به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۲۹ ساعت ۱۸:۲۷
کد مطلب : ۳۳۷۳۱۵
روس‌ها با ضعف عملیاتی رو به رو شده‌اند

روسیه ۲۸ هزار سرباز خود را از دست داد

روسیه  ۲۸ هزار سرباز خود را از دست داد
گروه بین الملل: همزمان با درگیری‌ها در جبهه‌های جنگ میان نیروهای روسی و اوکراینی، تلاش‌های گسترده کی‌یف و متحدانش برای تحت فشار قرار دادن هرچه بیشتر روسیه در صحنه بین‌المللی ادامه دارد.
روسیه روز گذشته اعلام کرد ۷۰۰ جنگجوی دیگر اوکراینی هم در کارخانه فولاد ماریوپل تسلیم شده‌ و اسلحه‌های خود را تحویل داده‌اند؛ روندی که احتمالا نشان‌دهنده موفقیت راهبرد ولادیمیر پوتین در قبال نیروهای حاضر در آزوف‌ستال است.  پوتین یک ماه پیش و پس از تصرف شهر ماریوپل به نیروهای خود دستور داده بود که حمله‌ای به این کارخانه انجام ندهند، اما در عین حال به نحوی آنجا را محاصره کنند که حتی یک مگس هم نتواند از آن خارج شود.
ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین اعلام كرد: از زمان آغاز جنگ و تجاوز روسیه، مسکو ۲۸ هزار و ۵۰۰ نفر از سربازان خود را از دست داده‌است. این آمار شامل سربازانی است که در جنگ کشته و یا اسیر شده‌اند. ارتش اوکراین که این مطلب را در یک پست فیسبوکی منتشر کرده همچنین می‌افزاید که از زمان آغاز تجاوز نظامی، هزار و ۲۵۴ تانک و ۳ هزار و ۶۳ خودروی زرهی روسیه نابود یا به دست نیروهای اوکراینی افتاده است.

ژاپن به اوکراین وام می‌دهد
دولت ژاپن تصمیم گرفته جهت حمایت از اوکراین وامی دیگر به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار به این کشور اعطا کند. توکیو پیشتر موافقت‌نامه دیگری برای ارائه ۳۰۰ میلیون دلار به کی‌یف امضا کرده بود و با تصمیم جدید دولت ژاپن، مجموع کمک‌های این کشور به اوکراین به ۶۰۰ میلیون دلار وام می‌رسد.
شبکه ان اچ کی ژاپن، گزارش داده که  کیشیدا فومیو نخست وزیر ژاپن قصد دارد روز دوشنبه در ملاقات با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا این تصمیم را توضیح دهد.

روس‌ها با ضعف عملیاتی رو به رو شده‌اند
 رئيس جمهوری اوکراین می‌گوید نیروهای روسی در حال پیش‌روی به سمت جمهوری‌های دونباس هستند اما سرعت حرکت آنها کند است و نیروهای اوکراینی همچنان در مقابل تجاوز دشمن مقاومت می‌کنند. ولودیمیر زلنسکی در ادامه افزود: «ما مجددا کنترل تمام قلمروها و شهرهای اشغالی را به دست خواهیم آورد و حتی شایعاتی که درباره استفاده مسکو از سلاح‌های لیزری وجود دارد، ما را نمی‌ترساند.»او همچنین در خصوص تسلیحات لیزری روسیه گفت: «روسیه با ضعف عملیاتی رو به رو شده و قدرت مبارزه ارتش این کشور کاهش یافته است. استفاده از سلاح‌های لیزری هم نشان می‌دهد که موشک‌های آنها رو به اتمام است و این نشانه‌ای از ناتوانی مسکو در عملیات نظامی است.»

پرداخت ماهانه ۵ میلیارد دلار به اوکراین
رهبران اقتصادی گروه ۷ پس از نشست وزرای خارجه، قرار است گرد هم آیند و در خصوص چگونگی کمک به اوکراین و به ویژه در رابطه با مسیر پرداخت کمک‌های مالی به این کشور با یکدیگر گفتگو کنند. بازسازی اوکراین پس از جنگ، تورم فزاینده جهانی، تغییرات آب و هوایی، زنجیره تامین و بحران غذایی قریب‌الوقوع نیز در دستور کار مذاکرات قرار دارد.
وزرای دارایی و روسای بانک مرکزی ایالات متحده، ژاپن، کانادا، بریتانیا، آلمان، فرانسه و ایتالیا در این نشست در شهر بن آلمان حاضر خواهند بود.
کی‌یف نیازهای مالی خود را ماهانه ۵ میلیارد دلار در ماه برآورده کرده تا حقوق کارمندان دولتی خود را پرداخت کند و دولت هم بتواند با وجود ویرانی‌هایی که روسیه برای این کشور ایجاد کرده به کار خود ادامه دهد. قرار است یک بسته مالی کوتاه مدت توسط رهبران گروه ۷ مورد بررسی و توافق قرار گیرد که می‌تواند سه ماه از هزینه‌های اوکراین را پوشش دهد.

جنگجویان کارخانه آزوف‌ستال در اردوگاه اسرا
ماریا زاخارووا، سخنکوی وزارت امور خارجه روسیه می‌گوید، بیش از ۹۰۰ سرباز اوکراینی که در کارخانه فولاد آزوف‌ستال ماریوپل تحت محاصره نیروهای روسی بودند، به یک اردوگاه اسرا در قلمرو تحت کنترل روسیه در منطقه دونتسک فرستاده‌ است. جدایی طلبان تحت حمایت روسیه در دونتسک که بخشی از خاک اوکراین است، اعلام استقلال کرده‌اند. دونتسک به همراه دونباس در شرق اوکراین عملا در کنترل روسیه است.   
بر اساس اعلام مقام‌های روسی ۹۵۹ جنگجوی اوکراینی در زندان سابق در شهر اولنیوکا در منطقه دونتسک که در حال حاضر تحت کنترل نیروهای اوکراینی قرار دارد، فرستاده شده‌اند. زاخارووا همچنین اضافه کرده که ۵۱ نفر از این افراد به دلیل جراحات تحت مداوا قرار دارند.
وزارت دفاع روسیه هم ویدیوهایی منتشر کرده که نشان می‌دهد گروهی از این جنگجویان پس از تسلیم شدن در کارخانه فولاد ماریو‌پل در بیمارستان شهر نووازوفسک که تحت کنترل روسیه است، تحت مداوا قرار گرفته‌اند.

اوکراین هیچ سرزمینی را به روسیه واگذار نخواهد کرد
 مشاور ولودیمیر زلنسکی، رئيس جمهوری اوکراین می‌گوید این کشور با روسیه سازش نخواهد کرد و هیچ سرزمینی را هم به مسکو واگذار نمی‌کند. آلکسی آریستویچ تنها گزینه پایان جنگ میان روسیه و اوکراین را خروج نیروهای روسی و گفتگو در خصوص غرامت‌هایی دانست که از نظر او مسکو باید به کی‌یف پرداخت کند. او همچنین در ادامه افزود: «برخی کشورهای خواهان تکرار توافقات مینسک هستند که از سال ۲۰۱۴ به بعد در پایان دادن به جنگ در منطقه دونباس ناموفق بوده است.»
آریستویچ تاکید کرد که هیچ مذاکره‌ای در این موارد وجود ندارد و کی‌یف اجازه نمی‌دهد نیروهای روس در خاک اوکراین باقی بمانند.

روسیه اسرای گردان آزوف را مبادله نمی‌کند
رئيس مجلس روسیه می‌گوید که این کشور طرح ممنوعیت تبادل اسرای جنگی روسی را با اعضای اسیر گردان آزوف اوکراین بررسی خواهد کرد. گردان آزوف، یه گروه شبه‌نظامی ملی‌گرا است که نمادی از جریان مقاومت نیروهای اوکراینی در برابر تهاجم‌های روسیه در ماریوپل تبدیل شده است. اما مسکو این گروه را عامل اصلی ناسیونالیسم رادیکال ضد روسی و حتی نازیسم معرفی کرده است. ویاچسلاو ولودین، رئيس دومای ایالتی روسیه در این خصوص گفت: «اینها جنایتکاران جنگی نازی هستند و نباید در تبادل زندانیان شرکت داده شوند. ما باید آنها را به دست عدالت بسپاریم.»وبسایت دوما هم از کمیته‌های دفاعی و امنیتی خواسته که دستورالعملی برای برخورد با این گروه که به تازگی خود را تسلیم نیروهای روس کرده‌اند، تهیه نماید.
با این حال پیشتر دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفته که ولادمیر پوتین تضمین داده که باید با همه این افراد بر اساس استانداردهای بین‌المللی برخورد شود.
روسیه و اوکراین تاکنون چندین مورد مبادله زندانی انجام داده‌اند اما به نظر می‌رسد کار برای اعضای گردان آزوف دشوار‌تر از باقی افرادی باشد که تاکنون شامل این رویه شده‌اند.
هانا مالیار معاون وزیر دفاع اوکراین می‌گوید که کی‌یف برای بازگشت سربازان به خانه از رویه تبادل زندانی استفاده خواهد کرد اما لئونید اسلوتسکی، یکی از اعضای هیئت روسی در مذاکرات صلح با اوکراینی‌ها و رئيس کمیته امور بین‌الملل دوما، جنگجویان را «حیواناتی به شکل انسان» خواند و گفت که باید مجازات اعدام دریافت کنند.

 
برچسب ها: اوکراین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها