کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

رکورد راندمان سلول‌های خورشیدی شکسته شد

30 ارديبهشت 1401 ساعت 13:12


گروه علمی:محققان آزمایشگاه ملی انرژی‌های تجدید پذیر آمریکا رکورد جهانی راندمان سلول‌های خورشیدی را شکستند و صفحات خورشیدی با بازدهی ۴۰ درصدی تولید کردند.با رسیدن به بازدهی تقریباً ۴۰ درصدی، تولید انواع سلول خورشیدی با کیفیت و کارایی بیشتر ممکن می‌شود.
 

سلول خورشیدی جدید این تیم بازدهی ۳۹.۵ درصدی را در شرایط نوری برابر با خورشید به ثبت رساند. اگرچه قبلاً سلول‌های خورشیدی با بازدهی تا ۴۷ درصد هم تولید شده‌اند، اما رسیدن به این بازدهی در زیر نور بسیار متمرکز و در شرایطی مشابه با تابش نور خورشید ممکن شده است.

سلول‌های خورشیدی جدید رکورد قبلی همین آزمایشگاه را با ۳۹.۲ درصد راندمان در سال ۲۰۲۰ شکسته است. در مقام مقایسه، باید گفت سلول‌های خورشیدی سیلیکونی معمولی و سلول‌های خورشیدی پروسکایتی نوظهور تقریباً ۲۵ درصد راندمان دارند، در حالی که سلول‌های خورشیدی ترکیبی که حاوی هر دو ماده هستند به بازدهی ۳۰ درصدی نزدیک می‌شوند.

این سلول خورشیدی جدید قرار است برای تأمین انرژی ماهواره‌ها و سایر فضاپیماها استفاده شود و لذا در شرایط شبیه سازی شده فضایی نیز آزمایش شد. این سلول‌ها در شرایط مذکور به بازدهی قابل قبول ۳۴.۲ درصدی دست یافت.


کد مطلب: 337421

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/337421/رکورد-راندمان-سلول-های-خورشیدی-شکسته

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir