به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۴:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۲۵ ساعت ۱۶:۲۷
کد مطلب : ۳۳۶۶۰۴

برگزاری انتخابات پارلمانی لبنان

برگزاری انتخابات پارلمانی لبنان
گروه بین الملل: انتخابات پارلمانی لبنان  با رقابت میان ۷۱۸ نامزد برای تصدی ۱۲۸ کرسی پارلمان برگزار شد. این نخستین انتخابات پارلمانی از زمان انفجار بیروت و اعتراضات مردمی سال ۲۰۱۹ است.
 در این انتخابات که هر ۴ سال یکبار برگزار می شود، ۱۰۳ لیست انتخاباتی متشکل از ۷۱۸ نامزد در ۱۵ حوزه انتخاباتی برای انتخاب ۱۲۸ نماینده در پارلمان رقابت می‌کنند.
۱۲۸ کرسی مذکور به شرح زیر تقسیم شده است: ۲۸ کرسی برای سنی ها، ۲۸کرسی برای شیعیان، ۸ تا برای دروزی‌ها، ۳۴ کرسی برای مارونی‌ها، ۱۴ کرسی برای ارتدوکس‌ها، ۸ کرسی برای کاتولیک‌ها، ۵ کرسی برای ارمنیان، دو کرسی برای علوی‌ها و یک کرسی برای اقلیت‌های داخل جامعه مسیحی.تعداد کل رای دهندگان لبنانی ۳.۹ میلیون نفر از جمله ۲۲۵ هزار رای دهنده در خارج از کشور است.نتایج اولیه انتخابات به تدریج از روز دوشنبه مشخص می‌شود تا پس از پایان مراحل شمارش آرا از سوی وزارت کشور به طور رسمی اعلام شود.این انتخابات تحت نظارت داخلی و خارجی انجام خواهد شد و حدود ۳۰۰ ناظر از اتحادیه اروپا و همچنین ناظرانی از اتحادیه عرب و سازمان بین المللی فرانکفونی در آن حضور خواهند داشت.
به گفته تحلیلگران، این انتخابات بسیار مهم است، زیرا اولین انتخابات پس از اعتراضات  مردمی در سال ۲۰۱۹  و پیش از انتخابات ریاست جمهوری است که برای اکتبر آینده برنامه ریزی شده است.
سه چهارم جمعیت ۷ میلیونی لبنان زیر خط فقر زندگی می‌کنند.  برخی کارشناسان معتقدند نارضایتی و خشم مردم از دولت فعلی می‌تواند به نامزدهایی که قول اصلاحات داده‌اند کمک کند. اما انجام اصلاحات عمیق و اساسی در سیستم سیاسی کنونی لبنان بسیار دور از انتظار است. ۳۰ درصد ساکنان لبنان مسلمان شیعه و سنی و حدود ۴۰ درصد مسیحی هستند.مجلسی که با رأی مستقیم مردم انتخاب می‌شود باید تا پاییز رییس جمهور کشور را انتخاب کند. دوره ریاست جمهوری میشل عون ۳۱ اکتبر به پایان می‌رسد.
صندوق بین‌المللی پول برای کمک به لبنان پیش شرط انجام اصلاحات اقتصادی را قرار داده بود اما انجام این اصلاحات مدت‌هاست که به تعویق افتاده است.

 
برچسب ها: لبنان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها