کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

نبشی چه کاربردی در ساختمانها دارد

28 ارديبهشت 1401 ساعت 10:28

گروه کسب و کار: یکی از مقاطع فولادی مهم مورد استفاده در صنعت ساختمان سازی نبشی می‌باشد که به دلیل ساختار خاصی که دارد امکان استفاده در بخش‌های مختلف سازه‌ها را دارا می‌باشد . در این نوشته به بررسی ویژگی‌های نبشی و همینطور انواع پرداخته و مواردی را در مورد انتخاب صحیح نبشی بیان خواهیم کرد .


نبشی چیست؟
نبشی که در نقشه‌های ساختمان با نام L نشان داده میشود یک پروفیل آهنی می‌باشد که دارای دو بال به صورت عمود بر هم است . این دوبال امکان تولید به صورت هم اندازه و غیر هم اندازه را دارد که در ادامه انها را معرفی خواهیم کرد.
از نبشی‌ها میتوان برای اتصال سازه‌ها به یکدیگر بخصوص سازه‌هایی که در یک راستا نیستند استفاده کرد. استفاده ی صحیح از نبشی‌ها و انتخاب نبشی با کیفیت میتواند در افزایش پایداری سازه تاثیر بسزایی داشته باشد. بسیار مشاهده شده است که کارفرما‌ها به دلیل استفاده از نبشی‌هایی با قیمت پایین سبب آگاهانه قدم در راه کاهش پایداری سازه ی ساختمان برداشته اند و سبب ایجاد خسارات احتمالی در مواقع ضروری شده است.
یکی از مهمترین استفاده‌های نبشی نیز همین مواقع ضروری است. مواقعی همچون زلزله سیل طوفان و .... هستند که اهمیت مقاومت سازه را به نمایش می‌گذارند.
قیمت نبشی تبریز به عنوان یکی از مهمترین نبشی‌های تولیدی در داخل کشور به عوامل و فاکتورهای مختلفی بستگی دارد که در انتها به معرفی انها میپردازیم ولی انچه که مهم است کیفیت بالای تولیدی این نوع از نبشی‌ها می‌باشد که می‌تواند در افزایش مقاومت سازه بسیار تاثیرگذار باشد.



انواع نبشی از نظر باله :

همانطور که اشاره شد، نبشی‌ها دارای دوبال می‌باشند ، بال مساوی و بال نامساوی . بال مساوی به شکل V مشاهده می‌شود و بال نامساوی به شکل L که البته در نقشه‌های ساختمانی هر دو با L مشخص میشوند. بال‌های نامساوی عموما در مواقعی که فاصله ی بین بخش‌های مختلف ساخته یکسان نیست استفاده میشود .
در چهارچوب درب‌ها و ... نیز هم میتوان از بال مساوی و هم بال نامساوی استفاده کرد که بستگی به نوع طراحی آن بخش دارد.

انواع نبشی از نظر نوع تولید :
نبشی‌ها به دو صورت قابل تولید هستند، یک به صورت پرسی و دو به صورت فابریک قابل تولید می‌باشند.
در نمونه نبشی‌های پرسی ، صفحات مختلف آهنی به وسیله ی پرس روی هم قرار گرفته و نبشی را تولید میکنند. این نوع از نبشی‌ها عموما به صورت بال مساوی تولید میشوند.
در نمونه نبشی‌های فابریک، پروفیل به صورت مستقیم از مواد آهنی تشکیل میشود و نیازی به پرس کاری در آن وجود ندارد. استفاده از هرکدام از این نبشی‌ها نیازمند آشنایی کامل با نیاز سازه و انتخاب بهترین گزینه ی ممکنه می‌باشد که در استحکام ساختمان بخصوص در مواقع حساس بسیاری مهم خواهد بود.
کاربرد نبشی چه از نظر تولید و چه از نظر شکل بال بسیار متفاوت می‌باشد که بحث آن به دلیل گستردگی زیاد در حوصله ی این مقاله نمی گنجد.

نبشی را از کجا تهیه کنیم ؟
همانطور که اشاره شد طیف وسیعی از کارفرماها به دنبال خریداری تجهیزات با قیمت پایین هستند. قیمت نبشی اگر از قیمت روز کمتر باشد میتواند دلیلی بر کیفیت پایین آن باشد . در این مواقع توصیه میشود با شناخت از کارخانه‌های تولید کننده ، برند و خوشنامی برند کارخانه نبشی را بررسی کرده و بر آن اساس خرید را صورت دهید. با توجه به اینکه خریدرای نبشی و سایر مقاطع از کارخانه‌های تولید کننده به صورت خرده کمتر ممکن می‌باشد، خریداری از فروشندگان تیرآهن نیز باید با احتیاطهایی صورت گیر تا احیانا محصولاتی با کیفیت پایین خریداری نشود.

قیمت نبشی به چه عواملی بستگی دارد؟
قیمت روز نبشی و به طور کلی مقاطع فولادی به فاکتورهای بسیاری بستگی دارد . قیمت‌های جهانی سنگ آهن یکی از مهمترین دلایل در نوسانات قیمتی می‌باشد که می‌تواند تاثیر بسیاری در افزایش یا کاهش قیمت‌ها داشته باشد .
در داخل کشور عزیزمان ایران تغییرات قیمت ارز نیز می‌تواند در قیمت مقاطع فولادی تاثیرگذار باشد و سبب افزایش یا کاهش آنها شود . از سویی دیگر میزان تقاضای بازار در فصول مختلف نیز میتواند برقیمت عرضه کالا به بازار تاثیرگذار باشد.

نبشی‌ها در چه اندازه‌هایی قابل تهیه می‌باشند؟
2 سایر عمومی برای تولید نبشی به اندازهای 6 متر و 12 متر وجود دارد . شاخه‌های مربوطه با توجه به اندازه ی بال تولید میشوند. برای بالهایی با اندازه ی کم ، اصولا طول شاخه از 6 متر بیشتر نمیشود و کاربر میتواند شاخه‌ها را به مقدار‌های کمتر برش بزند.
درصورتی که نیاز به استفاده از نبشی با بالهای بزرگ باشد، تولیدی نبشی به صورت شاخه‌های 12 متری می‌باشد.
نحوه ی حمل بار نیز در تولید نبشی برای مقاصد مختلف متفاوت می‌باشد که باید در زمان ارسال سفارش به انها نیز توجه ویژه ای صورت گیرد.

سخن پایانی :
مهمترین نکته در خرید نبشی‌ها همانطور که اشاره شد توجه به کیفیت محصولات تولیدی می‌باشد. در داخل کشور دو تولید کننده ی بزرگ نبشی به نام‌های فولاد نصر آذربایجان و فولاد ناب وجود دارند که هر دو در شهر تبریز واقع شده و از جمله شناخته شده ترین صادرکننده‌های مقاطع فولادی بشمار می‌آیند. این واحدهای تولیدی با استفاده از برترین دستگاه‌های روز جهان و بهره مندی از سنگ آهن‌های بسیار باکیفیت اقدام به تولید مقاطع فولادی همچون نبشی می‌کنند که همین امر سبب شده است که به عنوان بهترین تولیدکنندگان داخلی و همینطور بهترین صادرکنندگان مقاطع فولادی شناخته شوند.


 


کد مطلب: 337121

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/337121/نبشی-کاربردی-ساختمانها

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir