به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۲۷ ساعت ۱۰:۰۶
کد مطلب : ۳۳۶۸۹۷

هرگز بدون تجویز پزشک این قرص را نخورید

هرگز بدون تجویز پزشک این قرص را نخورید
گروه سلامت: مطالعات جدیددانشگاه بیرمنگام، نشان می دهد که آنتی بیوتیک ها می توانند باعث نقص سیستم ایمنی شوند که این موضوع خطر ابتلا به عفونت های قارچی خطرناک را افزایش می دهد.  عفونت‌های قارچی سالیانه  به اندازه بیماری سل قربانی می‌گیرد. عفونت‌های قارچی، بیشتر در افرادی که آسیب پذیر هستند به دلیل داشتن سیستم ایمنی معیوب (برای مثال ناشی از یک بیماری زمینه ای مانند سرطان یا یک عفونت ویروسی مانند اچ آی وی یا کووید) رخ می‌دهد. مطالعات جدید نشان می دهد که آنتی بیوتیک‌ها می‌توانند باعث نقص سیستم ایمنی شوند که خطر ابتلا به عفونت های قارچی خطرناک را افزایش می‌دهد.
 
 عفونت‌های قارچی 
کاندیدا قارچی است که عامل شایع عفونت های قارچی در انسان است. برفک عفونت قارچی توسط کاندیدا ایجاد می‌شود و همچنین می‌تواند باعث یک عفونت خونی خطرناک به نام کاندیدیازیس شود.
 
عوامل خطر را بشناسیم 
 آنتی‌بیوتیک‌ها
یکی از عوامل خطر ابتلا به کاندیدیازیس آنتی بیوتیک  است. وقتی آنتی بیوتیک مصرف می‌کنیم، برخی از باکتری های روده خود را از بین می بریم. این می تواند فضایی برای رشد قارچ های روده (مانند کاندیدا) ایجاد کند و اگر روده های شما توسط شیمی درمانی یا جراحی آسیب ببینند، کاندیدا می‌تواند از روده خارج و باعث عفونت جریان خون شود.

 پوست 
شایع‌ترین راه ابتلای افراد به کاندیدیازیس نه از طریق روده، بلکه از طریق پوست آن‌هاست. بیماران بستری در ICU که کاتتر داخل وریدی دارند می توانند به کاندیدیازیس مبتلا شوند، به خصوص اگر با آنتی بیوتیک درمان شده باشند.
   
آنتی‌بیوتیک و عفونت قارچی
محققان این تحقیق می‌گویند:«ما می‌خواستیم دقیقاً بدانیم چرا آنتی‌بیوتیک‌ها عفونت‌های قارچی مانند کاندیدیازیس را محتمل‌تر می‌کنند. برای بررسی، ما موش ها را با آنتی‌بیوتیک درمان و سپس آن‌ها را با قارچ کاندیدا آلوده کردیم و آن‌ها را با گروه موش‌های کنترل(گروهی که با قارچ کاندیدا آلوده ، اما با آنتی بیوتیک درمان نشده‌ بودند)مقایسه کردیم. ما دریافتیم که درمان آنتی بیوتیکی، موش ها را زمانی که به قارچ آلوده می‌شوند، بیمارتر می‌کند.»همچنین محققان فهمیدند، در این عفونت قارچی معمولاً این کلیه ها هستند که هدف عفونت قرار می‌گیرند و موش ها به دلیل از کار افتادن کلیه‌هایشان بیمار می‌شوند. اما در اینجا این‌طور نبود. اگرچه آنتی‌بیوتیک‌ها موش‌ها را بیمارتر می‌کرد، اما عفونت قارچی در کلیه‌ها،به خوبی در موش‌هایی که آنتی‌بیوتیک دریافت نکرده بودند، کنترل می‌شد.

   آنتی‌بیوتیک،روده را درگیر می‌کند
دانشمندان دریافتند،آنتی بیوتیک ها باعث  اختلال در پاسخ ایمنی ضد قارچی به ویژه در روده می‌شوند. موش‌های تحت درمان با آنتی‌بیوتیک نسبت به موش‌های درمان ‌نشده، سطوح بسیار بالاتری از عفونت قارچی در روده‌ خود داشتند.

درواقع سلول های ایمنی در روده، پروتئین های کوچکی به نام سیتوکین می‌سازند
 سیتوکین‌هایی وجود دارند که  به سلول های ایمنی کمک می‌کنند تا با عفونت‌های قارچی مبارزه کنند. ما متوجه شدیم که آنتی‌بیوتیک‌ها میزان این سیتوکین‌ها را در روده کاهش می‌دهند، بنابراین موش‌های تحت درمان با آنتی‌بیوتیک نمی‌توانند عفونت قارچی روده را کنترل کنند.

آنتی‌بیوتیک‌ها را درست مصرف کنیم
با توجه به مشکل روزافزون مقاومت بدن در برابر آنتی بیوتیک، هم اکنون مهم ترین راه حل، استفاده دقیق و درست از آنتی بیوتیک هاست. تحقیقات نشان می‌دهد که آنتی بیوتیک ها ممکن است خطر بیشتری برای عفونت های قارچی ایجاد کنند. با این حال، آن‌ها یک  روش درمان هستند و شما باید آن‌ها را زیر نظر پزشک و در مواقع ضرورت استفاده  کنید.
برچسب ها: آنتی بیوتیک
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها