به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۳۱ ساعت ۱۳:۵۰
کد مطلب : ۳۳۷۶۲۴

امیدواری سران آلمان و قطر به احیای برجام

امیدواری سران آلمان و قطر به  احیای برجام
گروه بین الملل: سران آلمان و قطر در یک کنفرانس مطبوعاتی در برلین نسبت به موفقیت مذاکرات احیای برجام ابراز خوشبینی کردند. موضوع خرید گاز از قطر محور اصلی مذاکرات شولتس و آل ثانی بود.
تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، می‌گوید که به حصول توافق میان ایران و ایالات متحده بر سر احیای برجام امیدوار است و حاضر است در این رابطه کمک کند.
امیر قطر که در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، در برلین سخن می‌گفت، با ابراز خوشبینی نسبت به این که طرفین مذاکرات به اشتراک نظر برسند، گفت که برای یافتن یک راه‌حل در این رابطه آماده میانجی‌گری است.مذاکرات احیای برجام از فروردین ماه سال پیش در وین آغاز و بیستم اسفند متوقف شد.
اولاف شولتس، صدراعظم آلمان نیز در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با امیر قطر، نسبت به دستیابی به توافق در وین ابراز امیدواری کرد و از ایران و طرف‌های مذاکرات برجام خواست که اجازه ندهند فرصت‌های موجود از دست برود.امیر قطر حدود یک هفته قبل از سفر به آلمان، دیداری هم از ایران داشت و منابع خبری این گمانه را مطرح کردند که او در تبادل پیام‌های متقابل میان ایران و سایر کشورهای مرتبط با مذاکرات برجام، به خصوص آمریکا که مناسبات خوبی با قطر دارد نقشی به عهده بگیرد.
پس از آلمان، بریتانیا و فرانسه مقصدهای بعدی سفر امیر قطر هستند.در جریان دیدار امیر قطر از آلمان، محور اصلی مذاکرات با او به چگونگی استفاده از ظرفیت‌های این کشور برای تامین گاز مورد نیاز آلمان برمی‌گشت. با توجه به تلاش آلمان برای قطع وابستگی خود به گاز روسیه در پی آغاز جنگ این کشور علیه اوکراین، قطر که به بزرگترین تولید‌کننده گاز مایع در جهان تبدیل شده، یکی از منابع تامین نیازهای آلمان تلقی می‌شود. امیر قطر گفته است که کشورش از اوایل سال ۲۰۲۴ ظرفیت‌ها و امکانات لازم را برای صدور گاز به آلمان خواهد داشت.
روبرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان و سعد الکعبی، وزیر انرژی قطر، در این رابطه تفاهم‌نامه‌ای را امضا کردند که مبنای همکاری دو کشور در زمینه گاز و انرژی حاصل از هیدروژن است.
در جریان کنفرانس مطبوعاتی آل ثانی و شولتس، موضوع برگزاری جام جهانی فوتبال در زمستان امسال در قطر هم مطرح شد. سوال خبرنگاران از جمله در باره امکان حضور افراد همجنس‌گرا در قطر بود. امیر قطر گفت که همه آزادند که به این کشور بیایند. قطر یکی از سخت‌ترین قوانین را در باره همجنس‌گرایی دارد.خبرنگاران این انتقاد را به شولتس مطرح کردند که آیا با توجه به نقض حقوق بشر در تدارک تاسیسات و امکانات برای جام جهانی در قطر، شرکت در بازی‌های این رقابت‌ها درست است. شولتس در پاسخ "از تغییر و تحولات مثبت" در قطر نسبت به نیروی کار و حقوق کارگران سخن گفت و ابراز امیدواری کرد که گفت‌وگوهای فشرده‌ای که در این رابطه میان آلمان و قطر در جریان است، به بهبود بیشتر وضعیت کمک کند.
قطر بزرگترین سرمایه‌گذار در آلمان در میان کشورهای عربی حوزه خلیج فارس است. این کشور همچنین به دلیل مناسبات خوبش با طالبان در جریان دست به دست شدن قدرت در کابل در تابستان گذشته، در انتقال شهروندان آلمانی و سایر کشورهای اروپایی نقشی محوری ایفا کرد.
برچسب ها: برجام
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها