به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۰۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۲۶ ساعت ۱۷:۰۶
کد مطلب : ۳۳۶۸۱۸
تداوم ضد حملات نیروهای اوکراینی در شرق

متجاوزان روس‌ از اطراف خارکیف تا مرز عقب رانده شدند

متجاوزان روس‌ از اطراف خارکیف تا مرز عقب رانده شدند
گروه بین‌الملل: اوکراین می‌گوید نیروهای روسی را در منطقه خارکیف (دومین شهر بزرگ اوکراین) تا مرز عقب رانده و این نشانه موفقیت فزاینده نیروهای اوکراینی در شمال شرق کشور است.
‌وزارت دفاع اوکراین در بیانیه‌ای که روز دوشنبه ۲۶ اردیبهشت منتشر کرده، آورده است: «گردان ۲۲۷ از تیپ ۱۲۷ نیروهای دفاع سرزمینی نیروهای مسلح خارکیف، روس‌ها را بیرون راند و به مرزهای کشوری رسید.» این خبر چهار روز پس از آن اعلام می‌شود که سازمان اطلاعات بریتانیا اعلام کرد که نیروهای اوکراینی ضد حمله‌ای را علیه نیروهای «آسیب‌پذیر» روسیه در تلاش برای عقب راندن آنها تا مرز آغاز کرده‌اند.
وزارت دفاع بریتانیا چهار روز پیش در نشست روزانه خود گفت که «خروج نیروهای روسی از منطقه خارکیف، به رسمیت شناختن ضمنی ناتوانی روسیه در تصرف شهرهای کلیدی اوکراین است؛ شهرهایی که روس‌ها در آنها انتظار مقاومت کمی از سوی اهالی داشتند».
در همین حال، میچ مک‌کانل، رهبر جمهوری‌خواهان سنای آمریکا، روز یکشنبه گفت که انتظار دارد این مجلس روز چهارشنبه در مورد کمک ۴۰ میلیارد دلاری به اوکراین رای‌گیری کند. پیشتر مجلس نمایندگان آمریکا روز سه‌شنبه این بسته کمکی را تصویب کرده بود. در پی اعلام این خبر، دیمیتری مدودوف، رئیس‌جمهوری سابق و نایب‌رئیس شورای امنیت روسیه، روز چهارشنبه ایالات متحده را به راه‌اندازی «جنگ نیابتی» علیه روسیه متهم کرد و گفت این اقدامات اقتصاد آمریکا را به دردسر خواهد انداخت.
 تداوم ضد حملات نیروهای اوکراینی در شرق
در حالی‌که تهاجم روسیه به اوکراین وارد هشتاد و یکمین روز خود شده است، ارتش اوکراین از آغاز یک ضد حمله علیه نیروهای روس در نزدیکی شهر ایزیوم در شمال شرق اوکراین خبر داد. ایزیوم در حدود ۱۲۰ کیلومتری خارکیف قرار دارد و رودخانه دونتس از میانه آن عبور می‌کند، بنابراین منطقه‌ای راهبردی برای روسیه محسوب می‌شود. به گفته مقام‌های اوکراینی، نیروهای متجاوز روس هم‌اکنون در حال عقب‌نشینی از مناطق نزدیک خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین و هم‌مرز با روسیه، هستند. اوکراین در چند هفته اخیر و در پی عقب‌نشینی نیروهای روسی از حومه کی‌یف، پایتخت، به موفقیت‌هایی در دیگر مناطق این کشور از جمله خارکیف دست یافته است.ستاد کل ارتش اوکراین نیز گفت که نیروهای روس تمرکز خود را بر محافظت از مسیرهای تدارکاتی متمرکز کرده و در حال انجام حملات خمپاره‌ای، توپخانه‌ای و هوایی در منطقه دونتسک در شرق اوکراین هستند.
الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین، با اشاره به این تحولات گفت: «اوکراین در حال وارد شدن به مرحله جدید و بلندمدت جنگ است». از اوایل آوریل که نیروهای روسی وادار به عقب‌نشینی از مناطق حومه کی‌یف شدند، تلاش خود را برای تصرف منطقه دونباس که متشکل از دو استان دونتسک و لوهانسک است آغاز کردند. هر دو استان در کنترل جدایی‌طلبان هوادار روسیه است. در همین حال، برآورد سازمان اطلاعاتی نظامی بریتانیا در روز یکشنبه حاکی است که روسیه «تقریبا یک‌سوم» از نیروهای زمینی خود را از آغاز تهاجم به اوکراین در ۲۴ فوریه (پنجم اسفند) از دست داده است.
بر اساس این برآورد، روسیه از برنامه‌ریزی خود برای تصرف دونباس «به طرز چشمگیری عقب مانده است» و بعید به نظر می‌رسد که در ۳۰ روز آینده پیشروی‌های سریعی در این منطقه انجام گیرد. در حالی‌که نیروهای متجاوز روسی به دنبال محاصره واحدهای اوکراینی در نبرد دونباس هستند، وزارت دفاع روسیه روز یکشنبه اعلام کرد که مواضع اوکراین در شرق شامل مراکز فرماندهی و زرادخانه‌ها را هدف حملات موشکی قرار داده است. مقام‌های اوکراینی همچنین اعلام کردند که در غرب این کشور در نزدیکی لهستان، موشک‌های روسی روز یکشنبه زیرساخت‌های نظامی را ویران کردند و منطقه لویو از سمت دریای سیاه هدف آتش‌بار نیروهای روسیه قرار گرفت.
برچسب ها: متجاوزان روس‌
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها