به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۱:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۲۶ ساعت ۱۴:۰۹
کد مطلب : ۳۳۶۷۸۹

چرا خودروسازی را جراحی اقتصادی نمی‌كنید؟!

چرا خودروسازی را جراحی اقتصادی نمی‌كنید؟!
اقباله هیئتی
در حالی كه مسئولان دولتی با كوبیدن بر طبل قیمت جهانی، ‌همه اقلام خوراكی مردم را چندین برابر قیمت عرضه می‌كنند و اصرار دارند كه كالاها در ایران كه حقوق كارگران یك دهم اروپاست اما قیمت روغن و آرد و برنج را به قیمت یورویی در اروپا رسانده‌اند اما درباره خودرو،‌در هنوز بر همان پاشنه حمایت از تولیدداخلی می‌چرخد و مردم مجبورند برای خودروهای از رده خارج شده خودروسازان داخلی،‌ چندین برابر پول بدهند و تازه اگر بتوانند خودرو بخرند!
در حالی كه اعلام شده سرانجام پس از چندین سال،‌قرارلست اجازه واردات خودرو صادر شود،‌آنقدر ابهامات برای این موضوع تراشیده‌اند و شرط و شروط گذاشته‌اند كه بسیاری از مردم هنوز باور ندارند، در نهایت این اتفاق بیفتد و خودورویی وارد شود! همین موضوع باعث شده است علیرغم اعلام خبر آزاد شدن واردات خودور،‌قیمت‌ خودرو در بازار همچنان بالا برود و خبری هم از ارزانی نباشد. در حالی دولت برای خودورهایی با كمتر از 7 هزار دلار قیمت،‌ تعرفه 45 درصدی را اعلام كرده است كه هر چه قیمت خودرو بالاتر باشد،‌میزان تعرفه هم بالاتر می رود و در نهایت با افزوده شدن مالیات بر ارزش افزوده 9 درصدی و موارد دیگر،‌خودرویی كه در كشورهای همسایه با همین دلار 30  هزارتومانی حدود 300 میلیون تومان قیمت دارد،‌ در بازار داخل یما با قیمتی بالغ بر یك میلیارد تومان خرید و فروش می‌شود! این در حالی است كه انتخاب  در میان خودروهای زیر 7 هزار دلار بسیار كم است و ارزان‌ترین خودروها حدود 10 هزار دلار قیمت دارند كه تقریبا 300 میلیون تومان می‌شود! حالا شما خودویی همچون هیوندای i10 با قیمتی در حدود 9 هزار دلار را مقایسه كنید با خودرویی همچون تیبا كه تقریبا با  همین قیمت به شهروندان فروخته می‌شود و در نهایت هم می گویند با ضرر تولید می‌كنیم!
بعد همین آقایانی كه درباره خودرو تا این حد مقاومت می‌كنند و اصرار دارند،‌مردم ایران باید خودروهای غیراستاندارد و قدیمی و از رده خارج ما را به زور خریداری كنند،‌ به قیمت آرد و نان و روغن كه می رسد،‌دم از نرخ جهانی می‌زنند و قیمت ماكارونی را یكباره پنج برابر می‌كنند! چطور است كه قیمت جهانی برای آرد، بنزین، ماكارونی،‌گوشت و مرغ خوب است و جراحی اقتصادی نام می‌گیرد اما به خودرو كه می‌رسد، قیمت‌ها به زور تعرفه و مالیات و هزار بهانه دیگر،‌سه برابر دنیا به دست مصرف‌كننده ایرانی می‌رسد؟ چرا تصاویر تبلیغاتی كه در اتاق های جراحی از رئسای ناموفق مجلس و دولت منتشر می شود،‌نباید به جای مایحتاج ضروری درباره صنعت خودروسازی كشور اجرا شود؟ تنها اگر همین موضوع واردات عادلانه خودرو به كشور حل شود،‌بسیاری از مشكلات انباشته شده اقتصادی در اسن چند سال گذشته حل می شود و بسیاری از اعتراضاتی كه هم‌اكنون در كشور بلند است،‌ به طور قطع كمتر خواهد شد،‌ چرا كه این حق مسلم مردم است كه دولت‌ها به زور آن را گرفته‌اند. علیرغم اینكه مسئولان از این موضوع به خوبی آگاهی دارند، اما رانت ها و امتیازاتی كه خودروسازی فشل داخلی برای دولت‌ها دارد و بار آن هم بر دوش مردم است،آنقدر برایشان شیرین است كه دل كندن از آن را برایشان غیرممكن كرده است.




 

۱۴۰۱/۰۲/۲۶ ۱۴:۱۱
بسیار عالی (387578)
۱۴۰۱/۰۲/۲۶ ۱۴:۳۶
سرطان شماها ... هستید که بجان ایران و ایرانی افتادید، حال چگونه می توانید خود را از میزبان و قربانی جدا کنید خدا داند! (387581)
۱۴۰۱/۰۲/۲۶ ۱۴:۴۹
سرطان کسانی هستند که مافیای خودرو و .... تشکیل دادند و سالهاست مردم ایران قربانی این سرطان ها هستند. سرطان امثال شماها هستید که قربانی شدم مردم توسط این مافیاها رو بینید و دم نمیزنید. سرطان کسانی هستند که خودشون در ایران بخاطر برخورداری از رانت و حقوق های نجومی شعار مقاومت و مرگ بر آمریکا می دهند ولی فرزندانشون در آمریکا و اروپا زندگی می کنند و سیسمونی نوه هایشان از آن ور آب می آید (387589)
۱۴۰۱/۰۲/۲۶ ۲۳:۵۶
بچه جان سیسمونی در ترکیه اررانتر از ایران تموم میشه اینقدر هم ضدیت کور نداشته باش اون جماعتی که بچه در انگلیس وآمریکا دارند تیم ودسته قبلی بودند حال اگر یک تیکه به اونها میندازی که بتوانی مسوُلین جدید را خراب کنی ضدیت کور نداری بلکه شاید داستان چیز دیگری است، (387654)
۱۴۰۱/۰۲/۲۷ ۱۲:۵۵
ببم جان تو که از انگلیس پیغام میزاری از کدوم دار و دسته ای!!؟ ماشین هم خارج از ایران ارزان هست چرا اجازه واردات نمیدهند!!؟ به واردات ماشین که میرسه میگند ارز از کشور خارج میشه ولی به سیسمونی که میرسه میگید ارزون هست!!؟ پس تولیدات داخلی چی میشه!!؟ چرا اینهمه مردم رو تشویق به استفاده از تولیدات داخلی می کنند و حتی واردات اجناس خارجی رو ممنوع می کنند ولی خودشون تشریف می برند ترکیه سیسمونی بخرند!!؟ امثال شما حرف و عملتون یکی نیست. دروغ گوییتون دوره احمدی نژاد برای همه آشکار شده. (387723)
۱۴۰۱/۰۲/۲۷ ۱۸:۱۷
اولا موُدب باش من در انگلیس نیستم نمیدانم چرا پرچم انگلیس روی کامنت میذارند حضرت مسیح هم در طویله به دنیا آمده ولی معنی ومفهوم داره واون اینه که فرزند انسان یعنی همان روح انسانی بشر میتونه در کنار گاو وگوسفند و خر و امثالهم رشد ونمو کنه......... (387753)
۱۴۰۱/۰۲/۲۸ ۱۳:۴۵
اول- صحبت محل تولد نیست و بحث بر سر جایی است که تو و امثال تو را تعلیم می دهند تا به مردم خیانت کنید.
دوم- تو حضرت مسیح نیستی. درست است که در مثل مناقشه نیست ولی حیای گربه کجا رفته که خودش را با حضرت مسیح مقایسه می کند؟ (387804)
۱۴۰۱/۰۲/۲۷ ۱۳:۲۵
این بابایی که تو ازش طرفداری می کنی یک گل پسر داره که تو استرالیا برج سازی می کنه. چند وقت پیش کلیپش هم در اومد که نشون می داد به هیچ کدوم از شرعیات پایبند نیست. در ضمن سیسمونی در ترکیه گرانتر از ایران تمام می شود، چون برای خریدش باید پول بلیط هواپیما و پول اقامت در هتل هم داد.
شماها تو کدوم طویله ای درس خوانده اید که آبرو و شرفتون را به یک کامنت فاکتوری می فروشید؟ (387735)
۱۴۰۱/۰۲/۲۶ ۲۱:۵۹
صبور باش اونم در دست جراحی است ایکاش اینقدر بی قرار در زمان روحانی بودید هشت سال صدا تون در نیومد روحانی وانگل لیسی های مشاورش گفتند اگر شروع به امتیاز وحق دهی بدهید روز بروز متوقع وطلبکار تر میشوند (387643)
۱۴۰۱/۰۲/۲۷ ۰۶:۴۸
تا وقتی افرادی مثل جنابعالی در این کشور هست که متاسفانه کم هم نیستید باید مردم زیر بار فشارهای مالی وخریدن این تابوتهای داخلی که به اسم خودرو با چند برابر قیمت های جهانی به مردم غالب می‌کنند، نابود شوند !!! (387673)
رسول
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۲/۲۷ ۱۰:۳۸
عزیزم بحث را به اینور آنور روحانی و رئیسی نکش بحث مافیای خودرو کلی هست حتی می ترسم بکم بلند ترین مقام کشور خودمان نتواند جلوشان را بگیرد (387699)
۱۴۰۱/۰۲/۲۷ ۱۲:۵۶
ببم جان تو چقدر پر رویی که با پول مردم رفتی انگلیس و داری برای مردم از اونجا نطق می کنی. اگه وطنت رو دوست داری تسریف بیار در قزوین در خدمتتون باشیم. (387724)
۱۴۰۱/۰۲/۲۷ ۱۸:۳۲
اتفاق خوب اینه که منم قزوینم آدرس بده مایلم با تو شیرین بیان آشنا بشم (387754)
۱۴۰۱/۰۲/۲۸ ۰۸:۰۴
قزوین هم باشی قزوینی نیستی چون بجای ببم جان از بچه جان استفاده کردی. برای کسب درآمد آمدی قزوین ببم جان!!؟ فکر کنم فضای مجازی باهات دشمنی داره که پرچم انگلیس میزاره روی نظراتت. اگه انگلیس نیستی پس اول فیلتر شکنت رو خاموش کن بعد نظراتت رو ثبت کن ببم جان (387782)
۱۴۰۱/۰۲/۲۶ ۲۲:۴۶
چرا جراحی کنند!!؟ اینهمه آقا زاده و داماد دارند از همین خودروسازی نان میخورند بدون داشتن تخصص. جراحی کنند آقازاده ها و داماد ها رو کجا ببرند برای کار و استخدام و حقوق های نجومی!!؟ (387650)
۱۴۰۱/۰۲/۲۷ ۰۵:۰۳
دارند همان آقا زاده ها را جراحی میکنند خیالت راحت جراحی پیچیده وزمان بره (387671)
۱۴۰۱/۰۲/۲۸ ۰۸:۰۶
بزک نمیر بهار میاد کمبزه با خیار انگلیسی میاد. (387783)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۲/۲۶ ۲۳:۴۶
واقعا چرا؟ (387653)
رسول
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۲/۲۷ ۱۰:۲۶
مافیای خودرو ساز ها مردم را به تنکه ای می برند که بدون چاره هستند باید ازاینها خودرو خرید خودشان می دانند چه کار کردند که حتی بلندترین مقامات کشور هم زورشان به آنها نمی رسد چه برسد به منه دهاتی مثل زمان جنگ گروه تخریب چی یک نوار می کشیدند ونیرو باید وسط این خط عبور می کرد اگر خارج می شد میدان مین بود حالا اگر کسی ماشین خارجی سوار بشود آنهم بتواند از نظر دید مردم ما تکنو کرات می گویند ببین به چه روزی افتادیم (387698)
علیرضا
۱۴۰۱/۰۲/۲۷ ۱۲:۰۳
اگر خودروسازان را جراحی کنند، صددرصد می میرند! آن وقت مسئولین محترم نمی توانند پورسانت های کلان بگیرند و فرزندانشان را بفرستند خارج از کشور حال کنند و دختران حامله شان را بفرستند ترکیه و سیسمونی بخرند! (387714)
فرنود
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۲/۲۷ ۱۶:۰۳
بگذارید جای جراحی قبلی التیام پیدا کند بعد از جراحی دیگر صحبت کنید ...عامیانه بگو بزارید جای زخم قبلی خوب شه....سالهاست که مردم دارن جراحی میشن...طبیب حاذق نیست جان من....و دیکه امیدی به احیای این بیماران محتضر ( مردم) نیست....این ایام محدود عمر تکرار نشدنی ما می گذرد تا آقایان به مطمع خود برسند و ما ناکام از دنیا خواهیم رفت. (387745)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۲/۲۷ ۲۰:۱۰
دکتر فوق تخصص جراحی جناب میرسلیم اجازه نمیده (387759)
مهرانه
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۲/۲۸ ۲۱:۵۶
این ... از کدام دانشگاه کجا دکتری جراحی را گرفته (387843)
۱۴۰۱/۰۲/۲۹ ۱۳:۴۵
کی رو میگی؟ (387872)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها