به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۸:۵۶
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۲۷ ساعت ۱۸:۰۷
کد مطلب : ۳۳۷۰۵۴

علت خالی شدن باتری ماشین چیست؟

گروه کسب و کار: دلایل زیادی باعث خالی شدن باتری ماشین می‌شوند اما سه دلیل اصلی وجود دارد که بررسی آن‌ها کار را بسیار ساده می‌کند.
علت خالی شدن باتری ماشین چیست؟
معمولا علت خالی شدن زود هنگام باتری یا به علت ایراد در سیستم برقی خودرو است یا اشتباهات رایج راننده مانند روشن گذاشتن چراغ به مدت طولانی یا باتری ماشین شما خراب است و باید تعویض شود.
برخی از این مشکلات را در خانه و بدون نیاز به مکانیک می‌‌توان حل کرد ؛ ولی برخی از آن‌ها پیچیده‌ تر هستند و برای حل آن‌ها به کمک یک متخصص کاردان نیاز خواهد بود.
بیشتر افراد، زمانی متوجه می‌شوند باتری خالی شده است که پس از خاموش کردن خودرو نتوانند دوباره آن را استارت بزنند ؛ اما گاهی نیز پیش می‌‌آید که باتری در حین حرکت خالی می‌شود و این می‌‌تواند نشانه‌ ای از ایراد در سیستم شارژ باتری باشد.

چرا ماشینم زود باتری خالی میکنه؟
موارد زیر شامل دلایل  خالی شدن باتری می‌باشد :

1-  روشن گذاشتن چراغ‌ها :
اولین موردی که در صورت بروز مشکل در باتری خودرو باید چک کنید،  روشن ماندن چراغ‌‌ها است.  ممکن است در طول شب،  چراغ‌‌های اصلی یا چراغ سقفی خودرو را روشن گذاشته باشید و این می‌تواند باعث خالی شدن باتری شود.  وقتی در شب و هنگام تاریکی،  خودرو را ترک می‌‌کنید،  چک کنید که چراغی روشن نمانده باشد.  
در برخی خودرو‌ها،  چراغ‌ها تا زمانی پس از خاموش شدن خودرو روشن می‌‌مانند و سپس به‌ طور خودکار خاموش می‌شوند ؛ ولی اگر ایرادی در این سیستم به‌ وجود بیاید،  ممکن است چراغ‌ها روشن بمانند و باتری را خالی کنند.

2- ضعیف‌ شدن باتری :

اگر باتری قدیمی شده باشد یا از آن خوب نگه‌ داری نشده باشد،  به ‌سختی شارژ خود را نگه می‌‌دارد.  حتی مشکلات کوچک در سیستم برق مانند سیستم صوتی نیز می‌‌توانند به ‌راحتی یک باتری معیوب را در هنگام خاموش بودن خودرو خالی کنند. در این حالت قطعا با خرید باتری ماشین مشکل شما حل خواهد شد.

3-  خرابی و فرسودگی اتصالات باتری
خرابی در اتصالات سر باتری می‌‌تواند از شارژ شدن باتری ممانعت کند و قطع شدن این اتصالات نیز می‌تواند باعث بروز مشکلاتی شود.

4-  اتصالی در سیستم برق :

وجود کوچک ‌ترین اتصالی در سیستم برقی خودرو می‌‌تواند باعث حالتی شود که به آن اصطلاحا برق دزدی گرفته می‌شود.  پیدا کردن چنین ایراداتی بسیار مشکل است ؛ ولی بهتر است درصورت مواجه شدن با آن‌‌ها،  ابتدا چراغ‌های داشبورد و صندوق عقب را چک کنید.  ممکن است این چراغ‌ها در زمانی‌ که لازم نیست هم روشن باقی بمانند و باعث خالی شدن باتری شوند.

5- هوای خیلی سرد یا خیلی گرم:
هوای بیش از حد گرم یا خیلی سرد می‌‌تواند شرایط را برای کارکرد صحیح باتری مختل کند.  به‌ خصوص باتری‌های کهنه و قدیمی نسبت ‌به دمای محیط حساسیت بیشتری دارند و زودتر آسیب می‌‌بینند.

6-  مشکل در سیستم شارژ باتری :
اگر باتری خودرو در حین حرکت و روشن بودن موتور خودرو خالی شود،  ایراد از سیستم دینام و شارژ باتری است.  در صورت بروز این مشکل،  ابتدا باید تسمه دینام را چک کنید و مطمئن شوید دینام کار می‌‌کند.  در صورت سالم بودن تسمه،  خود دینام باید چک شود.

از خالی شدن زود به زود باتری ماشین خسته شدید؟
با امداد رسان کیان باتری به شماره 02188200200 تماس بگیرید. تا باتری شما را تست کنیم. ما به شما خواهیم گفت که باتری شما چقدر سالم است و چقدر از عمر آن باقی مانده است.
 علاوه بر این، بررسی کامل باتری و سیستم برق ما می‌تواند در صورت تخلیه باتری شما،  به تعیین محل مشکل کمک کند. و اگر زمان تعویض یک باتری جدید باشد،  ما یک باتری قابل اعتماد جدید متناسب با ماشین شما نصب خواهیم کرد.

خدمات کیان باتری در تست رایگان باتری ماشین
شما میتوانید در هر ساعت از شبانه روز با تماس با شماره تلفن 02188200200  و یا مراجعه آنلاین به وبسایت KianBattery.com  از خدمات این مجموعه استفاده نمایید.
فعلا این خدمات در سطح شهر تهران ارائه می‌شود اما در آینده به سایر شهرهای ایران نیز گسترش پیدا خواهد کرد.
کارشناسان مرکز پیام کیان باتری به صورت شبانه روزی آماده ارائه مشاوره فنی به همه هموطنان گرامی میباشند.

تنوع برندهای باتری ماشین عرضه شده در کیان باتری:
صبا باتری شامل برندهای واریان، نیوآرمو، اسپیدر، ورسک، سهند و ...
سپاهان باتری شامل برندهای اوربیتال، اوربیتال وان، اوربیتال وان سیلور، سوزوکی، اتمیک و ...
آذر باتری شامل برندهای سولیفان، ویگور و ...
برنا باتری شامل برندهای برنا، زیتکس، گلوبال، سحر، زمان، اکتیو و ...
باتری‌های کره ای شامل برندهای دلکور، پوما، هیوندای، گلوبال و ...
باتری‌های آلمانی شامل برند وارتا 

چرا خرید و تعویض باتری ماشین در کیان باتری
•    ارسال و نصب رایگان باتری به صورت شبانه روزی در کمتر از چند ساعت
•    کنترل سلامت سیستم برق خودرو توسط کارشناسان به صورت رایگان
•    خرید باتری اصلی با تاریخ تولید جدید به همراه گارانتی معتبر و ضمانت نامه کتبی
•    امکان خرید در تمام ساعات شبانه روز و تمام 365 روز سال حتی تعطیلات رسمی کشور و ایام نوروز
•    قیمت مناسب و پایین تر از عموم فروشگاه‌های سنتی سطح شهر
•    قیمت باطری ماشین با احتساب خرید باتری فرسوده مناسب تر است
•    نصب باتری مناسب خودرو و رعایت استاندارد کارخانه سازنده و باطل نشدن گارانتی خودرو
•    امکان پرداخت هزینه در محل پس از نصب باتری توسط کارت خوان سیار
•    امکان ثبت سفارش به صورت اینترنتی با مراجعه به وبسایت  KianBattery.com

برای جلوگیری از خالی شدن باتری خودرو چه کار کنیم؟
تا به اینجا گفتیم که چرا باتری خودرو خالی می‌شود و همچنین به علائم آن اشاره کردیم، اما برای جلوگیری از خالی شدن باطری خودرو باید چه کار کنیم؟ راهکارهایی وجود دارند که با رعایت آنها می‌توانید جلوی خالی شدن باتری اتومبیل را بگیرید یا حداقل کاری کنید که طول عمر آن افزایش یابد. در ادامه به هفت روش برای جلوگیری از خالی شدن باطری ماشین اشاره می‌کنیم.

1-    سوییچ را باز نگذارید
یکی از دلایلی که باعث خالی شدن باتری می‌شود، باز گذاشتن سوییچ اتومبیل است. زمانی که موتور خودرو روشن نیست، نباید سوییچ را باز بگذارید. وقتی سوییچ باز باشد، چراغ‌ها و سایر تجهیزات الکتریکی خودرو شروع به کار می‌کنند و این موضوع می‌تواند به سرعت باتری را خالی کند.
 مخصوصا زمانی که بخاری خودرو روشن باشد، مصرف باتری چند برابر خواهد شد. هرگز در خودروی خاموش، سیستم صوتی را روشن نگذارید و موزیک گوش نکنید. پیش از پیاده شدن از خودرو و قفل کردن درها اطمینان حاصل کنید که تمام چراغ‌های داخلی خاموش باشند.

2-    رانندگی را طولانی‌تر کنید
باتری برای روشن کردن موتور انرژی زیادی مصرف می‌کند. وقتی موتور روشن می‌شود، از طریق دینام، مجددا باتری را شارژ می‌کند. اما نکته اینجاست که شارژ کامل باتری به زمان احتیاج دارد.
 اگر شما بلافاصله پس از روشن کردن خودرو، آن را خاموش کنید، زمان کافی به دینام نمی‌دهید که بتواند باتری را شارژ کند. همچنین وقتی در فواصل زمانی کوتاه خودرو را چند بار خاموش و روشن کنید همین اتفاق رخ می‌دهد. پس بهتر است پس از روشن کردن، مدت بیشتری را به رانندگی بپردازید تا باتری هم شارژ شود.

3-   هنگام استارت زدن کلاچ بگیرید
وقتی کلاچ می‌گیرید، در واقع فشار از روی موتور خودرو برداشته می‌شود. حالا اگر موقع استارت زدن کلاچ بگیرید، در واقع نیاز به انرژی کمتری برای روشن کردن موتور خواهید داشت. یعنی باتری انرژی کمتری مصرف می‌کند تا استارت را بچرخاند و موتور را روشن کند. پس حتما سعی کنید قبل از استارت زدن، پدال کلاچ را فشار دهید.

4- باتری را مرتباً چک کنید
یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای جلوگیری از خالی شدن باتری خودرو، چک کردن آن به‌صورت چشمی است. هر بار که کاپوت را بالا می‌دهید، دقت کنید که باتری از نظر ظاهری چه وضعیتی دارد. مخصوصا بررسی کنید که اتصالات آن دچار خوردگی یا اکسید نشده باشند. همچنین زمان‌هایی که به تعمیرگاه مراجعه می‌کنید، بد نیست از مکانیک بخواهید که نگاهی هم به باتری خودرو بیاندازد.

5-   از تجهیزات الکتریکی کمتر استفاده کنید
در خودروهای امروزی، بسیاری از امکانات با برق کار می‌کنند و انرژی خود را از باتری می‌گیرند. اگرچه در هنگام روشن بودن موتور، دینام می‌تواند برق مورد نیاز قسمت‌های مختلف را تامین کند، اما باتری هم به‌طور کامل از دور خارج نمی‌شود. هر چه کمتر از تجهیزاتی مانند سیستم صوتی، بخاری، بالابرهای شیشه، نمایشگرهای چندرسانه‌ای، چراغ‌های داخلی و … استفاده کنید، باتری شما دیرتر خالی می‌شود.

6-  باتری را تمیز و خنک نگه دارید
اگر خاک زیادی روی باتری خودروی شما نشسته باشد یا روی آن با روغن و گریس پوشیده شود، دمای باتری افزایش پیدا می‌کند و این موضوع در درازمدت منجر به خالی شدن باتری خواهد شد. بهتر است باتری را همیشه خنک نگه دارید. البته سرمای بیش از حد هم به باتری آسیب می‌زند. به همین دلیل توصیه می‌شود که در زمستان‌ها، خودرو را در پارکینگ‌های سرپوشیده پارک کنید.

7-   خودرو را به‌طور منظم سرویس کنید
یکی از مواردی که باعث فشار زیاد روی باتری می‌شود، سرویس نبودن خودرو است. اگر موتور اتومبیل شما تنظیم نباشد یا حتی باد لاستیک‌های آن مناسب نباشند، به شکل‌های مختلف باعث فشار روی باتری شده و مصرف آن را افزایش می‌دهند. برای جلوگیری از این مسئله، همیشه خودروی خود را سرویس کنید و آن را در بهینه‌ترین حالت ممکن نگه دارید.

 سوالات متداول
به نکات کلیدی درباره خالی شدن باتری اتومبیل اشاره کردیم، اما ممکن است سوالات دیگری هم در این زمینه داشته باشید. به همین خاطر در ادامه چند سوال متداول در همین باره را مطرح کرده و به آنها پاسخ می‌دهیم.

باتری ماشین به‌طور معمول چقدر عمر می‌کند؟
طول عمر باتری خودرو به عوامل زیادی بستگی دارد. مثلا مقدار کاری که از باتری می‌کشید و تعداد لوازم جانبی الکتریکی که روی خودرو نصب شده‌اند، همگی روی عمر باتری تاثیر می‌گذارند. اما به‌طور معمول، یک باتری باکیفیت باید حدود ۲ سال عمر داشته باشد.

دلایل خالی شدن ناگهانی باتری خودرو چیست؟
اگر باتری خودروی شما عمر زیادی ندارد اما به‌طور ناگهانی خالی شده است و نمی‌دانید علت آن چیست، دو احتمال وجود دارد. اول اینکه باتری از ابتدا بی‌کیفیت یا دارای نقص فنی بوده باشد.
احتمال دوم هم آن است که سیستم برق خودروی شما معیوب بوده و اصطلاحا دارای برق دزدی باشد. همچنین اگر دینام ایراد پیدا کند، شاهد دشارژ شدن باطری خودرو خواهیم بود. برای طرف کردن این عیوب، باید به تعمیرگاه‌های تخصصی مراجعه نمایید.

اگر باتری ماشین خالی شد چه کنیم؟

زمانی که باتری خودروی شما خالی می‌شود، اولین کاری که باید انجام دهید، روشن کردن خودرو برای رساندن آن به یک تعمیرگاه یا فروشگاه باتری است. برای این کار روش‌های مختلفی وجود دارند. مثلا می‌توانید از تقویت‌کننده‌های موقتی باتری که در فروشگاه‌های لوازم یدکی هم فروخته می‌شوند برای روشن کردن خودرو استفاده کنید.
 یا اینکه از باتری یک اتومبیل دیگر کمک گرفته و اصطلاحا باتری به باتری انجام دهید. پس از روشن کردن خودرو، در اسرع وقت خودتان را به یک باتری فروشی یا تعمیرگاه برسانید تا نسبت به تعویض باتری یا بررسی نواقص آن اقدام کنید.

علت شارژ نشدن باتری ماشین چیست؟
اگر باتری ماشین شارژ نمی‌شود، دلیل اصلی آن می‌تواند نقص در دینام خودرو باشد. با روشن شدن موتور، دینام شروع به شارژ باتری می‌کند. اگر این قطعه دچار مشکل شود، باتری هم شارژ نخواهد شد.
 در چنین شرایطی ابتدا باید تسمه دینام را بررسی کنید، چون احتمال پارگی آن وجود دارد. اگر تسمه سالم بود، احتمالا خود دینام نقص پیدا کرده است. چنانچه دینام هم مشکلی نداشت، احتمال دارد عمر باتری شما به پایان رسیده باشد.

مدت زمان شارژ باتری ماشین با دینام چقدر است؟
در صورتی که باتری به‌طور کامل خالی شده باشد، شارژ آن ممکن است تا ۲۰ ساعت هم طول بکشد. اما در حالت عادی و برای یک باتری نو، مدت زمان شارژ باتری ماشین با دینام بین ۱ تا ۱۰ ساعت متغیر خواهد بود.

آیا همه باتری‌ها ۱۲ ولت هستند؟
بله، همه باتری‌های موجود در بازار ۱۲ ولتی هستند. البته خودروهای هیبریدی ممکن است باتری‌هایی با ولتاژ بالاتر هم داشته باشند. مثلا برخی از این خودروها دارای باتری‌هایی با ولتاژ ۴۸ بوده و برخی دیگر حتی باتری ۳۰۰ ولتی دارند.

قیمت باتری چقدر است؟
در حال حاضر با توجه به نوسانات شدید قیمت در بازار، نمی‌توان به‌طور دقیق گفت که برای خرید یک باتری چقدر باید هزینه کنید. در واقع قیمت باتری کاملا به افزایش یا کاهش قیمت ارز بستگی دارد. به‌طور کلی باتری‌های ایرانی ارزان‌تر از نمونه‌های خارجی هستند و حتی در زمینه کیفیت، با باتری‌های کره‌ای نیز رقابت می‌کنند.
 
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها