به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۲۷ ساعت ۱۴:۱۴
کد مطلب : ۳۳۷۰۱۳

مهارت بالای سگ‌ها در تشخیص ویروس کرونا

مهارت بالای سگ‌ها در تشخیص ویروس کرونا
گروه علمی: محققان دانشگاه هلسینکی فنلاند اخیرا از تعلیم سگ‌هایی خبر داده‌اند که می‌توانند به طور دقیق بیماران مبتلا به کووید-۱۹ فرودگاه را تشخیص دهند.به گزارش ایسنا، محققان اظهار کرده‌اند سگ‌های آموزش دیده قادر به تشخیص ویروس کرونا در افراد مبتلا به این بیماری هستند. نتایج مطالعه جدید محققان دانشگاه هلسینکی نشان می‌دهد که سگ های لابرادور رتریور و نژاد وایت شپرد می‌توانند تا ۹۷ درصد موارد مثبت را شناسایی کنند.
 
طبق تحقیقات جدید، سگ‌های مواد یاب آموزش‌دیده اکنون می‌توانند مسافران آلوده به کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ در فرودگاه‌ها را نیز به دقت تشخیص دهند. محققان فنلاندی می‌گویند سگ‌ها می‌توانند ابزار ارزشمندی برای مهار همه‌گیری در فرودگاه‌ها و سایر مکان‌هایی که دارای جمعیت زیاد هستند، باشند.سگ‌ها حس بویایی بسیار قوی دارند و می‌توانند بوی یک ماده در سطوحی به اندازه یک تریلیون را بسیار بهتر از هر روش موجود دیگری، دریابند.

تصور می‌شود که آنها قادر به تشخیص ترکیبات آلی فرار متمایز آزاد شده در طی فرآیندهای متابولیک مختلف در بدن از جمله آنهایی که توسط عفونت‌های باکتریایی، ویروسی و انگلی ایجاد می‌شوند نیز هستند.داده‌های اولیه نشان می‌دهد که سگ‌ها را می‌توان در عرض چند هفته آموزش داد تا نمونه‌هایی از بیماران مبتلا به عفونت  کووید-۱۹ را با درجه‌ای از دقت قابل مقایسه با تست استانداردسواب بینی و گلو پی سی آر تشخیص دهند.

طی این مطالعه محققان پس از بررسی چندین سگ از نژادهای مختلف دریافتند سگ‌های می‌توانند تا ۹۷ درصد موارد ابتلا به کرونا را شناسایی کنند و هنگام تایید اینکه چه کسی عاری از ویروس است، نیز ۹۹ درصد دقیق هستند.محققان گفتند یافته‌های آنها نشان می‌دهد که سگ‌هایی که می‌توانند مالاریا پارکینسون و سرطان را بو بکشند، می‌توانند به عنوان یک روش غربالگری ویروس در زمانی که آزمایش‌ها در دسترس نیستند (مانند مراحل اولیه یک بیماری همه‌گیر)، عمل کنند.
برچسب ها: ویروس کرونا سگ
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها