به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۴۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۳۱ ساعت ۱۴:۱۹
کد مطلب : ۳۳۷۶۴۳

دلیل کاهشی شدن آمار ریزش نیروهای کار

دلیل کاهشی شدن آمار ریزش نیروهای کار
گروه اقتصادی: دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران واقعی شدن دستمزدها را موجب کاهش آمار تعدیل نیرو و شکایات کارگری دانست و گفت: کسانی که از طریق مشاغل غیر رسمی درآمدی بین شش میلیون تا هفت میلیون تومان داشتند با واقعی‌تر شدن دستمزدها، به کار در کارخانه راغب شده اند چون علاوه بر بهبود دستمزد، از بیمه و آتیه هم برخوردار می شوند.
 
به گزارش ایسنا، هادی ابوی  درباره آمارهایی که در خصوص آمار کاهش شکایات کارگری و تعدیل نیروهای کار ابراز عقیده کرد و گفت: زمانی که دستمزد واقعی‌تر و به هزینه‌های زندگی نزدیک تر شد انگیزه کار هم برای کارگران در واحدهای تولیدی بیشتر شد. به طور حتم ریزش نیرو داشتیم ولی اینطور نبوده که فرد بیکار شده باشد بلکه فرد قراردادش تمام شده و شغلش را عوض کرده و در جای دیگری مشغول کار شده است.

وی ادامه داد: در برخی واحدهای صنفی کوچک که نتوانستند با شرایط موجود دوام بیاورند، احتمال ریزش نیروی کار وجود داشته ولی افراد منفک شده یا تعدیل شده مشغول کار جدید شده اند.دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران با بیان اینکه در حال حاضر بنگاه‌ها متقاضی نیروی کار هستند، ‌افزود: ممکن است یک واحد تولیدی نیروی در سن ۲۵ تا ۳۰ سال بخواهد ما می گوییم اگر ۳۱ ساله بود باز هم او را به خدمت بگیرند و یا اینکه الزام کردند فرد جویای کار باید حتما لیسانس باشد، یعنی اگر فوق دیپلم باشد نمی تواند آن کار را انجام بدهد؟ کارفرما می تواند او را آموزش دهد و جذب بازار کار کند.

ابوی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر لزوم ارتقای سطح مهارت کارگران، اظهار کرد: یکی از ایرادات سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در سالهای اخیر این بوده که بحث آموزش را به آموزشگاه‌های آزاد واگذار کرده و برای کسانی که دنبال مهارت بودند دکان باز کردیم در حالی که آموزش فنی و حرفه‌ای باید به اصل خود که همان مهارت است برگردد و از شعار و برگزاری مسابقات مهارت کمی فاصله بگیریم.

این مقام کارگری تصریح کرد: وجود آموزشگاه آزاد برای آنکه دسترسی مردم به آن تسهیل شود نیاز است ولی در حوزه مهارت باید از مدارس و کارخانه‌ها و به تدریج زندان‌ها و پادگان‌ها شروع کنیم و خوشبختانه سازمان فنی و حرفه‌ای در دور جدید اقدامات بسیار خوبی انجام داده و طرح‌های قابل توجهی برای افزایش سطح مهارت جویندگان کار و فارغ التحصیلان درنظر گرفته است.

وی گفت: در حال حاضر ۹۹ درصد کارفرمایان در جست وجو نیروی کار هستند ولی نیروی کاری که ماهر باشد چون هزینه آموزش برای کارفرما نمی صرفد به همین دلیل کارگر را به جای طولانی مدت، سه ماهه و شش ماهه و یکساله نگه می دارند مگر برخی مشاغل مثل پتروشیمی ها یا جوشکاری در اعماق دریا که دوره‌های مخصوص خود را دارد و کارفرما بابت آموزش آن هزینه می کند.

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران تصریح کرد: در حال حاضر شخصی که از طریق مشاغل غیر رسمی درآمدی بین ۶ میلیون تا ۷ میلیون تومان داشته با واقعی‌تر شدن دستمزدها، به کار در کارخانه راغب شده است چون می داند علاوه بر افزایش حقوق، بیمه هست و آتیه هم دارد لذا آمارهایی که در خصوص کاهش مقرری بگیران بیمه بیکاری و یا تعدیل نیرو ارائه می شود همگی ناشی از دستمزدی است که کمی به واقعیت و هزینه های زندگی نزدیک شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها