کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تداوم آتش‌سوزی مزارع کشاورزی در خوزستان

26 ارديبهشت 1401 ساعت 13:29


گروه جامعه: اخبار آتش‌سوزی مزارع کشاورزی در برخی شهرهای خوزستان از جمله ایذه در مقایسه با سال‌های گذشته خبر تازه‌ای نیست، اما این موضوع نمی‌تواند باعث کاهش نگرانی کشاورزان تا پایان فصل برداشت شود.به گزارش  ایلنا ، آتش‌سوزی زمین‌های کشاورزی در شهرهای مختلف خوزستان به یکی از مشکلات عمده این استان تبدیل شده است.

این موضوع در بخش مرکزی شهرستان ایذه یکی از عمده دغدغه‌های اصلی این روزهای واحد آتش‌نشانی شهرستان ایذه است. موضوعی که تا پایان فصل برداشت همچنان  به قوت خود باقی است و یکی از نگرانی‌های مشترک میان کشاورزان، دامداران و ساکنین حاشیه این زمین‌ها خواهد بود.هر چند بنا به گفته حسین مرادی بخشدار سوسن خوشبختانه تا کنون خبری در خصوص آتش‌سوزی مزارع نداشته‌اند، اما این موضوع در بخش مرکزی شهرستان ایذه بنا بر آمارهای واحد آتش‌نشانی و بخشدار مرکزی روی دیگری دارد.

احسان احمدپور مسئول واحد آتش‌نشانی شهرستان ایذه می‌گوید: طی چند روز گذشته چندین مورد اطفاء حریق زمین کشاورزی داشته‌ایم که آخرین مورد آن بعدازظهر روز یکشنبه ۲۵ اردیبهشت‌ماه در حوزه روستای چنارستان هلایجان بوده است.وی افزود: آتش‌سوزی‌های زمین‌های کشاورزی بخشی از چالش‌های روستایی ما است و یکی دیگر از مشکلات ما در این مناطق آتش زدن کودهای حیوانی و زباله‌های روستایی است که می‌تواند با توجه به باز بودن فضا و سرعت بخشی آتش توسط باد، هر آن آبستن حادثه‌ای ناگوار باشد.

احمدپور ادامه داد: در آخرین گزارش شاهد از بین رفتن سه هکتار از محصولات کشاورزی مردم در حوزه روستای« چنارستان هلایجان» و پانزده هکتار در نزدیکی« روستای پرچستان اورک شالو» و سه هکتار در حوزه «روستای تخت کاشون» بودیم که اگر سرعت عمل واحد آتش‌نشانی نبود، این حجم می‌توانست بسیار بیشتر از این مقدار باشد.

وی می‌گوید: امیدوارم که کشاورزان ضمن سرعت بخشی در برداشت محصول با توجه به خطرات احتمالی، تا پایان برداشت مراقبت‌ها و ایمنی کار را بالا ببرند و به نکات ایمنی که ما به آنها گوشزد می‌کنیم بیشتر توجه کنند.در همین خصوص حسنقلی سبزعلی زاده بخشدار مرکزی شهرستان ایذه نیز می‌گوید: موضوع آتش‌سوزی‌های زمین‌های کشاورزی موضوع تازه‌ای نیست و هرساله ما در فصل برداشت با این‌گونه حوادث مواجه هستیم. حوادثی که می‌توانند دلایل مختلفی داشته باشند. شدت گرما، خطای انسانی، تسویه‌حساب‌های شخصی و خانوادگی از جمله مواردی است که می‌تواند زمینه‌ساز برخی از این آتش‌سوزی‌ها باشد.

وی ادامه داد: برای  آتش‌سوزی‌های اخیر تشکیل پرونده شده و در حال بررسی است، ولی تا زمان دریافت نتیجه نهایی نمی‌توان با قطعیت دلیل یا دلایل این آتش‌سوزی‌ها را اعلام کرد. بخشدار مرکزی شهرستان ایذه تصریح کرد: متأسفانه در بخش نوترگی به تنهایی بالغ بر ۷۰ هکتار از محصول مردم در آتش سوخت و با تلاش مردم و اهالی روستایی و منابع واحدهای آتش‌نشانی با وجود سرعت انتشار آتش و باد توانستیم این حجم عظیم حریق را مهار کنیم.

وی ضمن دعوت از مردم برای سرعت بخشی در برداشت، گفت: با توجه به این موضوع که مردم یکی از دلایل عدم برداشت را به نبود کمباین مربوط می‌دانند، نیاز است تا زمان برداشت مراقبت‌های خود را افزایش دهند. کمااینکه کشاورزان می‌توانند با بیمه محصولات خود از نگرانی‌هایشان بکاهند.


کد مطلب: 336769

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/336769/تداوم-آتش-سوزی-مزارع-کشاورزی-خوزستان

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir