به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۳۱ ساعت ۱۴:۰۴
کد مطلب : ۳۳۷۶۳۱

تصویر جدید هابل از یک کهکشان عدسی‌شکل

تصویر جدید هابل از یک کهکشان عدسی‌شکل
گروه علمی: تلسکوپ فضایی هابل ناسا در تصویری جدید، به یکی از نزدیک‌ترین کهکشان‌های عدسی شکل بزرگ به سیاره ما نگاهی انداخته است.به گزارش ایسنا، کهکشان "ان‌جی‌سی ۱۰۲۳" (NGC 1023) در فاصله ۳۶ میلیون سال نوری از زمین قرار دارد. کهکشان‌های عدسی شکل نام خود را از ظاهر عدسی ‌شکلشان گرفته‌اند. آن‌ها حد وسط کهکشان‌های بیضوی و مارپیچی هستند. این کهکشان‌ها دارای یک برآمدگی مرکزی بزرگ و یک صفحه مسطح مشابه کهکشان‌های مارپیچی بوده، اما بازوهای مارپیچی ندارند. همچون کهکشان‌های بیضوی، کهکشان‌های عدسی‌شکل گاز و غبار زیادی نداشته و همچنین بخش عمده ستاره‌های آن‌ها قدیمی هستند.
 
"ان‌جی‌سی ۱۰۲۳" در این تصویر تنها نیست. لکه آبی رنگ مبهمی که در سمت چپ پایین این کهکشان دیده می‌شود، کهکشان "NGC 1023a" نام دارد. این جفت کهکشان بخشی از مطالعه‌ای بودند که در آن به بررسی چندین سامانه ستاره‌ای و خوشه‌های ستاره‌ای در کهکشان‌های فراتر از کهکشان راه شیری پرداخته شد. محققان ۸۱ خوشه ستاره‌ای باز با طول عمر زیاد (گروه‌های محدود از چند ده تا چند صد ستاره) را در صفحه کهکشانی "ان‌جی‌سی ۱۰۲۳" و همچنین ۲۷ خوشه ستاره‌ای جوان آبی‌رنگ یافتند. نیمی از خوشه‌های ستاره‌ای آبی جوان به کهکشان ماهواره‌ای مرتبط هستند، در حالی که باقی آن‌ها با گاز هیدروژن خنثی که کهکشان عدسی شکل بزرگ را احاطه کرده، ارتباط دارند.

برای ثبت این تصویر از داده‌های دوربین پیشرفته نقشه‌برداری هابل استفاده شده است. رنگ آبی نشان دهنده نور آبی مرئی است، در حالی که رنگ نارنجی نشان‌دهنده نور مادون قرمز است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها