به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۳۰ ساعت ۱۸:۵۳
کد مطلب : ۳۳۷۴۸۷

3 ترکیب جادویی برای مراقبت از پوست

3 ترکیب جادویی برای مراقبت از پوست
گروه علمی: بیشتر ما می‌دانیم که کدام لباس‌ها را با همدیگر بپوشیم یا کدام کفش را برای لباس‌هایمان انتخاب کنیم تا سازگاری بهتری با همدیگر داشته باشند. اما وقتی به کرم‌های موضعی، مرطوب‌کننده‌ها، سرم‌ها و کرم‌های دور چشم می‌رسیم، آیا واقعا به سازگاری ترکیبات درون آنها فکر می‌کنیم؟

 واقعیت این است که همه ترکیبات مراقبت از پوست (اگرچه به‌صورت مجزا اثربخشی خوبی دارند) با همدیگر سازگار نیستند و ترکیب شدن بعضی از آنها با همدیگر می‌تواند واکنش‌های آزاردهنده‌ای را در پوست برانگیخته کند.  در ادامه با ۶ ترکیب مراقبت از پوست که سازگاری مطلوبی با همدیگر دارند، آشنا می‌شویم. 

۱. ویتامین C + ویتامین E
به‌گفته متخصصان پوست‌ومو، ویتامین C و ویتامین E هر دو در گروه آنتی‌اکسیدان‌ها قرار می‌گیرند و درنتیجه استفاده ترکیبی از آنها می‌تواند به بازسازی و ترمیم سلول‌های پوستی کمک کند. این ترکیب دوتایی مخصوصا برای افراد مسن‌تر مناسب است زیرا پوست همزمان با افزایش سن، استحکام و سفتی اولیه خودش را از دست می‌دهد.  ویتامین C عملکردهای مختلفی در پوست دارد: تحریک پوست به کلاژن‌سازی، کاهش چین‌وچروک‌ها و خطوط ریز پوستی و همچنین کمک به محافظت از پوست در برابر آلاینده‌های زیست‌محیطی. بنابراین ویتامین C به محافظت از پوست در برابر پرتوهای فرابنفش خورشیدی هم کمک می‌کند. در کنار همه این مواد، ویتامین E از حمله رادیکال‌های آزاد به پوست جلوگیری می‌کند و نشانه‌های پیری پوست را کاهش می‌دهد.  

۲. آلفاهیدروکسی اسیدها (اسید گلیکولیک) + بتاهیدروکسی اسیدها (اسید سالیسیلیک)  
اگر پوست شما مستعد آکنه باشد (حتی در دوران بزرگسالی)، احتمالا در پیدا کردن راه‌حل مناسب برای رفع این مشکل با سختی‌های زیادی مواجه خواهید شد. اما یک ترکیب باکیفیت و مناسب میان اسید گلیکولیک، اسید سالیسیلیک و بنزوئیل پراکسید می‌تواند گزینه مناسبی را در اختیار شما بگذارد.  اسیدهای موجود در این ترکیب پوست را لایه‌برداری می‌کنند و شرایط مناسبی را برای نفوذ بنزوئیل پراکسید به لایه‌های عمیق‌تر پوستی فراهم می‌سازند. همین روند است که اثربخشی ضدالتهابی و ضدباکتریایی این ترکیب را افزایش می‌دهد.  

۳. اسید هیالورونیک + رتینول
بیشتر افراد زمانی که به اواخر دهه ۲۰ سالگی می‌رسند، معمولا به افزودن ترکیبات رتینوئیدی به رژیم مراقبت از پوست فکر می‌کنند. این ترکیبات به باز کردن روزنه‌های پوستی کمک می‌کنند، اثربخشی خوبی در زمینه لایه‌برداری دارند و کلاژن‌سازی را هم افزایش می‌دهند.  به همین دلیل هم برای کاهش خطوط ریز پوستی، سرعت‌بخشی به فرایندهای تقسیم و تکثیر سلولی و حتی رفع تغییرات رنگدانه‌ای پوست و صاف‌سازی پوست مناسب هستند.  

با این‌ حال، اگر پوست شما حساس یا خشک باشد، با مصرف ترکیبات رتینوئیدی دچار واکنش‌های پوستی خاصی مانند پوسته‌ریزی خواهید شد. به همین دلیل است که اسید هیالورونیک باید در کنار ترکیبات رتینوئیدی قرار بگیرد تا شرایط را برای پوست متعادل کند.  اسید هیالورونیک در گروه ترکیبات آبرسان قرار می‌گیرد و می‌تواند به پیشگیری از تحریکات پوستی مرتبط با رتینوئید کمک کند، درحالی که نفوذپذیری رتینوئید در لایه‌های عمیق‌تر پوست و همچنین اثربخشی آن را افزایش می‌دهد.
برچسب ها: سلامتی پوست
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها