به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۳۰ ساعت ۱۷:۱۷
کد مطلب : ۳۳۷۴۶۰

حمایت بایدن از عضویت سوئد و فنلانددر ناتو

حمایت بایدن از عضویت سوئد و فنلانددر ناتو
گروه بین الملل: رئیس جمهور آمریکا قاطعانه از درخواست فنلاند و سوئد برای پیوستن به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اعلام حمایت کرد. رهبران فنلاند و سوئد نیز از آمادگی خود برای گفت‌وگو با ترکیه در مورد رفع نگرانی‌های این کشور خبر داده‌اند.
جو بایدن،  پس از دیدار با رهبران سوئد و فنلاند در کاخ سفید با حمایت قاطع از درخواست این دو کشور برای عضویت در ناتو گفت: «سوئد و فنلاند "از تمامی شروط برای عضویت در ناتو برخوردارند و پیوستن دو کشور دیگر در شمالی‌ترین نقطه اروپا، امنیت هم‌پیمانان آمریکا را تقویت می‌کند.»بایدن تصریح کرد که آمریکا و هم‌پیمانانش در دوره بررسی عضویت سوئد و فنلاند در ناتو "از هرگونه تهدید علیه این دو کشور جلوگیری و با آن مقابله می‌کنند".
رئیس جمهوری آمریکا همچنین نگرانی‌های ترکیه درباره پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو را رد کرد و افزود که "پیوستن اعضای جدید به ناتو، تهدیدی علیه هیچ کشوری نیست و هرگز نیز چنین نبوده است".ماگدالنا اندرسون، نخست وزیر سوئد نیز گفت که دولت این کشور "در پی تهاجم روسیه به یک کشور مستقل و دموکراتیک [اوکراین]، به این نتیجه رسید که امنیت مردم سوئد با عضویت در ناتو به بهترین شکل تامین خواهد شد".او در عین حال افزود که سوئد برای رفع نگرانی کشورهای عضو ناتو از جمله نگرانی‌های دولت ترکیه حاضر به گفت‌وگو برای رفع هر گونه مشکلی است.
سائولی نینیسته، رئیس جمهور فنلاند نیز در سخنانی خطاب به مقام‌های ترکیه از آمادگی کشورش برای گفت‌وگو با دولت ترکیه خبر داد و افزود: «ما تروریسم را بسیار جدی می‌گیریم و آن را در هر شکلی محکوم می‌کنیم و همچنین به طور فعال سرگرم مبارزه با تروریسم هستیم.»او تصریح کرد: «ما به عنوان هم‌پیمانان ناتو، به امنیت ترکیه متعهد می‌مانیم، همانطور که ترکیه نیز به امنیت ما متعهد می‌ماند.»ترکیه تاکنون بارها به صورت علنی با عضویت فنلاند و سوئد در ناتو مخالفت کرده است. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به تازگی ضمن تاکید مجدد بر مخالفت این کشور با عضویت فنلاند و سوئد در ناتو گفت که ترکیه در این مسیر "به راه خود ادامه خواهد داد".اردوغان سوئد و فنلاند را متهم می‌کند که در برخورد با "ازمان‌های تروریستی" از جمله حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک)  اهمال می‌کنند. او همچنین این دو کشور را متهم به توقف ارسال اسلحه به ترکیه کرده است.فنلاند و سوئد در سال ۲۰۱۹ پس از حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه تحریم‌های تسلیحاتی علیه آنکارا اعمال کردند.رهبران فنلاند و سوئد پس از دیدار با رئیس جمهوری آمریکا همچنین تاکید کردند که در حال گفت‌وگو با مقام‌های ترکیه هستند تا نگرانی‌های آنکارا را برای عضویت این دو کشور در ناتو برطرف کنند.گفتنی است که کشورهای فنلاند و سوئد  تقاضای عضویت در پیمان آتلانتیک شمالی را رسما به ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو ارائه دادند.
با این حال، این دو کشور به دلیل مخالفت ترکیه در وضعیت دشواری قرار گرفته‌اند، زیرا بر اساس ماده ۵ پیمان ناتو، این دو کشور تنها به عنوان عضو کامل ناتو می‌توانند از حفاظت امنیتی برخوردار شوند.
در صورت برطرف شدن دغدغه‌های ترکیه کشورهای عضو پیمان ناتو می‌توانند به طور رسمی سوئد و فنلاند را برای شرکت در اجلاس سران کشورهای ناتو در روزهای ۲۹ و ۳۰ ژوئن در مادرید دعوت کنند. در پی آن پروتکل عضویت به جریان خواهد افتاد که باید به تأیید تمام ۳۰ عضو ناتو برسد. در این صورت زودترین زمان عضویت رسمی در پاییز سال جاری خواهد بود.



 
برچسب ها: ناتو
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها