به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۰۷ ساعت ۰۹:۴۹
کد مطلب : ۳۳۶۸۰
ارتکاب جرایم و جنایات‌ در سوریه همچنان ادامه دارد

سوریه صدر نشین آوارگان جهان است

گروه بين الملل: کمیساریای امور پناهندگان سازمان ملل در نشست مجمع عمومی این سازمان تاکید کرد: سوریه تقریبا بیشترین آمار آوارگان در جهان را دارد و تعداد این آوارگان هر روز در حال افزایش است.
سوریه صدر نشین آوارگان جهان است

آنتونیو گوتیرس تاکید کرد: سوریه در حال حاضر تقریبا بیشترین آمار آوارگان در جهان را داراست و تعداد آوارگان سوری در آستانه عبور از آوارگان افغانی است که تعدادشان به 55 / 2 تن میلیون می‌رسد. وی با بیان اینکه 5 / 2 میلیون سوری در حال حاضر در کشورهای همجوار سوریه به سر می‌برند، گفت: این بسیار ناراحت کننده است که کشوری که خود پیشتر آوارگانی از دیگر کشورها را می‌پذیرفت در حال حاضر مردمش مجبورند در خارج از کشور خود زندگی کنند. گوتیرس خاطرنشان کرد: دیگر کشورها نیز بار سنگین آوارگان سوری را به دوش می‌کشند به طوری که 15 میلیون آواره در فرانسه، 32 میلیون در روسیه و 71 میلیون در آمریکا به سر می‌برند.
وی از دیگر کشورهای خارج از منطقه خاورمیانه خواست تا به آوارگان سوری اجازه دهند به این کشورها وارد شوند و همچنین حمایت‌های لازم را از آن‌ها به عمل آورند. به گفته مسئولان سازمان ملل حدود 3 / 9 میلیون سوری یعنی معادل نیمی از ساکنان سوریه نیاز به کمک‌های فوری دارند و حدود 4 / 2 میلیون سوری به خارج از کشور به ویژه لبنان، اردن و ترکیه فرار کرده‌اند.

از سوي ديگر  کمیسیونر امور بشردوستانه سازمان ملل در نشست روز سه شنبه مجمع عمومی این سازمان خواهان ارجاع پرونده سوریه به دادگاه کیفری بین‌الملل شد.
 ناوی پیلای تاکید کرد: اسناد و مدارک نشان می‌دهد که ارتکاب جرایم و جنایات‌ در سوریه همچنان ادامه دارد و این جنایت‌ها مخالف قانون بین‌الملل است. پیلای خاطرنشان کرد: تاثیر بحران سوریه بر دیگر کشورهای منطقه‌ همچنان ادامه دارد و ما باید برای برقراری صلح در سوریه پرونده این کشور را به دادگاه کیفری بین‌الملل ارجاع دهیم. وی در ادامه افزود: کمیته بررسی جنایت‌ها در سوریه در منطقه حضور دارند و این کمیته از نزدیک این جنایت‌ها را دنبال می‌کند. پیلای تاکید کرد: باید به هیات‌های حقوق بشر سازمان ملل اجازه داده شود که وارد سوریه شوند و با تمامی طرف‌ها بحث وگفتگو کنند.

در مقابل نماینده دائم سوریه در سازمان ملل با بیان اینکه تروریسم هیچ حد و مرزی نمی شناسد اظهار داشت: دمشق اجازه نمی‌دهد از اوضاع انسانی سوریه به عنوان توجیهی جهت مداخله در این کشور استفاده شود.  بشار الجعفری عنوان داشت: دمشق از هر راه‌حلی که به حل بحران موجود به رهبری سوریه بینجامد استقبال می‌کند و دولت سوریه با رویکردی مثبت در نشست ژنو 2 حاضر شد. وی تصریح کرد: نماینده دمشق با دستور کار ارائه شده از سوی اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل در امور سوریه موافقت کرد تا بدین ترتیب در مسیر تحقق حل و فصل سیاسی برای بحران سوریه گام بردارد. وی با بیان اینکه دولت سوریه از تمام طرح‌ها جهت حل بحران استقبال می‌کند عنوان داشت: نباید برخی تصویر فاجعه‌ بار سوریه را ترسیم کرده و این تصویر را در موزه قرار دهند تا صرفا به آن نگاه بیندازند. چرا که این امر شبیه به ساختن یک فیلم هالیوودی است.

الجعفری عنوان داشت: مشخص است برخی از کشورها از آغاز بحران سوریه کمک رسانی به آوارگان سوری برایشان اهمیتی نداشته، بلکه تنها می‌خواهند آتش بحران را شعله‌ورتر سازند و درخواست‌های پی در پی این کشورها درباره این قبیل جلسات تنها برای سرپوش گذاشتن بر اقداماتشان است و آنها به حل این بحران نمی‌اندیشند.
این مقام سوری با بیان این که دمشق مخالف سوء‌استفاده از اوضاع انسانی سوریه به عنوان توجیهی برای دخالت در امور داخلی‌اش است تاکید کرد: دمشق این مساله را نمی‌پذیرد که برخی از کشورها از قطعنامه‌های سازمان ملل به عنوان دستور کارهای سیاسی خود در سوریه استفاده کنند. الجعفری خاطرنشان کرد: دولت سوریه بیشترین مسئولیت کمک‌های انسانی را برعهده دارد و سازمان ملل و دیگر سازمان‌ها تنها بار 25 درصد از کمک‌ها را به دوش می‌کشند و با وجود اینکه موانع بسیاری از جمله اقدامات گروه‌های مسلح وجود دارد اما دولت سوریه به کمک‌های انسانی خود ادامه می‌دهد.
وی با اشاره به این که دولت سوریه تسهیلاتی را برای برنامه‌های امدادرسانی بین‌المللی ارائه داده عنوان داشت: نباید کمک‌های انسانی در سوریه مساله‌ای سیاسی شود.

 

مرجع : ايسنا