک سالاری در طی ۱۵ سال اجازه نداده است این کار انجام شود، اما سرانجام با تأکید رهبری و فشار جامعه پرستاری این تعرفه‌ها را تصویب کردند هر چند از نظر جامعه پرستاران این تعرفه‌ها در حال حاضر نمایشی است. جامعه پرستاری ملتهب است و نه تنها به خواسته‌های خود نرسیده‌ که برای خدمات آن‌ها نیز محدودیت‌هایی ایجاد شده است.


کد مطلب: 336399

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/336399/اولین-گام-تعرفه-گذاری-انجام-نشده

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir