به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۲۷ ساعت ۱۶:۵۷
کد مطلب : ۳۳۷۰۲۹
مدنی حتی هنوز به دادسرا نرسیده بود که خبرگزاری مهر، خبر بازداشت را با اتهامات واهی منتشر کرد

روایت وکیل سعید مدنی از نحوه بازداشت او

روایت وکیل سعید مدنی از نحوه بازداشت او
گروه سیاسی: حقوقدان و وکیل سعید مدنی با اشاره به نحوه بازداشت این استاد دانشگاه، اظهار داشت: سعید مدنی، روز گذشته(دوشنبه) با حکم بازپرس شعبه دوم دادسرای امنیت و توسط مامورین وزارت اطلاعات دستگیر شده است. صبح روز گذشته، بنده به اتفاق ایشان بابت پیگیری شکایت سعید مدنی از وزارت ارشاد بابت ممنوع‌القلم شدن و عدم اجازه تجدید چاپ آثار قبلی و همچنین، عدم صدور مجوز برای انتشار کتب جدید به دادسرای کارکنان دولت مراجعه داشتیم. 
مصطفی نیلی، در گفتگو با سایت امتداد افزود: بعد از بازگشت و در هنگام وارد شدن به منزل، ماموران امنیتی، موکلم را بازداشت کرده و سپس با ورود به منزل و تفتیش خانه، وسایل الکترونیک ایشان از جمله، لپ‌تاپ و گوشی و حتی لپ تاپ و هارد کامپیوتر متعلق به همسر ایشان را ضبط و از خانه خارج کرده‌اند. در هنگام بازداشت سعید مدنی، هیچ یک از اعضای خانواده در منزل حضور نداشته و ایشان، تنها بوده‌اند. هم‌زمان با خروج مامورین از منزل، خبرگزاری مهر، خبر بازداشت سعید مدنی را با اتهاماتی واهی و بی‌اساس اعلام کرده است!
نیلی، یادآور شد: با توجه به این رویه که در تمامی موارد مشابه، معمولا ماموران امنیتی به خانواده و اطرافیان فرد بازداشتی، توصیه به سکوت داشته و آن‌ها را از خبری کردن مسئله بر حذر می‌کنند در این مورد، هنگامی که سعید مدنی به همراه مامورین از منزل خارج شده و حتی هنوز به دادسرا نرسیده و هیچ یک از اطرافیان ایشان خبر از بازداشت نداشته‌اند، یک خبرگزاری(مهر) خبر بازداشت را با اتهاماتی واهی منتشر می‌کند و این امر عحیب است. بعد هم که از طریق دوستان با خانواده تماس گرفته شده و علت و چند و چون بازداشت منتشر شده در این خبر را جویا شده‌اند، تازه آن گاه خانواده خبردار شده و به منزل مراجعه و با خانه به هم ریخته و تفتیش شده مواجه شده‌اند.
وکیل سعید مدنی، خاطرنشان کرد: شب گذشته(دوشنبه شب)، سعید مدنی در تماسی با خانواده، اعلام کرده که در بند امنیتی 209 بازداشت است و شعبه صادر کننده حکم جلب، شعبه دوم بازپرسی بوده است. تا شب گذشته و زمان برقراری این تماس، هنوز تفهیم اتهامی به ایشان صورت نگرفته بوده و تا این لحظه از سیر روند پرونده و اتهامات وارده اطلاعی نداریم.
وی در ادامه گفت: امروز(سه‌شنبه) به همراه خانواده ایشان به دادسرای امنیت مراجعه داشتیم که با توجه به تعطیلی دادسرا به بهانه آلودگی هوا، موفق به ورود نشدیم. تقاضای خود را از طریق سرباز نگهبان جلوی در به بازپرس کشیک-که همان بازپرس شعبه دو بود- اعلام کردیم. پس از مدتی معطلی از طریق همان سرباز اعلام کردند که بروید؛ هر وقت لازم شد، خودمان تماس می‌گیریم!
این حقوقدان، بیان داشت: سعید مدنی در تماس شب گذشته خود، اعلام کرده که در سلول انفرادی است و نگهداری زندانی در این شرایط، مصداق بارز شکنجه است. با توجه به نحوه اطلاع‌رسانی و خبری که خبرگزاری مهر تنظیم کرده و برخوردهایی که در ایام اخیر با آقای مدنی انجام شده است به نظر می‌رسد که ایشان تحت فشار باشند. بر خلاف قانون، اجازه دسترسی به وکیل هم به ایشان داده نشده است.
وی، یادآور شد: در ماه‌های اخیر، محدودیت‌های فراوانی توسط نهادهای امنیتی برای آقای مدنی ایجاد شده بود. ایشان بر اساس فرصت مطالعاتی که دانشگاه ییل آمریکا برایش فراهم کرده بود، بنا داشت تا جهت استفاده از این فرصت مطالعاتی یک سفر یک ساله به آمریکا داشته باشد. پیش از روز سفر، مامورین وزارت اطلاعات ایشان را احضار و در مورد ممنوع‌الچاپ شدن کتاب‌ها و هم‌چنین در خصوص سفر با او صحبت کرده بودند. سعید مدنی در این احضار از مامورین در خصوص ممنوع‌الخروجی سوال کرده بود که عنوان کرده بودند که قراری دال بر ممنوع‌الخروجی او با درخواست وزارت اطلاعات صادر نشده است. هنگامی که سعید مدنی برای به فرودگاه مراجعه و کارت پرواز خود را دریافت کرده است، مامورین اطلاعات سپاه اعلام کردند که ممنوع‌الخروج بوده و حق خارج شدن از کشور را نخواهد داشت. این امر علاوه بر از دست رفتن فرصت مطالعاتی موجب ضرر و زیان اقتصادی نیز برای ایشان شد.
این وکیل دادگستری، ادامه داد: از سوی دیگر مامورین از طریق افرادی که برای بازجویی احضار می‌شدند؛ پیام‌هایی برای سعید مدنی فرستاده بودند که مشخص بود، قصد برخورد با ایشان را دارند. ماموران خواهان آن بودند که سعید مدنی در مورد مسائل جاری جامعه، تحلیلی ارائه نکرده و سکوت کند. ایشان از نظر قانونی، حق اظهار نظر آزاد در مورد مسائل را داشته و آزادی بیان در قانون اساسی مورد تصریح قرار گرفته است.
وی، اضافه کرد: بر این اساس، سعید مدنی هم از این حق قانونی استفاده کرده و توجهی به این تهدیدات نداشته است. به نظر می‌رسد که این بازداشت، عملی کردن تهدیدهای قبلی است. سناریوسازی هم که تحت عنوان ارتباط با عناصر بیگانه در خبر بازداشت ایشان درج شده بی‌اساس است. جای سوال است که وقتی هنوز آقای مدنی تفهیم اتهام نشده و وکیل حق دسترسی به پرونده را ندارد چگونه این خبر منتشر می‌شود؟ نیلی در پایان نیز، تاکید داشت: تمام کسانی که سعید مدنی را می‌شناسند، مطمئن هستند که این اتهام، واهی و بی‌اساس است.
 
برچسب ها: جامعه‌شناس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها