به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۲۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۰۱ ساعت ۱۰:۱۴
کد مطلب : ۳۳۷۷۳۳

کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه شد

کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه شد
گروه بین الملل: امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه  اعضای دولت جدید این کشور به نخست‌وزیری الیزابت بورن را معرفی کرد.
در دولت جدید فرانسه که به دنبال آغاز دومین دوره ریاست‌جمهوری امانوئل ماکرون تشکیل شده ژان ایو لودریان جای خود را به کاترین کولونا در مقام وزیر خارجه داده است. ژان ایو لودریان، ۷۴ ساله طی پنج سال گذشته سکاندار دستگاه دیپلماسی فرانسه بود. او پیش از آن نیز بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ در دولت فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری پیشین در راس وزارت دفاع قرار داشت.
کاترین کولونا، ۶۶ ساله هرچند نامش در گمانه‌زنی‌های اولیه در مورد دولت جدید فرانسه مطرح نشده بود اما تجربه زیادی در عرصه دیپلماسی کشورش دارد. او بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۷ یعنی طی دو سال آخر ریاست‌جمهوری ژاک شیراک وزیر امور اروپایی در دولت دومینیک دوویلپن بود. کاترین کولونا پیش از آن بین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۴ به مدت ۹ سال سخنگوی کاخ الیزه بود.
از وی به عنوان یکی از چهره‌های نزدیک به ژاک شیراک در دوران ریاست‌جمهوری‌اش یاد می‌شود.
کاترین کولونا پس از دوران ریاست‌جمهوری ژاک شیراک در وزارت خارجه فرانسه مسئولیت‌های مختلفی را برعهده داشت. او در همین راستا بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ نماینده دائم کشورش در یونسکو، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد بود. وزیر خارجه جدید فرانسه پس از آن بین‌ سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ سفیر کشورش در ایتالیا بود. او سپس در اولین دوره ریاست‌جمهوری امانوئل ماکرون به مدت یک سال به عنوان نماینده فرانسه در سازمان همکاری و توسعه اقتصادی فعالیت کرد. کاترین کولونا پس از آن به عنوان سفیر فرانسه در بریتانیا معرفی شد و تا روز جمعه این سمت را برعهده داشت. روابط فرانسه و بریتانیا طی دو سال گذشته و در دوران حضور کاترین کولونا در لندن با فراز و نشیب‌های زیادی از جمله تنش‌های مرتبط با برکسیت روبرو بود.
کاترین کولونا پیش از حضورش در مقام سخنگوی کاخ الیزه در دوران ریاست‌جمهوری ژاک شیراک نیز از جمله اعضای کادر دیپلماتیک کشورش بود. او در همین راستا در دهه ۱۹۸۰ مدتی را در سفارت فرانسه در ایالات متحده آمریکا گذراند. او بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۳ یکی از سخنگوهای وزارت خارجه فرانسه بود.
وزیر خارجه جدید فرانسه در روز هشت مارس سال ۲۰۰۶ همزمان با روز جهانی زن با شیرین عبادی، برنده ایرانی جایزه صلح نوبل در پاریس دیدار کرد. کاترین کولونا در آن زمان وزیر امور اروپایی فرانسه بود. کاترین کولونا از علاقمندان به هنر سینما است و بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۵ نایب رئیس جشنواره فیلم کن بود. او اکنون در کابینه الیزابت بورن، دومین نخست‌وزیر زن تاریخ فرانسه یکی از ۱۳ زنی است که به مقام وزارت رسیده است.


 
برچسب ها: فرانسه
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها