به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۲۵ ساعت ۰۹:۰۹
کد مطلب : ۳۳۶۴۷۴

عاداتی که ۶سال بر طول عمر۴۰ساله‌ها می‌افزاید

عاداتی که ۶سال بر طول عمر۴۰ساله‌ها می‌افزاید
گروه علمی:در پژوهشی که بر روی تقریبا ۵۰ هزار ژاپنی در بازه زمانی ۲۰ساله انجام شده مشخص شد که از میانسالی به بعد هرگز برای ترک عادت‌های بد و کاهش وزن دیر نیست. به گفته پژوهشگران کاهش مصرف الکل، سیگار نکشیدن، کاهش وزن و افزایش خواب بیشترین سود را برای افراد به همراه دارند.به نقل از یاهولایف، این اقدامات طول عمر را در افراد ۴۰ساله سالم به میزان بیش از ۶ سال افزایش می‌دهند و مزایای آن در افرادی که دو برابر سن بیش‌تر دارند چشمگیرتر بوده است.

علاوه بر این، این اثرات مفید حتی برای افراد مبتلا به بیماری‌های تهدید کننده زندگی از جمله سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی، فشار خون بالا، دیابت و بیماری کلیوی نیز مشاهده شده اند.در پژوهشی که بر روی تقریبا ۵۰ هزار ژاپنی در بازه زمانی ۲۰ساله انجام شده مشخص شد که از میانسالی به بعد هرگز برای ترک عادت‌های بد و کاهش وزن دیر نیست.

پروفسور «هیرویاسو ایسو» نویسنده ارشد مقاله مرتبط با این پژوهش می‌گوید: «این یک یافته بسیار مهم است، زیرا شیوع بیماری‌های مزمن در سطح جهانی افزایش یافته و یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در جمعیت‌های مسن است». تیم دانشگاه اوزاکا می‌گویند که داشتن مالکیت سلامتی کلید بازنشستگی‌ای لذتبخش است.

در این پژوهش در فاصله سال‌های ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۰ میلادی شرکت کنندگان به نظرسنجی‌هایی پاسخ دادند که شامل پرسش‌هایی در مورد رژیم غذایی و ورزش، مصرف الکل، وضعیت مصرف سیگار، مدت زمان خواب و شاخص توده بدنی (BMI) بود. از آنان در مورد هر گونه بیماری نیز پرسش مطرح شده بود. هدف از این پژوهش افزایش دانش در مورد عوامل موثر در مرگ ناشی از سرطان و بیماری‌های قلبی عروقی بود.

امتیاز برای هر رفتار سالم تعلق گرفت و تاثیر اصلاح شیوه زندگی بر طول عمر افراد مورد ارزیابی قرار گرفته بود. این پروژه تا دسامبر ۲۰۰۹ میلادی ادامه یافت و تا آن زمان نزدیک به ۹۰۰۰ نفر جان باختند. نتایج بسیار واضح بودند. تعداد بیش‌تری از رفتار‌های سالم اصلاح شده به طور مستقیم با طول عمر زیاد برای مردان و زنان مرتبط بودند. این یکی از اولین پژوهش‌هایی است که تاثیر بهبود رفتار سلامتی را در میان افراد مسن در کشوری با امید به زندگی تقریبا ۸۵ساله را در سطح ملی نشان داد.

دو سال پیش پژوهش دیگری نشان داد که یک سبک زندگی سالم می‌تواند زنان را قادر سازد تا ده سال زندگی عاری از سرطان، مشکلات قلبی و دیابت نوع ۲ داشته باشند و در آن صورت در مقایسه با مردان می‌توانند هفت سال بیش‌تر عمر کنند.

تیم آمریکایی اعلام کردند که زنان باید به طور منظم ورزش کنند، تنها در حد اعتدال مشروبات الکلی بنوشند، وزن سالم را حفظ کنند، رژیم غذایی مناسب داشته باشند و از استعمال دخانیات دوری کنند. این پژوهش بر اساس داده‌های به دست آمده از ۱۱۱۰۰۰ آمریکایی صورت گرفته بود که بیش از ۲۰ سال مورد ارزیابی قرار گرفته بودند. دکتر «فرانک هو» مسئول آن پروژه تحقیقاتی از دانشکده بهداشت عمومی هاروارد در بوستون این یافته‌ها را «پیام مثبتی برای عموم» توصیف کرد.او تاکید کرده بود که در صورت رعایت این موارد افراد نه تنها سال‌های بیش‌تری از زندگی را به دست می‌آورند بلکه سال‌های خوبی را از طریق اصلاح شیوه زندگی به دست خواهند آورد.
برچسب ها: طول عمر کاهش وزن
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها