به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۷:۱۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۲۴ ساعت ۱۷:۲۸
کد مطلب : ۳۳۶۴۲۱

تشخیص طوفان سیتوکین با یک حسگر جدید

تشخیص طوفان سیتوکین با یک حسگر جدید
گروه علمی: محققان دانشگاه تگزاس در دالاس با همکاری شرکتی به نام "EnLiSense" یک حسگر تعریق الکتروشیمیایی پوشیدنی ابداع کردند که می‌تواند کموکین‌ها را در عرق تشخیص دهد و به کاربران و پزشکان در مورد عفونت ویروسی یا باکتریایی هشدار دهد.به گزارش ایسنا، این دستگاه همچنین در مورد یک طوفان سیتوکین(Cytokine Storm) قریب الوقوع هشدار می‌دهد. طوفان سیتوکین زمانی رخ می‌دهد که سطوح بالایی از مولکول‌های التهابی به یک باره توسط بدن آزاد می‌شود و این عارضه اغلب کشنده است. این ابزار پوشیدنی همچنین می‌تواند در تشخیص موارد کووید-۱۹ شدید که در آن خطر طوفان سیتوکین نیز قابل توجه است، هشدار دهد.
 
حسگرهای عرق به سرعت در حال توسعه هستند و حال محققان در آخرین مطالعه خود یک حسگری توسعه داده‌اند که می‌تواند مولکول‌های التهابی مرتبط با عفونت‌ها را شناسایی کند.در این مطالعه محققان این حسگر الکتروشیمیایی را برای تشخیص پروتئین القایی با اینترفرون گاما(IP-۱۰) و لیگاند القاکننده آپوپتوز مرتبط با فاکتور نکروز تومور(TRAIL) طراحی کردند که هر دو با یک طوفان سیتوکین مرتبط هستند.

"شالینی پراساد"(Shalini Prasad) محقق این مطالعه گفت: کار ما خاص است، زیرا تا این تاریخ مشخص نبود که آیا این مولکول‌ها در عرق وجود دارند یا خیر. ما ثابت کردیم که فناوری تعریق کم حجم ما واقعا قادر به اندازه‌گیری این نشانگرهای زیستی است.

جالب اینجاست که این حسگر به پزشکان اجازه می‌دهد تشخیص دهند که آیا فردی احتمالا به عفونت باکتریایی یا ویروسی مبتلا شده است یا خیر اگرچه برای تعیین دقیق پاتوژن به آزمایش دیگری نیاز است. این حسگر می‌تواند از طریق عرق غیرفعال(passive sweat) کار کند و نیازی به انجام فعالیت‌های شدید برای تولید عرق کافی برای انجام اندازه‌گیری ندارد زیرا حسگر برای افرادی که بیمار هستند در نظر گرفته شده است.

حسگر جدید می‌تواند عرق را در زمان حال تجزیه و تحلیل کند، اگرچه دستگاه حاوی یک نوار قابل جابجایی است که عرق را جمع آوری می‌کند و این باید هر روز تعویض شود. با ارزش‌ترین جنبه این دستگاه عملکرد آن به عنوان یک سیستم هشدار اولیه برای طوفان‌های سیتوکین که می‌تواند در طول عفونت‌های مختلف جدی رخ دهد، است. اگر پزشکان از رخ دادن طوفان قریب الوقوع سیتوکین آگاه شوند، ممکن است شانس بیشتری برای نجات جان بیمار داشته باشند.
برچسب ها: حسگر ویروس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها