به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۲۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۲۹ ساعت ۰۹:۲۷
کد مطلب : ۳۳۷۲۳۸

هیچ‌گروهی اکثریت پارلمان لبنان را به دست نیاورد

هیچ‌گروهی اکثریت پارلمان لبنان را به دست نیاورد
گروه بین الملل: سید حسن نصرالله، رهبر گروه حزب‌الله لبنان در نخستین سخنرانی خود بعد از انتخابات گفت که هیچ گروهی در پارلمان لبنان به اکثریت دست نیافته است.
تا پیش از این انتخابات، گروه حزب‌الله به همراه متحدانش اکثریت کرسی‌های پارلمان لبنان را در دست داشتند.آنها در سال ۲۰۱۸ موفق شده بودند که در مجموع ۷۱ کرسی از پارلمان ۱۲۸ نفره لبنان را به دست بیاورند.بعد از برپایی انتخابات، به رغم اینکه بلوک سیاسی حزب‌الله اکثریت کرسی‌ها را از دست داده بود، رسانه‌ها و هواداران این گروه مدعی بودند که هنوز نتایج نهایی روشن نیست.اما حسن نصرالله در سخنرانی  خود به شکل تلویحی پذیرفت که حزب‌الله لبنان اکثریت را از دست داده است.او در عین حال گفت، اینکه گفته می‌شود اکثریت از دست یک گروه به دست گروهی دیگر افتاده، درست نیست.ائتلاف سیاسی به رهبری حزب‌الله لبنان، در رای‌گیری روز یکشنبه ۶۲ کرسی به دست آورد، در حالی که برای کسب اکثریت مجلس به ۶۵ کرسی نیاز داشت.
بدین ترتیب این گروه در جریان انتخابات اخیر، ۹ کرسی پارلمان را از دست داد.
ضمن اینکه حزب‌الله و متحدانش دیگر گروه اصلی و تصمیم‌گیرنده در سیاست داخلی لبنان نیستند.اما در عین حال از آنجا که دستکم ۱۳ تن از کسانی که در انتخابات پیروز شدند، از نامزدهای مستقل بودند، از تعداد کرسی‌های گروه‌های سنی و دروزی نیز در پارلمان جدید کاسته شد.
بر اساس نتایج فعلی، پارلمان لبنان از اردوگاه‌های مختلف تشکیل شده که هیچ کدام اکثریت ندارند و احتمال تشکیل کابینه و اجرای اصلاحات اقتصادی در این کشور را با ابهاماتی روبه‌رو کرده است.رهبر حزب‌الله لبنان همچنین از سیستم انتخاباتی کشورش انتقاد کرد و گفت که تعداد کرسی‌هایی که گروه‌های سیاسی به دست می‌آورند «متناسب با آرایی که به دست می‌آورند نیست.»
حسن نصرالله  افزود که سیستم انتخاباتی باید به شکل یک حوزه سراسری باشد تا امکان فرقه‌گرایی به حداقل برسد.
حسن نصرالله در ابتدای سخنرانی‌اش گفت که بارها از هواداران حزب‌الله خواسته است تا شعار «شیعه، شیعه، شیعه» سرندهند.او گفت که لبنان به آرامش نیاز دارد و از هوادارانش خواست که بعد از اتمام سخنرانی‌اش، در خیابان‌ها، تظاهرات موتوسیکلت برگزار نکنند.
 نصرالله همچنین از اعضای پارلمان، «به ویژه تازه‌واردها» خواست تا با همدیگر همکاری کنند و گفت که در غیر این صورت، لبنان با «هرج و مرج» روبه‌رو خواهد شد.
لبنان در سال‌های اخیر با بحران عمیق سیاسی-اقتصادی روبه‌رو بوده و علاوه بر اعتراض‌های خیابانی، چندین دور سقوط چشمگیر ارزش پول و تورم‌های کمرشکن را تجربه کرده است.
موسسات مالی بین‌المللی - به ویژه صندوق بین‌المللی پول - مصر هستند که این کشور برای برخوردار شدن از کمک‌های بیشتر باید به اصلاحات اقتصادی بنیادین دست بزند و از هزینه‌های دولت بکاهد.



 
برچسب ها: لبنان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها