به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۸:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۳۰ ساعت ۱۰:۰۳
کد مطلب : ۳۳۷۳۵۷

امیدهای جهانی برای درمان آلزایمر

امیدهای جهانی برای درمان آلزایمر
گروه علمی: یک شرکت داروسازی کره ای - آمریکایی، فاز سوم آزمایش های بالینی در انسان ها را روی داروی آلزایمر موثر خود آغاز کرده است. موفقیت این پروژه می تواند موجب افزایش امیدهای جهانی برای کنترل و درمان زوال عقل باشد. شرکت داروسازی کاساوا ساینس (Cassava Sciences) رسما فاز سوم و آزمایش مرحله انسانی داروی موسوم به سیموفیلام  (Simufilam)  را که به اختصار PTI-125 نامیده می شود، آغازمی شود.

این دارو در بین محققان با عنوان درمان معجزه آسا شناخته می شود. گفتنی است شرکای آمریکایی این طرح به دلیل سؤالات جدی در مورد قابلیت اطمینان آخرین داده های تحقیقاتی، هنوز آزمایش انسانی این دارو را شروع نکرده اند اما روز سه‌ شنبه، وزارت ایمنی غذا و داروی کره جنوبی به مجموعه Premier Research Group Limited، که یک سازمان تحقیقات بالینی محسوب می شود اجازه داد تا فاز سوم کارآزمایی بالینی این دارو را در کره انجام دهد.

این مطالعه تصادفی، دوسوکور، کنترل شده با دارونما و یک گروه موازی برای ۷۶ هفته انجام خواهد شد و طی آن ایمنی و اثربخشی دو دوز  داروی سیموفیلام در بیماران مبتلا به آلزایمر خفیف تا متوسط ارزیابی می شود.به گزارش سیناپرس،   آزمایش های این دارو  در بیمارستان‌ های بزرگ کره از جمله مرکز پزشکی آسان، بیمارستان آنام دانشگاه کره، مرکز پزشکی دانشگاه هانیانگ و بیمارستان دانشگاه اینها انجام خواهد شد. در این مطالعه ۱۰۸۳ بیمار به طور داوطلبانه حضوردارند.

 داروی سیموفیلام به دلیل بی نظمی در نتایج تحقیقات در ایالات متحده مورد انتقاد قرار گرفته است. چندی پیش نیویورک تایمز گزارش داد که چندین مطالعه درباره این دارو توسط مجلات علمی پس گرفته شده یا مورد سوال قرار گرفته است و شرکت داروسازی کاساوا به دلیل نتایج مطالعات مبهم مورد انتقاد قرار دارد.در تابستان سال ۲۰۲۱ این شرکت نتایج یک کارآزمایی بالینی کوچک را منتشر کرده و مدعی شد داروی  سیموفیلام در بهبود شناخت در بیماران آلزایمر موثر است.

به گفته این شرکت، پس از تجویز سیموفیلام به ۵۰ بیمار مبتلا به آلزایمر خفیف تا متوسط به مدت ۹ ماه، امتیاز ADAS-Cog بیمار که معیاری برای عملکرد شناختی است، حدود سه امتیاز افزایش یافت.  چنین داده هایی توجه زیادی را از سوی سرمایه گذاران به خود جلب کرد. در نتیجه، قیمت سهام کاساوا تا ۱۵۰۰ درصد افزایش یافته و ارزش شرکت در تابستان گذشته تقریباً ۵ میلیارد دلار بود.

با این حال، بحث در مورد داروی سیموفیلام زمانی شروع شد که بسیاری از دانشمندان به نقص های مطالعه شرکت کاساوا اشاره کردند. آنها گفتند این کارآزمایی فاقد گروه دارونما و دوره پیگیری بوده و برای اثبات اثر بهبود شناخت کافی نیست. در این میان حتی برخی از کارشناسان پا را فراتر نهاده و مدعی شدند که این شرکت نتایج علمی را دستکاری کرده است.

در ماه دسامبر، مجله علوم اعصاب رسما یکپارچگی و دقت دو مقاله در مورد اثر سیموفیلام را که توسط Hoau-Yan Wang، استاد دانشگاه شهر نیویورک، محقق ارشد شرکت کاساوا و Lindsay H. Burns، یکی دیگر از محققان این شرکت نوشته شده بود، زیر سوال برد. در ماه مارس، نیز ژورنال Neurobiology of Aging درباره مقاله دیگری از وانگ و برنز که حاوی محتوای کلیدی برای فرضیه درمان سیموفیلام بود، ابراز نگرانی کرد.در حال حاضر کارشناسان و فعالان این حوزه با نگرانی و امید در انتظار انجام این آزمایش گسترده هستند که به نوعی صحت سنجی داروی سیموفیلام محسوب شده و موفقیت آن می تواند گامی کلیدی در مبارزه با آلزایمر باشد.
برچسب ها: آلزایمر
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها