به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۲۷ ساعت ۱۳:۴۴
کد مطلب : ۳۳۶۹۹۳

گیاهانی که به رفع آلودگی کمک می کنند

گیاهانی که به رفع آلودگی کمک می کنند
گروه سلامت:یک متخصص طب ایرانی اسلامی به تغذیه مناسب در روزهای آلوده هوا اشاره کرد و گفت: نگهداری برخی از گیاهان در خانه به پاکسازی هوا کمک می کند.علیرضا یارقلی در خصوص توجه به سلامتی و تغذیه در روزهای آلودگی هوا به چند راهکار اشاره کرد و گفت: روزهای آلوده با آب نمک رقیق و گرم بینی و حلق خود را شستشو دهید، حفره بینی و شقیقه‌ها را با روغن‌هایی مانند بادام شیرین و کدو چرب کنید و پاکسازی بدن و اصلاح یبوست مزاج انجام دهید.
 
وی گفت: همچنین توصیه کرد سعی کنید خواب خود را منظم و تنظیم کنید و هر شب سر یک ساعت بخوابید.
وی ادامه داد: در خانه و محل کار از گیاهان تصفیه‌کننده هوا مانند سانسوریا، زامیفولیا، گیاه گندمی و سرخس استفاده کنید. از دستگاه بوخور و تهویه هوا استفاده شود و حتی می‌توانید روی گاز در یک ظرف آب، پوست نارنگی، لیمو و پرتقال بگذارید و محیط خانه را ضدعفونی و ریه‌های خود را تقویت کنید. علاوه بر این، بوخورهای گیاهی مانند بابونه، عناب، آویشن، اُکالیپتوس و مرزنجوش نیز توصیه می‌شود.

این متخصص طب ایرانی اسلامی افزود: توصیه می‌شود در روزهایی که هوا آلوده است، از پرخوری و درهم‌خوری پرهیز شود. علاوه بر این، از خوردن غذاهایی که سریع فاسد می‌شود مانند گوشت، شیرینی، ماهی، شیر و در میوه‌ها نیز آلو، شفتالو، هندوانه، خربزه و خیار پرهیز شود. همچنین بهتر است در صورت تمایل به استفاده از گوشت، از گوشت پرندگان همراه با سماق، قوره و آبلیمو استفاده شود.

یارقلی اظهار کرد: از سوی دیگر، خوردن خوراکی‌هایی که باعث نشاط و تقویت اعضایی مانند قلب، مغز و کبد می‌شود، توصیه می‌شود و برای تقویت معده و رفع مشکلات گوارشی نیز از آلو بخارا، انار، خرفه، رازیانه، زرشک، گلاب، نارنج، نارنگی و … نیز استفاده شود.

وی بیان کرد: به هموطنان توصیه می‌شود از فعالیت در محیط‌های باز پرهیز کنند و فعالیت ورزشی در این روزهای آلوده نداشته باشند.این متخصص طب ایرانی اسلامی گفت: خوردن آب، مایعات فراوان، ماست کم‌چرب و میوه و سبزیجات تازه نیز توصیه می‌شود و در این شرایط بدن راحت‌تر می‌تواند سموم را دفع کند و توصیه می‌شود ۸ لیوان در حالت طبیعی و در آلودگی هوا این میزان بیشتر شود.
برچسب ها: تغذیه آلودگی هوا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها