به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۲۸ ساعت ۱۶:۵۶
کد مطلب : ۳۳۷۱۹۱

اعزام بزرگ‌ترین هیئت بازرسی تاریخ به اوکراین

اعزام بزرگ‌ترین هیئت بازرسی تاریخ به اوکراین
گروه بین الملل: دیوان کیفری بین‌المللی، به عنوان بالاترین نهاد قضائی جهانی برای رسیدگی به جرایم نسل‌کشی، جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت برای بررسی ارتکاب احتمالی این جرایم توسط سربازان روسی یک هیئت ۴۲ نفره را به اوکراین اعزام می‌کند.
 کریم احمد خان، دادستان ارشد این دیوان گفت: این بزرگ‌ترین عملیات بازرسی محلی ماموران این نهاد از زمان تصویب اساسنامه آن در تابستان سال ۱۹۸۹ است.
از آغاز تجاوز نظامی سربازان روسی به خاک اوکراین در ۲۴ فوریه سال جاری گزارش‌های فراوانی درباره کشتار و شکنجه شهروندان غیرنظامی، که از مصادیق جنایت جنگی محسوب می‌شود، منتشر شده است.پس از عقب راندن نیروهای روسی از حومه کی‌یف شواهد بسیاری از جمله در شهرک بوچا مشاهده شد که ظن ارتکاب سربازان روسی به جنایت جنگی را تقویت می‌کرد.
جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده پس از انتشار تصویرهایی از شهرک بوچا، مانند جنازه شهروندان غیرنظامی در خیابان‌ها با دست‌های بسته که از پشت سر هدف گلوله قرار گرفته‌اند، تاکید کرد که این اقدام‌ها چیزی از یک "جنایت جنگی بزرگ" کم ندارند.بایدن چند روز بعد با تکرار اتهام ارتکاب جنایت جنگی علیه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه برای نخستین‌بار او را به نسل‌کشی هم متهم کرد.
مقر دیوان کیفری در شهر لاهه هلند قرار دارد. به گفته خان، بازرسان این دیوان که اغلب کارشناسان هلندی هستند ماموریت دارند شهادت شاهدان عینی را اخذ و مستندات دیجیتال و پزشکی قانونی را ارزیابی کنند.

درخواست اعدام مدافعان کارخانه فولاد ماریوپل
 یکی از اعضای هیئت روسی مذاکره‌کننده با طرف اوکراینی گفت: روسیه باید برای مدافعان کارخانه فولاد آزوف حکم اعدام صادر کند.
 لئونید اسلوتسکی ادعا کرد، سربازان اوکراینی به دلیل "جنایات حقوق بشری وحشتناکی" که مرتکب شده‌اند و همچنان علیه سربازان اسیر روسی مرتکب می‌شوند حق حیات ندارند.
ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین در بیانیه‌ای مدافعان کارخانه بندر ماریوپل را "قهرمانان دوران" خواند که نامشان در تاریخ این کشور باقی می‌ماند و وظیفه کی‌یف نجات جان آنها است.
ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین نیز در یک پیام ویدئویی رزمندگان ماریوپل را قهرمانان اوکراینی خواند و حفظ جان آنها را یک اصل اساسی توصیف کرد.
با افزایش نگرانی‌ها نسبت به سلامت آخرین مدافعان کارخانه آزوف ماریوپل، سخنگوی کاخ کرملین اطمینان داد که با آنها مطابق استانداردهای بین‌المللی رفتار خواهد شد.

 
برچسب ها: اوکراین
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها