کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

گربه‌ها نام یکدیگر را هم بلدند!

فرارو , 27 ارديبهشت 1401 ساعت 18:16


گروه علمی: در یک مطالعه جدید، دانشمندان ژاپنی کشف کردند که گربه‌ها علاوه بر دانستن نام خود، به نظر می‌رسد نام گربه‌های دیگری را که با آن‌ها آشنا هستند نیز می‌شناسند و همچنین ممکن است نام افرادی را که در یک خانواده زندگی می‌کنند نیز بدانند.

پیش از این مشخص شده بود که سگ‌ها قادرند نه تنها نام خود، بلکه بسیاری از چیز‌هایی که به آن‌ها آموزش داده می‌شود را بخاطر بسپارند. اما این موضوع تاکنون به رابطه نزدیک سگ‌ها با ما پیوند داده شده بود و استدلال می‌شد که سگ‌ها مدتهاست که در نزدیک‌ترین حالت ارتباطی خود با ما قرار دارند، اما گربه‌ها به طور معمول در گوشه‌ای می‌نشینند و به نظر می‌رسد در اغلب موارد چندان توجهی به حرف‌های ما ندارند. به عبارت دیگر، گربه‌ها به دلیل رابطه تعاملی کمتر با ما، به نظر می‌رسید که فاقد توانایی‌های حافظه‌ای سگ‌ها باشند، اما اکنون این تصور دگرگون شده است.

 
ساهو تاکاگی، محقق علوم حیوانات در دانشگاه آزابو ژاپن، در گفتگو با خبرگزاری آساهی این کشور گفت: «پیش از این تصور می‌شد که گربه‌ها توجهی به مکالمات و صحبت‌های ما انسان ها، مگر در موارد خاص توجه نمی‌کنند، اما واقعیت چیز دیگری است.» در آزمایش‌هایی، تاکاگی و همکارانش گربه‌هایی را مورد مطالعه قرار دادند که در یک خانواده چند گربه‌ای زندگی می‌کردند. در آزمایش‌ها، محققان گربه‌ای را با تصویری از یک گربه آشنا از همان خانه در صفحه نمایش روبرو می‌کردند که با صدای صحاب گربه که نام آن را به اشتباه صدا می‌کرد، همراه بود. همین تصویر با صدای نام درست گربه نیز به نمایش درآمد و سپس واکنش گربه‌ها مورد توجه قرار گرفت.

چیزی که تیم دریافتند این بود که گربه‌های خانگی در طول پخش تصویر با نام نادرست، مدت بیشتری را به صفحه کامپیوتر خیره می‌شدند، شاید به این دلیل که از عدم تطابق تصویر و نام گربه مدل متحیر یا سرگردان شده بودند. چنین واکنشی در صورت درست بودن نام گربه با تصویر مشاهده نمی‌شد و گربه‌ها حالتی از تحیر و تعجب نداشتند. در واقع گربه‌ها با دیدن تصویر یک گربه آشنا، انتظار شنیدن نام درست آن را دارند. این تیم فکر می‌کند که گربه‌ها احتمالاً این نوع روابط نام و چهره را با مشاهده تعاملات شخص ثالث در خانه یاد می‌گیرند.

در آزمایش دیگری، محققان آزمایش مشابهی را انجام دادند، اما از انسان به عنوان محرک به جای گربه مدل استفاده کردند. به گربه‌ها تصویری از شخصی که با آن‌ها زندگی می‌کردند (در یک خانواده چند نفره) نشان داده می‌شد و در همان زمان نام آن فرد گفته می‌شد یا نام دیگری در شرایط نامتجانس گفته می‌شد. این بار نیز گربه‌ها واکنشی مشابه را نشان دادند. این بدان معناست که گربه‌ها نام افراد حاضر در اطراف خود را نیز به خوبی می‌شناسند.


کد مطلب: 337059

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/337059/گربه-ها-نام-یکدیگر-هم-بلدند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir