کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ترکیه تلاش فنلاند و سوئد را مسدود می‌كند

27 ارديبهشت 1401 ساعت 17:49


گروه بین الملل: بعد از آنکه سوئد و فنلاند گفتند رسما خواستار عضویت در ناتو خواهند شد، رئیس جمهور ترکیه بار دیگر بر مخالفت خود با عضویت آنها تاکید کرده است.
رجب طیب اردوغان گفت لازم نیست که این دو کشور برای قانع کردن ترکیه، که عضو ناتو است، هیات اعزام کنند.او از آن‌چه تمایل این دو کشور به میزبانی پیکارجویان کرد می‌داند خشمگین است. اردوغان  در کنفرانسی خبری گفت که ترکیه با قصد فنلاند و سوئد برای پیوستن به ناتو مخالف است، و سوئد را "پرورشگاه" سازمان‌های تروریستی می‌داند.ترکیه این دو کشور را به پناه دادن به اعضای گروه "پ‌ک‌ک" (حزب کارگران کردستان) و پیروان فتح‌الله گولن متهم می‌کند. آنکارا پ‌ک‌ک را تروریستی می‌داند و گولن را به تلاش برای کودتا در سال ۲۰۱۶ متهم می‌کند.
دولت  اردوغان همچنین قول داده است با تقاضانامه کشورهایی که تحریم‌هایی علیه ترکیه وضع کرده‌اند مخالفت کند.فنلاند و سوئد در سال ۲۰۱۹ در ارتباط با تعرض نظامی ترکیه به شمال سوریه تحریم‌های تسلیحاتی علیه آنکارا اعمال کردند.همزمان یکی از بزرگترین تمرین‌های نظامی در تاریخ ناتو در کشورهای بالتیک شروع شده است.این مانور به نام "خارپشت" با شرکت ده کشور از جمله فنلاند و سوئد انجام می‌شود. انتظار می‌رود این دو کشور تا چند روز دیگر رسما برای عضویت در پیمان آتلانتیک شمالی درخواست بدهند.این رزمایش‌ها، که تا روز سوم ژوئن، حدود هفده روز دیگر، ادامه خواهد داشت، در استونی برگزار می‌شود و قبل از حمله روسیه به اوکراین برنامه‌ریزی شده بود.
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، گفت که او با فنلاند یا سوئد مشکلی ندارد، اما توسعه نظامی در نزدیکی مرزهای روسیه مستلزم واکنش خواهد بود.سوئد روز دوشنبه تایید کرد قصد دارد برای پیوستن به ناتو تقاضا دهد. فنلاند این موضوع را هفته پیش اعلام کرده بود.ناتو گفته است که هدف این تمرین‌ "تقویت آمادگی و هماهنگی عملیاتی" نیروهایش است.حدود ۱۵ هزار سرباز در این مانور در استونی شرکت دارند که آن را به یکی از بزرگترین رزمایش‌ها در این کشور از ۱۹۹۱ بدل می‌کند.این مانور در ۶۴ کیلومتری یک پایگاه نظامی روسیه انجام می‌شود و هدف آن شبیه‌سازی حمله روسیه به استونی است.
روسیه ناتو را تهدید امنیتی می‌د‌‌اند و در مورد "پیامدهای" پیوستن سوئد و فنلاند به آن هشدار داده است.سوئد در جنگ جهانی دوم بی‌طرف ماند و بیش از دو قرن از پیوستن به ائتلاف‌های نظامی پرهیز می‌کرد. با این حال دولت این کشور در اشاره به حمله روسیه به اوکراین گفته که اروپا در موقعیت خطرناک تازه به‌سر می‌برد.فنلاند که ۱۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با روسیه دارد هم تا حالا برای پرهیز از احساس تخاصم همسایه شرقی‌اش به ناتو نپیوسته است.
انتظار می‌رود فنلاند و سوئد روز چهارشنبه رسما درخواست عضویت دهند.ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو گفت که شاید فرآیند عضویت این دو کشور تسریع شود، و موقتا تدابیری امنیتی برای رسیدگی به هرگونه اقدام احتمالی و تلافی‌جویانه روسیه ترتیب داده شود.

 


کد مطلب: 337050

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/337050/ترکیه-تلاش-فنلاند-سوئد-مسدود-می-كند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir