به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۲۹ ساعت ۱۰:۳۱
کد مطلب : ۳۳۷۲۴۵
سردرگمی در بازار نان ادامه دارد

نان هم جزو دغدغه‌های مردم شد

نان هم جزو دغدغه‌های مردم شد
گروه اقتصادی: در حالی که سردرگمی در بازار نان ادامه دارد و به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های این روزهای مردم تبدیل شده، توزیع نان یارانه‌ای در استان زنجان به صورت آزمایشی و از طریق کارت‌های بانکی آغاز شده است.
در همین رابطه وب سایت تجارت نیوز نوشت: طرح آزمایشی هوشمندسازی یارانه نان در زنجان آغاز شده‌ است، در این طرح نانوایی‌های زنجان به کارت‌خوان هوشمند مجهز شده‌اند.
دولت به نانوایی‌ها آرد را به قیمت آزاد می‌دهد اما در ازای فروشِ نان به نانوایی‌ها یارانه می‌دهد.قیمت نان برای مردم تغییر نمی‌کند و در هنگام پرداختِ پول نان توسط خریدار، بقیه پول همان لحظه از حساب دولت به حساب نانوا واریز می‌شود. محدودیتی در تعداد خرید نان وجود ندارد.خبرگزاری صداوسیما در گزارشی اعلام کرد که با نصب ۴۷۰ دستگاه کارتخوان هوشمند در نانوایی‌های استان زنجان، «طرح هوشمندسازی یارانه نان سنتی» عملیاتی شد. بر اساس این گزارش، دولت آرد را با قیمت آزاد به نانوایی‌ها می‌فروشد، اما در ازای فروش نان به نانوایی‌ها یارانه پرداخت می‌کند. قیمت نان به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های این روزهای مردم تبدیل شده، گرچه برخی مسئولان، از جمله احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد وعده داده بهای نان سنتی تا پایان امسال افزایش نخواهد یافت.
خبرگزاری ایسنا جمعه ۱۶ اردیبهشت از قول مدیرکل روابط عمومی استانداری زنجان گزارش داده بود: «با توجه به حجم گسترده تخلف در حوزه توزیع آرد، تصمیم بر این شده است که یارانه نان که قبلاً به گندم تعلق می‌گرفت، مستقیماً به نانوایان پرداخت شود.»بنابر این گزارش، مهدی ورقایی گفته با آغاز اجرای این برنامه نانوایی‌های زنجان به کارت‌خوان‌های هوشمند متصل می‌شوند تا به ازای تعداد نان‌های فروخته شده یارانه نان به نانوایی تعلق گیرد.با افزایش قیمت‌ها بحث بازگشت به توزیع کوپنی کالاهای یارانه‌ای که در دوران جنگ اجرایی شد بار دیگر بالا گرفت. در این میان درباره توزیع نان یارانه‌ای بر اساس کارت ملی شهروندان هم صحبت‌هایی مطرح شده که چند و چون آن به درستی روشن نیست.
ابراهیم صیامی، از مدیران وزارت اقتصاد گفته است با طرح دولت قیمت نان برای مردم گران نمی‌شود و به ازای هر کد ملی "یارانه نان" به شهروندان اختصاص می‌یابد. او خرید نان یارانه‌ای با کارت بانکی را هم ممکن دانست.محمدرضا میرتاج‌الدینی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یازدهم، حدود یک ماه پیش این طرح دولت را توزیع "کالابرگ دیجیتال یا همان کوپن سابق" عنوان کرد.به نوشته روزنامه آسیا، صیامی درباره طرح دولت گفت: «مزیت این کار این است افرادی که بیش از الگو، مصرف کنند باید الگوی مصرف را اصلاح یا به قیمت آزاد خریداری کنند. افرادی هم که مصرف آنها کمتر از الگوی استاندارد است پولی هم برای آنها می‌ماند.»در روزهای گذشته خبرهایی در فضای مجازی منتشر شد که مطابق آنها قیمت نان‌های صنعتی به یکباره چند برابر شده و بهای هر باگت به ده هزار تومان رسیده است.
محمد جواد کرمی، رئیس اتحادیه نان‌های فانتزی ۱۱ اردیبهشت به سایت "خبرآنلاین" گفته بود مطابق مصوبه ستاد تنظیم بازار قیمت آرد برای این واحدها از کیلویی هزار و ۷۵۰ تومان بیش از ۹ برابر شده و به کیلویی ۱۶ هزار تومان افزایش یافته است.او فهرست قیمت‌های منتشر شده در فضای مجازی برای نان‌های فانتزی را تکذیب کرد اما گفت با توجه به حذف یارانه آرد و دیگر هزینه‌ها قیمت این محصولات از این پس به شکل "عرضه و تقاضا" و رقابت بین واحدهای تولیدی تعیین می‌شود و قیمت مصوب وجود نخواهد داشت.افزایش قیمت خرید تضمینی گندم از کشاورزان، حذف ارز دولتی (دلار ۴۲۰۰ تومانی) و بحران کمبود مواد غذایی ناشی از حمله نظامی روسیه به اوکراین از مهم‌ترین علت‌های گرانی نان عنوان می‌شوند.
به گزارش "خبرآنلاین"، وزیر اقتصاد با اشاره به تبعات این جنگ گفت: «با جنگ اوکراین وضعیت تجارت کالاهای اساسی هم بغرنج شد و قیمت گندم و روغن به شدت افزایش یافت و موجب شد قیمت کالاهای اساسی در ایران به یک‌دهم قیمت در کشورهای همسایه کاهش یابد که موجب قاچاق به خارج می‌شد.»میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه بودجه هم به تازگی گفته است دولت یارانه نان را حذف نمی‌کند اما آن را "به صورت بهینه بازتوزیع" می‌کند و با اصلاح قیمت آرد جلوی قاچاق آن را می‌گیرد.با وجود این اظهارات، سردرگمی در آشفته‌بازار نان همچنان ادامه دارد و نگرانی از افزایش قیمت نان که غذای اصلی بخش بزرگی از شهروندان محسوب می‌شود مدام افزایش می‌یابد.
برخی از تحلیلگران اقتصادی اقدام دولت برای کارتی کردن نان را مقدمه‌ «سهمیه‌بندی کردن نان» می‌دانند و به آن انتقاد کرده‌اند.پیش‌تر محسن لزومیان، رئیس اتحادیه سراسری تولیدکنندگان و صادرکنندگان نان به پایگاه خبری اقتصاد آنلاین گفته بود که طرح کارتی کردن نان می‌تواند «افزایش قیمت نان» را در پی داشته باشد.
برخی اقتصاددانان متعقدند شاید نان برای بسیاری از شهروندان ایرانی کم‌کم به کالایی لوکس تبدیل خواهد شد!روزنامه ایران نوشت: این روزها اگر در مقابل برخی نانوایی‌ها صف خرید نان بسته می‌شود، هیچ دلیلی به غیر از کم‌کاری آنها در تهیه نان و فروش غیرقانونی آرد یارانه‌ای به نرخ آزاد ندارد. تمایل به خرید نان سنتی رشد زیادی پیدا کرده و مصارف نان‌های فانتزی به سمت نان‌های سنتی سوق پیدا کرده است.
واکنش برخی کاربران در این رابطه را بخوانید:
* کاربری به نام مجید گلپا نوشت: کارت اعتباری نان یعنی چی؟.
* کاربری با نام بی‌نام به طعنه گفت:"اول به همه کارت اعتباری می دیم بعد از چند وقت می گیم یه عده داره یارانه نون می گیرن که دهکشون بالاست. بعد اعلام می کنیم دهک بالا یا خودشون برن انصراف بدن. بعد میگن خب کی دهک بالاست نمی دونیم چیکار کنیم؟ خب یارانه نان را قطع کنیم چون هیچ کجای دنیا نیست.
* در این بین عده‌ای از کاربران نیز به گنگ و مبهم بودن مصوبات دولت اشاره کرده‌اند؛ کاربری در این خصوص گفت:" وقتی نمی دونیم قراره چکار کنند چه نظری بدیم؟.


 
مرجع : سایت برترین ها
برچسب ها: یارانه نان

۱۴۰۱/۰۲/۲۹ ۱۲:۴۸
مردم هر روز نان میخرند و میدانند مشکلی نیست و این جوسازی های رسانه ای دیگر سازگار نیست و باید گفت بروید که خدا روزیتان را جای دیگر بدهد و اینجا دیگر کسی برای معاندان و مزدوران و جیره خورانشان تره هم خورد نمیکند (387871)
متنفر از ریاکاران
United Arab Emirates
۱۴۰۱/۰۲/۲۹ ۱۷:۴۱
سانديس خور عزیز مشخصه تو هم سر سفره انقلاب نشستی و حسابی بهت ميرسن که از این همه بیکفایتی دفاع میکنی.دست ریاکارانی امثال تو ديگه رو شده ملت پشیزي برای تو و اربابانت ارزش قایل نیستند و تره هم برای خزعبلاتت خرد نميکنن.....آره عزيز... آره قربونت... (387880)
۱۴۰۱/۰۲/۲۹ ۱۹:۴۱
چرا واقعیت رو تحریف می کنی!!؟ باید بگی مردم هر روز فقط می تونند نان بخرند. یک بسته پنیر پگاه شده 32 هزار تومان. تخم مرغ دونه ای شده سه هزار تومان. بجز نان چی میتونیم بخریم اون رو بگو .... (387885)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۲/۲۹ ۲۳:۳۳
همش خودتی (387909)
۱۴۰۱/۰۲/۲۹ ۲۰:۲۵
گرانی بیداد می کند خبرها حاکی از این است که روی هر کیسه برنج ۵۰ الی ۶۰ تومان وگوشت هر کیلو ۲۰ بیست هزار تومان گرانتر شده ولی جهاد کشاورزی کتمان می کند (387892)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها