به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۹:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۲۷ ساعت ۱۷:۱۴
کد مطلب : ۳۳۷۰۳۴

آنفلوآنزای فصلی، نواده سویه اسپانیایی است

آنفلوآنزای فصلی، نواده سویه اسپانیایی است
گروه علمی: نتایج یک مطالعه‌ جدید روی روند تحول ویروس‌ها نشان داده است که ویروس آنفلوانزای فصلی موسوم به "H1N1" احتمالا نسل مستقیمی از سویه ویروس آنفلوانزای سال ۱۹۱۸ است که به همه‌گیری جهانی منجر شد.
به گزارش ایسنا، در آزمایشات جدید که شرح آن در مجله تخصصی "نیچر کامیونیکیشنز" چاپ شده، ژنوم نمونه‌های ویروسی که در طول همه‌گیری ۱۹۱۸ در اروپا جمع‌آوری شد و جان ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون نفر را در سراسر جهان گرفت، بازنگری شد.

در مطالعه جدید یک تیم تحقیقاتی بین المللی از موسسه رابرت کخ، دانشگاه لوون و چندین مرکز مطالعاتی دیگر، جزئیات بیشتری را در مورد بیولوژی ویروس آنفلوآنزای H1N1 آشکار کردند. آنها همچنین شواهدی از گسترش این ویروس در بین قاره ها پیدا کردند.

سوابق تاریخی و پزشکی نشان می‌دهند که این همه‌گیری در پاییز ۱۹۱۸ اوج گرفت و تا زمستان ۱۹۱۹ ادامه داشت.
با این حال دانشمندان علوم پزشکی از جمله محققان موسسه "رابرت کخ" در آلمان گفته‌اند که منشا ویروسی این همه‌گیری در دهه ۱۹۳۰ میلادی تایید شد.به دلیل ندرت توالی‌های ویروسی در آن زمان، محققان تحلیل ژنومی ویروس ۱۹۱۸ را در آن سال‌ها دشوار ارزیابی کرده بودند.

اما در مطالعه جدید گروهی از متخصصان و محققان علوم پزشکی، ۱۳ نمونه آزمایشگاهی و قابل بررسی از ریه‌های افراد مختلف را بین سال‌های ۱۹۰۱ تا ۱۹۳۱ در بایگانی‌های تاریخی موزه‌ها در آلمان و اتریش جمع کردند.آنها سپس ژنوم‌های قبل و بعد از اوج همه‌گیری را مقایسه کردند. یافته‌های این متخصصان بر اساس تحلیل تحول مولکولی ویروس نشان می‌دهد که تمام بخش‌های ژنومی در سویه ویروسی آنفلوانزای فصلی جدید (H1N1) می‌تواند به طور مستقیم از سویه ابتدایی و عامل همه‌گیری در سال ۱۹۱۸ منشا گرفته باشد.به نوشته روزنامه ایندیپندنت، با توجه به اینکه نمونه‌های ویروس هنوز کمیاب‌ هستند، محققان می‌گویند: مطالعه جدید به ارزش بررسی بایگانی‌های تاریخی و چشم‌اندازهایی که آن‌ها می‌توانند در مورد تحول و پیشرفت ویروس‌ها ارائه دهند، اشاره می‌کند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها