به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۱۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۰۸ ساعت ۰۸:۵۰
کد مطلب : ۳۳۷۶۰

8 راز طول عمر ژاپنی‌هاي 100 ساله

گروه سلامت: منطقه‌اي به‌نام «اوکيناوا» در ژاپن وجود دارد که خيلي از ساکنان آن، بيش از 100 سال عمر مي‌کنند و معتقدند که مهم‌ترين راز سلامت و طول عمرشان، برخورداري از زندگي سالم، تحرک زياد و رژيم‌ غذايي سالم و طبيعي است.
8 راز طول عمر ژاپنی‌هاي 100 ساله
در ادامه با 8 راز طول عمر ژاپني‌هاي ساکن اوکيناوا آشنا خواهيد شد.

1. قبل از سير شدن، از غذا خوردن دست مي‌کشند

يک قانون کلي بين ساکنان اوکيناوا، وجود دارد؛ زماني دست از غذا خوردن بکشيد که حدود 80 درصد احساس سيري مي‌كنيد. محققان هم اين قانون اوکيناوايي‌ها را از نظر علمي تاييد مي‌کنند. آنها مي‌گويند مغز ما حدود 20-10دقيقه از معده‌مان عقب‌تر است. بنابراين ممكن است زماني که احساس مي‌کنيد 80 درصد سير شده‌ايد، حدود 20-10 دقيقه بعد، دست از غذا خوردن بکشيد. پس اگر صددرصد خودتان را سير و ميز غذا را ترک کنيد، بعد از 20-10 دقيقه، کاملا متوجه خواهيد شد که بيش از نياز بدنتان غذا خورده‌ايد و پرخوري کرده‌ايد. همين پرخوري‌ها هم مي‌توانند به مرور زمان باعث چاقي، اضافه‌وزن، بالا رفتن کلسترول خون، ابتلا به ناراحتي‌هاي قلبي و در نهايت هم کوتاه شدن طول عمر شوند.

2. خوراکي‌هاي طبيعي مي‌خورند

يکي ديگر از قوانين حاکم بر اوکيناوا، قانون مصرف بيشتر ميوه‌ها، سبزي‌ها، شير، لبنيات و تخم‌مرغ به‌جاي مصرف گوشت زياد است. آنها از نظر علمي ثابت کرده‌اند معده ما انسان‌ها، معده گياه‌خواري است و نياز بدن به ميوه‌ها و سبزي‌ها، براي سالم ماندن و مبارزه با انواع بيماري‌ها، بيشتر از گوشت‌هاست. مردم اين منطقه، مقدار زيادي ميوه، سبزي و صيفي در رژيم غذايي خود دارند و معتقدند ميوه‌ها و سبزي‌هاي زرد و سبز، بايد بيشتر در رژيم غذايي گنجانده شوند.

3. تحرک‌شان زياد است

مردم اوکيناوا، کمتر از ساير مردم دنيا کالري دريافت مي‌کنند و بيشتر از بقيه فعاليت فيزيکي دارند. معمولا بيشتر آنها تا روزهاي آخر عمر مشغول کشاورزي و باغداري هستند و هيچ‌کدامشان فعاليت‌هاي فيزيکي را تحت هيچ شرايطي كنار نمي‌گذارند. نتيجه اين کار هم طول عمر همراه با سلامت است.

4. غلات سبوس‌دار مصرف مي‌کنند
متاسفانه خيلي از افراد گمان مي‌کنند گوشت‌ها، تنها منابع تامين پروتئين مورد نياز بدن هستند؛ در حالي که مردم اوکيناوا، بيشترين سهم پروتئين مورد نياز بدن خود را با مصرف غلات تامين مي‌کنند. آنها به مصرف غلات کامل و سبوس‌دار، بيشتر از غلات تصفيه‌شده اهميت مي‌دهند و در ميان انواع گوشت‌ها هم گوشت ماهي بيشترين سهم را در برنامه غذايي اين مردم دارد. ضمن اينکه ساکنان اين منطقه سعي مي‌کنند حجم مشخصي از حبوبات و بنشن را براي تامين پروتئين روزانه در برنامه غذايي خود داشته باشند. به‌علاوه، آنها کمترين ميزان شکر و گوشت قرمز را در جهان مصرف مي‌کنند.

5. چاشني‌هاي‌شان طبيعي است
نمک، شکر، آبليمو و سرکه‌هاي صنعتي؛ اينها چاشني‌هايي هستند که بيشتر ما مصرف روزانه آنها را به چاشني‌هاي طبيعي، ترجيح مي‌دهيم. در حالي که ساکنان مديترانه و مردم اوکيناوا، به مصرف چاشني‌هاي طبيعي مانند آبليموي تازه، زيتون رنده‌شده، روغن زيتون، عسل و آب مرکبات و ميوه‌هاي ترش براي طعم‌دار کردن غذاها، علاقه بيشتري دارند. اصلا همين دوري کردن مردم اين مناطق از خوراکي‌هاي صنعتي و گرايش آنها به مصرف خوراکي‌هاي طبيعي است که عمر طولاني را برايشان به ارمغان مي‌آورد. يکي از پيرمردهاي 122 ساله روسي معتقد بود مصرف روزانه يک حبه سير خام، خوراکي‌هاي تازه و پرهيز از مصرف غذاهاي فريزشده، مهم‌ترين راز طول عمرش بوده است. وي سال گذشته به‌دليل کهولت سن، جان خود را از دست داد.

6. اهل سيگار و الکل نيستند
يکي ديگر از رازهاي طول عمر افراد بالاي 100 سال اوکيناوا، اين است که بيشتر آنها در تمام طول عمرشان دخانيات، مخدرهاي مختلف و سيگار و الکل مصرف نمي‌كنند. محققان معتقدند آسيب سيستم تنفسي و قلبي - عروقي در اثر مصرف سيگار و مواد مخدر، يکي از دلايل کوتاه بودن طول عمر مصرف‌کنندگان آنهاست. ضمن اينکه مشروبات الکلي مي‌توانند با تاثير منفي بر عملکرد کبد و کليه‌ها، باعث از بين رفتن سلامت اين دو ارگان حياتي و پايين آمدن سن مرگ‌ومير بشوند.

7. روغن‌هاي سالم مصرف مي‌كنند
معمولا روغن‌ها به دو گروه خوب و بد تقسيم مي‌شوند. روغن‌هاي خوبي مانند روغن زيتون، کانولا، ذرت، آفتابگردان، کنجد و بذر کتان، حاوي اسيدهاي چرب امگا3 هستند و مي‌توانند به حفظ انعطاف‌پذيري عروق، پيشگيري از تشکيل رسوب در ديواره رگ‌ها و جلوگيري از بالا رفتن کلسترول خون و ابتلا به ناراحتي‌هاي قلبي يا سکته‌هاي قلبي و مغزي کمک کنند در حالي که مصرف روغن‌هاي جامد هيدروژنه، روغن‌هاي حيواني يا روغن پالم که داراي حجم بالايي از اسيدهاي چرب اشباع هستند، مي‌تواند احتمال گرفتگي عروق، ابتلا به ناراحتي‌هاي قلبي و کاهش طول عمر را افزايش دهد. بهتر است بدانيد که روغن زيتون، اولين روغن انتخابي در ميان مردم اوکيناوا و همين‌طور در رژيم مديترانه‌اي است.

8. گردو مي‌خورند
گردو، يکي از مغذي‌ترين مغزهاست که جايگاه ويژه‌اي در رژيم‌هاي مديترانه‌اي دارد. گردو حاوي مقادير مناسبي از اسيدهاي چرب امگا3، نوعي کلسترول گياهي و ويتامين E است. به‌همين دليل مصرف روزانه يک عدد از آن مي‌تواند شانس بالا رفتن LDL يا همان چربي بد خون و گرفتگي عروق را تا 33 درصد کاهش دهد و به ‌همين ميزان هم اميد به زندگي را بالا ببرد.
مرجع : سلامت