به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۳۱ ساعت ۱۲:۴۸
کد مطلب : ۳۳۷۵۷۹

سرنوشت صنعت خودرو، در انتظار بازار تلفن همراه؟

سرنوشت صنعت خودرو، در انتظار بازار تلفن همراه؟
گروه اقتصادی: پس از کش‌ و قوس‌های بسیار ، هفته گذشته سرانجام واردات تلفن همراه آیفون به کشور موقتا ممنوع شد. پس از انتشار این خبر، شاهد افزایش قیمت انواع گوشی‌های اپل در بازار بودیم.از سناریو افزایشی قیمت‌های این برند آمریکایی که بگذریم، زمزمه‌هایی از تولید دوباره گوشی‌های بومی به گوش می‌رسد. به نظر می‌آید که باید بار دیگر منتظر تولد گوشی‌های به اصطلاح ایرانی باشیم. تجربه‌ای که چند سال پیش با آن مواجه بودیم و براساس آمار‌ها، برند‌های ایرانی در بهترین حالت توانسته بودند تنها یک درصد از سهم بازار داخلی را به خود اختصاص دهند. حالا سوال اینجاست که آیا این بار این تجربه تلخ می‌تواند به ثمر بنشیند؟ آیا مردم از گوشی‌های تولید داخل در غیاب آیفون استقبال می‌کنند؟
 
گوشی‌های داخلی جای محصولات اپل را می‌گیرند؟
حمید کیان‌زاد، یکی از فعالان بازار تلفن‌همراه در پاسخ به این سوال  می‌گوید: قطعا اگر گوشی‌های تولید داخل، بار دیگر وارد بازار شود، نمی‌توانند به سادگی‌ جای برند آیفون را بگیرند. من فکر نمی‌کنم که مردم از آن استقبال کنند.او اضافه می‌کند: تجربه بارها نشان داده است که مردم ما به بگیر و ببند روی خوش نشان نمی‌دهند. این موضوع در گذشته ثابت شده است و به نظرم نباید بار دیگر آن را تجربه کنیم.به گفته کیان‌زاد در جریان فیلترینگ پیام‌رسان تلگرام نیز شاهد این تجربه بودیم؛ با وجود حمایت‌های مالی زیادی که از تولید پیام‌رسان‌های داخلی شد، استقبال چندانی از این اپلیکیشن‌ها نشد و کاربران، هیچ کدام از پیام‌رسان‌های بومی را جایگزین تلگرام نکردند.

شرط اصلی تولید گوشی تلفن همراه ایرانی
این فعال بازار در پاسخ به این سوال که آیا درصورت تولید دوباره گوشی‌های بومی، این محصولات کیفیت قابل قبولی خواهند داشت؟ می‌گوید: یکی از رقابتی‌ترین بازارها در جهان، بازار گوشی‌های هوشمند است. برندهای قدرتمند زیادی در این صنعت حضور دارند که شانه به شانه یکدیگر حرکت و باهم رقابت می‌کنند.حضور و موفقیت در این بازار کار هر کسی نیست.

او می‌افزاید: البته این به آن معنا نیست که ما توانایی سازندگان ایرانی را نادیده بگیریم بلکه منظور این است که مردم ما با این انحصارگری‌ها مخالفند. البته صنعت فعلی ما هم توانایی تولید گوشی‌های ایرانی را ندارد. در بهترین حالت شاهد تولید یا مونتاژ گوشی‌های چینی با برند ایرانی در کشور خواهیم بود.کیان‌زاد ادامه می‌دهد: ما در حالتی می‌توانیم گوشی ایرانی تولید کنیم که صنعت الکترونیکی قدرتمندی داشته باشیم. متاسفانه درحال حاضر این توانایی را نداریم و در صنعت محصولات الکترونیکی، همچنان واردکننده و مصرف‌کننده هستیم.

عرضه محصولات بی‌کیفیت در صورت ممنوعیت واردات آیفون
به گفته این فعال بازار، ممنوعیت واردات آیفون کاری منطقی نیست و اگر این رویه ادامه پیدا کند کم کم شاهد عدم واردات برندهای دیگر نیز خواهیم بود.او می‌گوید: احتمالا چند تولیدکننده ایرانی بازار را در دست می‌گیرند و شاهد عرضه محصولات بی‌کیفیت در غیاب رقبای خارجی البته با قیمت گزاف خواهیم بود.کیان‌زاد بیان می‌کند: تولید گوشی ایرانی، می‌تواند برای صنعت کشور مهم باشد اما در صورتی که همه رقبای خارجی از جمله آیفون نیز در بازار حضور داشته باشند و شاهد بازار انحصاری نباشیم.
مرجع : تجارت نیوز
برچسب ها: واردات موبایل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها