به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۱۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۳۱ ساعت ۱۳:۱۹
کد مطلب : ۳۳۷۶۰۶

چه چیزی باعث کاهش اعتماد به نفس می‌شود؟

چه چیزی باعث کاهش اعتماد به نفس می‌شود؟
گروه جامعه: چگونه اعتماد به نفس داشته باشیم؟ این سؤال ممکن است سؤال بسیاری از افراد در سطح جامعه باشد که احساس می‌کنند اعتماد به نفس ندارند یا علائم کمبود اعتماد به نفس دارند. همه آدم‌ها مواقعی که اعتماد به نفس ندارند نسبت به خود احساس خوبی ندارند. زمانی که عزت‌نفس پایین به یک مشکل طولانی‌مدت تبدیل می‌شود، می‌تواند تأثیر مضری بر سلامت روان و زندگی روزمره فرد داشته باشد.

تعریف اعتماد به نفس ازلحاظ روانشناسی؟
اعتماد به نفس، نظری است که انسان نسبت به خود دارد. وقتی فرد عزت‌نفس سالمی داشته باشد، تمایل دارد نسبت به خود و به‌طورکلی زندگی احساس مثبت داشته باشد. این باعث می‌شود بهتر بتواند با فراز و نشیب‌های زندگی مقابله کند. زمانی که عزت‌نفس پایین است، انسان تمایل دارد خود و زندگی خود را با دیدی منفی‌تر و انتقادی‌تر ببیند. همچنین احساس می‌کند کمتر قادر به مقابله با چالش‌هایی هست که زندگی برایش ایجاد می‌کند.

چه چیزی باعث کاهش اعتماد به نفس می‌شود؟
عزت‌نفس پایین اغلب از دوران کودکی شروع می‌شود. معلمان، دوستان، خواهران و برادران، والدین و حتی رسانه‌ها پیام‌های مثبت و منفی درباره فرد ممکن است ارسال کنند و این منجر به کاهش اعتماد به نفس شودو در این موقع ما باید به فکر این باشیم که چگونه اعتماد به نفس داشته باشیم و یا چگونه آن را دوباره کسب کنیم.
بنا به دلایلی، این پیام که شما به‌اندازه کافی خوب نیستید همان پیامی است که با شما می‌ماند و عزت‌نفس را پایین می‌آورد.
استرس و رویدادهای دشوار زندگی، مانند بیماری جدی یا سوگ عزیزان و... می‌تواند تأثیر منفی بر عزت‌نفس داشته باشد.
شخصیت نیز می‌تواند نقشی در کاهش اعتماد به نفس داشته باشد. برخی افراد بیشتر مستعد تفکر منفی هستند، درحالی‌که برخی دیگر استانداردهای غیرممکن بالایی را برای خود تعیین می‌کنند. علائم کمبود اعتماد به نفس از علت‌های بالا می‌تواند به وجود آید و در کل نقش مهمی در کاهش اعتماد به نفس ایجاد کنند،

چگونه اعتماد به نفس پایین بر ما تأثیر می‌گذارد؟
اگر عزت‌نفس یا اعتماد به نفس پایینی دارید، ممکن است خود را از موقعیت‌های اجتماعی پنهان کنید یا دست از تلاش برای چیزهای جدید بردارید و از چیزهایی که برایتان چالش‌برانگیز است اجتناب کنید. در کوتاه‌مدت، اجتناب از موقعیت‌های چالش‌برانگیز و دشوار ممکن است به شما احساس امنیت بدهد اما در بلندمدت می‌تواند یک فاجعه باشد. در درازمدت، این مسئله می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد زیرا شک و ترس‌های اساسی شما را تقویت می‌کند. این قانون بی‌فایده را به شما می‌آموزد که تنها راه مقابله، اجتناب از چیزهاست. زندگی با عزت‌نفس پایین می‌تواند به‌سلامت روان شما آسیب برساند و منجر به مشکلاتی مانند افسردگی و اضطراب شود. همچنین ممکن است عادت‌های غیرمفیدی مانند سیگار کشیدن و نوشیدن بیش‌ازحد الکل را به‌عنوان راهی برای مقابله ایجاد کنید.

چگونه اعتماد به نفس داشته باشیم؟
اما سؤال اصلی، چگونه اعتماد به نفس داشته باشیم؟ برای تقویت عزت‌نفس، باید باورهای منفی خود را شناسایی کنید، سپس آن‌ها را به چالش بکشید. ممکن است به خودتان بگویید که برای مثال برای یک شغل جدید «بیش‌ازحد غیرحرفه‌ای» هستید، یا اینکه «هیچ‌کس به شما اهمیت نمی‌دهد».

شروع به یادداشت این افکار منفی کنید و آن‌ها را روی یک کاغذ یا در دفتر خاطرات بنویسید. از خود بپرسید چه زمانی برای اولین بار شروع به فکر کردن به این افکار کردید. در مرحله بعد، شروع به نوشتن شواهدی کنید که این باورهای منفی را به چالش می‌کشد، مانند: "من واقعاً در این بخش از این شغل تبحر دارم" و... .چیزهای مثبت دیگری را درباره خود بنویسید، مانند "من متفکر هستم" یا "من یک انسان وقت‌شناس هستم" یا "من کسی هستم که دیگران به او اعتماد دارند". همچنین چیزهای خوبی را که دیگران درباره شما می‌گویند بنویسید. این کارها برای سؤال اینکه چگونه اعتماد به نفس داشته باشیم یک پاسخ قاطع است. سعی کنید حداقل 5 چیز مثبت را در لیست خود داشته باشید و مرتباً به آن اضافه کنید. سپس لیست خود را درجایی قرار دهید که بتوانید هرروزه آن را ببینید. به‌این‌ترتیب، می‌توانید مدام به خود یادآوری کنید که خوب هستید. ممکن است در حال حاضر به دلیل اتفاقاتی که در زمان رشدتان رخ‌داده است اعتماد به نفس پایینی داشته باشید، اما شما می‌توانید در هر سنی رشد کرده و راه‌های جدیدی برای دیدن خود ایجاد کنید.

راه‌های دیگر برای به دست آوردن اعتماد به نفس
برای سؤال اینکه چگونه اعتماد به نفس داشته باشیم و با علائم کمبود اعتماد به نفس مقابله کنیم در اینجا چند تکنیک ساده دیگر وجود دارد که ممکن است به شما کمک کند احساس بهتری نسبت به خودتان داشته باشید.

تشخیص دهید که در چه چیزی مهارت دارید: رویارویی با چالش‌ها: همه ما گاهی اوقات از انجام دادن کارها عصبی هستیم یا ترس داریم؛ اما افراد با اعتماد به نفس بالا اجازه نمی‌دهند این احساسات آن‌ها را در تلاش برای چیزهای جدید یا چالش‌ها متوقف کند. برای خود هدفی تعیین کنید و برای آن تلاش کنید. دستیابی به اهداف به افزایش عزت‌نفس شما کمک می‌کند.

یرای کسب اطلاعات بیشتر در جهت بالا بردن سطح اعتماد به نفستان در کسب‌وکارهای مختلف، می‌توانید به وب‌سایت دانشگاه کسب و کار با نشانی http://businessuni.net/ مراجعه کنید.

روابط مثبت ایجاد کنید: اگر متوجه شدید که افراد خاصی تمایل دارند که به احساسات و اعتماد به نفس شما ضربه بزنند، سعی کنید از آن‌ها کاملاً دوری‌کنید. سعی کنید با افرادی که مثبت اندیش هستند و از شما قدردانی می‌کنند رابطه برقرار کنید.

 با خودتان مهربان باشید: مهربان بودن با خود به معنای مهربانی با عزت‌نفس است و به‌شدت به تقویت آن کمک می‌کند. ما اغلب نسبت به دیگران توصیه‌ها و احساس بسیار بهتری نسبت به خودمان ساریم.    یاد بگیرید که قاطع باشید: قاطعیت یعنی احترام گذاشتن به عقاید و نیازهای دیگران و همین انتظار را از آنها داشتن. یک ترفند این است که به افراد دیگری نگاه کنید که قاطعانه عمل می‌کنند و از آنچه انجام می‌دهند تقلید کنید اما خودتان باشید. نکات و رفتارهایی را از افرادی که تحسین‌شان می‌کنید دریافت کنید و اجازه دهید خود واقعی شما با این رفتارها ظاهر شود. با این ترفند می‌توانید به سؤال اینکه چگونه اعتماد به نفس داشته باشیم پاسخ دهید.

توانایی نه گفتن داشته باشید: افراد با اعتماد به نفس پایین اغلب احساس می‌کنند که باید به دیگران بله بگویند، حتی زمانی که واقعاً نمی‌خواهند به آن‌ها بله بگویند. در بیشتر موارد، نه گفتن باعث ناراحتی روابط نمی‌شود و این حق طبیعی هر انسانی است که به بعضی چیزها نه بگویید.


 
برچسب ها: اعتماد به نفس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها