کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

واژه‌هایی با معنای متفاوت!

27 ارديبهشت 1401 ساعت 13:57


اقباله هیئتی

از روزی كه دولت با کلیدواژه «جراحی اقتصادی» اقدام به حذف ارز ترجیحی کرده است،‌ پول ملی حدود ۲۰ درصد از ارزش خود را از دست داده و قیمت دلار ۲۰ درصد در بازار آزاد رشد داشته است و این اتفاق در حالی رخ می دهد كه افرادی با ادعادی سواد اقتصادی،‌از پشت تریبون‌ها به مردم می‌گویند«جراحی اقتصادی» ‌درد و خونریزی دارد،‌ تحمل كنید!
 دقیقا همان حرف‌هایی كه سال 98 دولت روحانی برای گران كردن یكباره بنزین و تحمیل تورم شدید به مردم زد و جراحی هم در نهایت ناموفق بود و حالا پس از سه سال آش همان آش است و كاسه هم همان كاسه! این تریبون‌داران هر چند نمی‌گویند حتی در عمل جراحی هم بیمار به امید شرایط بهترین به بیهوشی و خونریزی می‌دهد وگرنه با این شرایطی كه وجود دارد،‌چه نیازی بود در این زمان،‌چنین سیاستی اجرا شود؟ آیا همانگونه كه برخی از كارشناسان می گویند این به اصطلاح «جراحی اقتصادی» برای پر كردن شكاف كسری بودجه صورت نگرفته است؟
 علت اصلی مسائل و مشكلات عدیده اقتصاد ایران،‌ بستر غلطی است كه بر پایه رانت و امتیاز و مدیریت نورچشمی‌ها و در یك كلام سومدیریت مسئولان بنا شده است و حالا با این لغات و فشردن گلوی اقشار مختلف مردم در حذف یارانه آرد و گندم و كالاهای اساسی،‌ مثل دفعات پیشیین قرار نیست اتفاق خاصی بیفتد و مشكلی حل شود! در اقتصاد تورمی ما كه با ركود و كاهش نرخ رشد اقتصادی همراه است، باز هم سال اینده اختلاف قیمت كالاهای اساسی به دلیل كاهش مداوم ارزش پول ملی با كشورهای همسایه زیاد می‌شود و باز هم به نام جراحی اقتصادی،‌قرار است یك موج جدید تورم و گرانی تحمل شود. مسئولان اقتصادی حتی اگر در این زمینه به اندازه كفایت مطالعات آكادمیك نداشته باشند،‌ دیدن تجربیات همین سال های اخیر هم می‌تواند واقعیت پرداخت یارانه نقدی را به آنان نشان دهد،‌بنابراین با گفتن اینكه یارانه‌های نقدی زهر گرانی را گرفته است و مردم در نهایت پول اضافه هم خواهند داشت،‌نمی‌توان مسئولیت این موضوع را از سر باز كنند!
بنا به نظر کارشناسان اقتصادی ریشه تورم در اقتصاد ایران همواره افزایش پایه پولی و رشد نقدینگی برای تامین کسری بودجه بوده که عوارض متعددی، چون تورم را به دنبال دارد و این یارانه نقدی كه به حساب ردم ریخته شده هم در نهایت با تورم بیشتر،‌به فقر بیشتر كمك خواهد كرد و نه بهبود قدرات خرید آنان. سال هاست كه مردم در كوچه و خیابان می‌گویند ما نه یارانه را می‌خواهیم و نه این گرانی كمرشكن را اما مسئولان دولتی كه با وعده‌های بهبود وضعیت اقتصادی بر سر كار آمده‌اند،‌هنوز یك سال از دولتشان نگذشته گویی تمامی آن وعده و وعیدهای شیرین را از یاد برده‌اند و با اجرای سیاست حذف ارز ترجیحی آن هم بدون در نظر گرفتن شرایط اقتصادی بد جامعه،‌ نشان دادند آن سخنان زیبا تنها در زمان تبلیغات انتخاباتی كاربرد دارد!

 


کد مطلب: 337000

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/337000/واژه-هایی-معنای-متفاوت

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir