به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۴:۱۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۲۵ ساعت ۱۸:۲۴
کد مطلب : ۳۳۶۶۴۵

پرتاپ ماهواره کاپستون ناسا به ماه به تعویق افتاد

پرتاپ ماهواره کاپستون ناسا به ماه به تعویق افتاد
گروه علمی:ناسا اعلام کرد که پرتاب ماهواره CAPSTONE (کاپستون)، تا ۳۱ می‌به تعویق افتاده است. این آژانس اتمی در صحبت‌های خود در وبلاگ درباره دلیل تاخیر پرتاپ فضاپیما را اعلام نکرده است.مقامات آژانس فضایی ناسا در وبلاگ خود درباره برنامه  آرتمیس نوشتند: ما به طور مداوم تاریخ اولین پرتاب را ارزیابی خواهیم کرد.

فضاپیمای CAPSTONE (کاپستون) به اندازه یک اجاق مایکرو ویو است که بر روی موشک Rocket Lab الکترون پرتاب خواهد شد. ماموریت این فضاپیما، بررسی پایداری یک مدار هاله‌ای به نام (NRHO) در اطراف ماه است همچنین مدل سازی Gateway ایستگاه فضایی کوچکی است که به دور ماه می‌چرخد، نقش مهمی در برنامه آرتمیس ناسا خواهد داشت.

Gateway قرار است در مدار ماه قرار گیرد و به عنوان یک مرکز ارتباطی با انرژی خورشیدی، آزمایشگاه علمی، ماژول سکونت کوتاه مدت و محل نگهداری مریخ نورد‌ها و دیگر ربات‌ها عمل کند. مدار برنامه ریزی شده NRHO، فضاپیمای CAPSTONE را در فاصله ۱۶۰۰ کیلومتری از قطب ماه قرار داده و دسترسی به قطب جنوب را برای آن فراهم می‌کند. همچنین این فضاپیما در بالاترین ارتفاع خود درحال چرخش است.

مزیت مدارگرد شناسایی ماه ناسا (LRO) این است که فضاپیما‌های آینده را که به سطح ماه در قطب جنوب می‌روند و از آن خارج می‌شوند، برای ملاقات با Gateway نیازی به پرواز در ارتفاع را ندارند. اما مدار هاله (NRHO) هنوز توسط فضاپیما‌های دیگر آزمایش نشده است. موضوع پیچیده این است که ماه دارای ماسکون‌های شناخته شده (غلظت جرم) است که احتمال دارد مدار‌ها را مختل کند؛ بنابراین ناسا به دنبال یک آزمایش ارزان قیمت است.

ماموریت CAPSTONE ارزیابی سیستم‌های ناوبری و ارتباطات فضاپیما به فضاپیما با مدارگرد شناسایی ماه ناسا (LRO) است که از سال ۲۰۰۹ دور ماه می‌چرخد. این فضاپیما یک سیستم ناوبری به نام سیستم موقعیت‌یابی خودکار سیسلونار (CAPS) را آزمایش خواهد کرد که موقعیت آن را نسبت به مدارگرد شناسایی ماه ناسا (LRO) اندازه‌گیری می‌کند. فضاپیمای CAPSTONE در ابتدا قرار بود در سال ۲۰۲۱ پرواز کند، اما به دلیل شیوع ویروس کرونا ماموریت آن به تعویق افتاد.
برچسب ها: ناسا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها