به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۲۷ ساعت ۱۸:۳۲
کد مطلب : ۳۳۷۰۶۱

کشف ویروسی که عفونت را از بین می‌برد

کشف ویروسی که عفونت را از بین می‌برد
گروه علمی:محققان از یک ویروس برای مبارزه با عفونت باکتریایی ریه مقاوم به دارو استفاده کردند و دریافتند که این درمان قادر است عفونت را از بین ببرد. آیا می‌دانستید که ویروس‌ها می‌توانند باکتری‌ها را از بین ببرند؟ این حقیقت دارد و این اسلحه جدید به میزان قابل توجهی برای دنیای پزشکی نویدبخش است.اکنون محققان برای اولین بار با موفقیت از باکتریوفاژ‌ها برای درمان عفونت ریه مایکوباکتریایی مقاوم به آنتی‌بیوتیک استفاده کرده‌اند.

طبق بیانیه مطبوعاتی این گروه از محققان از بیمارستان بهداشت ملی یهودیان در کلرادو آمریکا، این روش درمانی روی یک بیمار جوان ۲۶ ساله مبتلا به "فیبروز کیستیک" که پیوند ریه شد، جواب داد.فیبروز سیستیک" (Cystic Fibrosis) یا تارفزونی کیسه‌ای یا سفتی مخاط، نوعی بیماری دگرگشتی (سوخت‌وساز) بدن است که بر اثر آن ترشحات در بخش‌هایی از بدن سفت و چسبنده می‌شوند. این بیماری یکی از شایع‌ترین و جدی‌ترین اختلالات ژنتیکی است که در هر ۲ تا ۳ هزار تولد یک نوزاد را مبتلا می‌کند. در این اختلال ترشحات ریه، لوزالمعده، کبد، روده و دستگاه تناسلی غلیظ و چسبنده می‌شود. این در حالی است که در افراد طبیعی این ترشحات غالباً رقیق و غیرچسبنده هستند، علاوه بر این میزان نمک موجود در ترشحات غدد عرق نیز افزایش می‌یابد و در واقع نمک مورد نیاز بدن از طریق عرق دفع می‌شود.

"جری نیک" نویسنده ارشد این مطالعه و مدیر برنامه فیبروز کیستیک بزرگسالان در مرکز بهداشت ملی یهودیان گفت: ما سال‌ها تلاش کرده بودیم که عفونت مایکوباکتریایی را با انواع آنتی‌بیوتیک‌ها پاک کنیم، اما موفق نشده بودیم. اکنون که از دشمنان طبیعی خودِ باکتری‌ها استفاده کردیم، توانستیم عفونت را پاک کنیم که به یک پیوند ریه موفق منجر شد.

به نظر می‌رسد هیچ کس به اندازه خود بیمار از نتایج این درمان خوشحال نیست. "جارود جانسون" گیرنده پیوند ریه گفت: من از تلاش، پشتکار و خلاقیت همه افرادی که در درمان من مشارکت داشتند، بسیار سپاسگزارم. من فکر می‌کردم که می‌میرم. آن‌ها به معنای واقعی کلمه زندگی من را نجات داده‌اند.

در نهایت، اوضاع به شکلی پیش رفت که به دلیل عفونت مداوم در یک دوره شش ساله از کاهش چشمگیر عملکرد ریه خود رنج می‌برد که باعث شد پزشکان بر این باور باشند که او تا چند سال دیگر در صورت عدم پیوند ریه خواهد مرد. با این حال، درخواست پیوند او به دلیل عفونت مداوم مایکوباکتریایی از جانب سه مرکز پیوند رد شده بود.این زمانی بود که "نیک" و گروهش تصمیم گرفتند برای اولین بار او را با فاژ‌ها (ویروس‌هایی که به باکتری‌ها حمله می‌کنند) درمان کنند. این درمان به مدت ۲۰۰ روز ادامه داشت، اما به قدری موفقیت آمیز بود که "جانسون" را آماده انجام پیوند ریه کرد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها