به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۳۰ ساعت ۱۰:۴۹
کد مطلب : ۳۳۷۳۶۹
بازار انحصاری خودرو را گران کرده است

فروش پراید به قیمت برندهای برتر خارجی

فروش پراید به قیمت برندهای برتر خارجی
گروه اقتصادی: عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، لطف‌الله سیاهکلی در قزوین با بیان اینکه آزاد شدن واردات خودرو حاصل مطالبه‌گری مردم و نمایندگان آنها در مجلس بود، اظهار داشت: حالا که واردات خودرو در دستور کار دولت قرار گرفته، باید این واردات طوری انجام شود که همه اقشار از ثمرات آن برخوردار نشوند. نه اینکه فقط عده محدودی بتوانند خودروی خارجی سوار شده و به مردم پز بدهند.

به گزارش تسنیم،  وی با اشاره به فضای غیررقابتی موجود در صنعت خودروی کشور اضافه کرد: بدون شک برای همه دلسوزان این کشور تولید خودرو اهمیت بالایی دارد؛ منتها باید به این نکته دقت کنیم که ۴۰ سال حمایت کامل از صنعت خودروسازی و ایجاد یک بازار بدون رقیب برای آنها فقط منجر به تولید خودروهایی شده که نه تنها کیفیت بالایی ندارند، بلکه نسبت به نمونه‌های مشابه بسیار گران‌قیمت‌تر هستند.

سیاهکلی ادامه داد: در هر جای جهان یکی از علل حمایت از شرکت‌های خودروسازی تأمین خودروی با قیمت کمتر از خودروهای خارجی برای اهالی همان کشور است؛ اما در کشور ما خودروی با کیفیت پراید با قیمت برندهای برتر خارجی به مردم می‌فروشند که این نشان می‌دهد بازار انحصاری و بستن درهای واردات خودرو فقط به گستاخ شدن خودروسازان برای ظلم به مردم انجامیده است.

وی احتکار خودرو را یکی از پدیده‌های نوظهور ناشی از ممنوعیت واردات خودرو دانست و تصریح کرد:‌ دپوی خودروها به بهانه نبود قطعات یا انتقال به پارکینگ نمایندگی‌ها از پدیده‌هایی بود که در ۴ سال اخیر مشاهده کردیم و همه اینها به این خاطر است که خودروسازان برای دولت تکلیف تعیین کرده‌اند و همیشه قانون و مقررات را به دلخواه خود اجرا کردند.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس با ذکر اینکه اصلاح آیین‌نامه واردات خودرو مطابق با شرایط اقتصادی در دستور کار دولت قرار گرفته است، گفت: مجلس به نقش نظارتی خود برای اجرای این آیین‌نامه عمل می‌کند. اما نکته مهم این است که واردات خودرو زمانی می‌تواند اثرگذار باشد که با انجام آن مافیای خودروسازی از حاشیه امن خارج شده و در مسیر حذف قرار بگیرد.سیاهکلی افزود: واردات خودرو باید طیف‌های مختلف با درآمدهای متفاوت را بهره‌مند کند تا همه خودروهای وارداتی به پارکینگ سرمایه‌داران نرود. در ضمن باید خودروهای باکیفیت وارد کنیم و اگر قرار باشد همان خودروهای بی‌کیفیت چینی در قالب واردات به کشور بیایند، عملاً شرایط با قبل از واردات تفاوتی نخواهد کرد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها