به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۲۹ ساعت ۱۹:۱۵
کد مطلب : ۳۳۷۳۲۲

آیا مقامات ایرانی بر اینستاگرام تسلط دارند؟

آیا مقامات ایرانی بر اینستاگرام تسلط دارند؟
گروه سیاسی: حذف محتوای مربوط به اعتراض‌ها در ایران و همچنین صفحات و محتواهایی که مخالفان در اینستاگرام منتشر کرده‌اند، باعث شده تا برخی گمانه‌زنی‌ها و شواهد این نظریه را تقویت نماید که نفوذ حکومت ایران بر اینستاگرام، باعث این سانسورها شده است.
برخی ادعا‌ها حاکی است که اینستاگرام از ترس فیلتر شدن در ایران، به خواسته‌های مقامات جمهوری اسلامی ایران تن داده و صفحات سیاسی، انتقادی و خصوصا متعلق به مخالفان را سریعا مسدود می‌کند.
در همین زمینهف بی‌بی‌سی هم مدعی شد که در پشت پرده این اتفاق‌ها ردپای نهادهای حکومتی ایران دیده می‌شود و از احتمال نفوذ طرفداران حکومت ایران به شرکتی به نام تلاس اینترنشنال خبر داد؛ شرکتی که مسئول اصلی رسیدگی به محتوای اینستاگرام و فیس‌بوک است. پیش از این، شرکت سی‌سی‌سی مسئول رسیدگی به شکایت‌ها از رسانه‌های اجتماعی فیس‌بوک و اینستاگرام بود؛ این شرکت در سال ۲۰۱۹ به تلاس اینترنشنال فروخته شد. بی‌بی‌سی در این گزارش نوشت که یک کارمند سابق و یک کارمند فعلی این شرکت گفته‌اند‌ بعضی از مسئولان نظارت بر محتوا به سلیقه خود، مطالب کاربران را حذف می‌کنند. ادعایی که با اظهارات شکایت‌آمیز کاربران اینستاگرام و فیس‌بوک در باره حذف مطالب آنان همخوانی دارد. به گفته یکی از کارمندان این شرکت، این کار به‌راحتی انجام می‌شود. افراد می‌توانند در زمان استراحت خود، با موبایلشان صفحه یا پست مدنظر را گزارش و بر اساس همان یک گزارش، آن صفحه یا پست را حذف کنند!
با شروع اعتراض‌های اردیبهشت ۱۴۰۱ در ایران، برخی صفحاتی که ویدیوهای این اعتراض‌ها را به اشتراک می‌گذاشتند، با مشکل مواجه شدند.
حساب اینستاگرام تلویزیون ایران‌اینترنشنال که با این مشکل مواجه شده بود، در این مورد نوشت: «اینستاگرام ویدیوهای پرتاب گاز اشک‌آور و تیراندازی...... به مردم معترض را از صفحه ایران اینترنشنال حذف می‌کند. در ساعت‌های گذشته، اینستاگرام دست‌کم دو پست را که ایران‌اینترنشنال برای خبررسانی در باره اعتراض‌های اخیر منتشر کرده بود، حذف کرد.»
پیش از این حساب «۱۵۰۰ تصویر» در اینستاگرام هم با این مشکل روبه‌رو بود. این حساب پس از حذف برخی از پست‌هایش، دسترسی به حساب کاربری‌ خود را هم از دست داد و بعد از به دست آوردن دسترسی دوباره به صفحه، با مشکل دسترسی نداشتن به قسمت پیام‌ها مواجه شد. ۱۵۰۰ تصویر که سال گذشته هم با این مشکل مواجه شده بود. اینستاگرام حساب کاربری علی جوانمردی، روزنامه‌نگار، را که اخبار اعتراض‌های ایران را پوشش می‌داد هم حذف کرد. جوانمردی با اعلام این خبر گفت که حساب اینستاگرام او با حدود یک میلیون دنبال‌کننده به علت انتشار ویدیوهایی از اعتراض‌ها، از دسترس خارج شده است. از ابتدای شروع اعتراض‌های اردیبهشت، کاربران زیادی در رسانه‌های اجتماعی اعلام کردند که پس از انتشار ویدیوهای مربوط به اعتراض‌ها، اینستاگرام این محتواها را حذف کرده است؛ اتفاقی که در حال حاضر به نظر می‌رسد از سوی حکومت ایران و هدفمند انجام شده است. برخی کاربران رسانه‌های اجتماعی پس از انتشار این خبر دست‌به‌کار شدند و با استفاده از رسانه اجتماعی لینکداین، کارمندان ایرانی این شرکت را شناسایی و عکسشان را منتشر کردند تا از میان آن‌ها، افراد مرتبط با جمهوری اسلامی را پیدا کنند. برخی گروه‌ها و افراد دیگر مانند علی جوانمردی هم اعلام کردند که قصد دارند از این شرکت شکایت کنند.
تلاس اینترنشنال یک شرکت کانادایی‌ است که هم‌اینک هم در حال جذب کارمند فارسی‌زبان برای شعبه این شرکت در کانادا است. هرچند گزارش بی‌بی‌سی به شعبه این شرکت در آلمان اشاره دارد و کارمندان این شرکت در آلمان مسئول محدود کردن محتوای ضددولتی کاربران ایرانی معرفی شده‌اند. این شرکت بیش از ۵۰۰ کارمند ایرانی و فارسی‌زبان را استخدام کرده است. در روزهایی که بیشتر رسانه‌های اجتماعی در ایران مسدودند؛ اینستاگرام با حدود ۴۵ میلیون کاربر در ایران، تنها پلتفرم بزرگ رسانه‌های اجتماعی است که در ایران فیلتر نیست.
 
مرجع : ایندیپندنت
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها