کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ناگفته‌هایی از قصه تلخ سه توله یوزپلنگ ایرانی

1 خرداد 1401 ساعت 12:33


گروه جامعه:رییس سازمان محیط زیست قرارگیری مرجع تنوع زیستی در سازمان جهاد کشاورزی را خلاف اهداف آن دانسته و ابراز داشت: امیدواریم توله سوم یوزپلنگ تازه متولد شده حفظ شود.علی سلاجقه رییس سازمان محیط زیست در همایش بزرگداشت روز جهانی تنوع زیستی، گفت: ما همیشه در تنوع زیستی همیشه چالش‌ها را تصویر می‌کشیم ولی باید راهکارها را بیان کنیم و تگر سازمان هم به بیان چالش بپردازد پذیرفته نیست. وی با بیان اینکه دبیرخانه تنوع زیستی روزهای خوبی را سپری می‌کند، ابراز داشت: بیش از ۳۰ آیه قران کریم درباره تنوع زیستی است. و این نشانگر این است که خداوند می‌خواهد ما معرفت پیدا کنیم.

سلاجقه گفت: دستکاری در طبیعت بی‌تقوایی و جرم است و آثار آن را می‌بینیم. و نتیجه آن عدم امنیت غذایی و کمبود آب است.وی با اشاره به اینکه تنوع زیستی کشور در معرض خطر است و قرارگیری دبیرخانه تنوع زیستی کشور در وزارت کشاورزی را خلاف دانسته و گفت: می‌خواهیم مرجعیت تنوع زیستی به سازمان محیط زیست بازگردد تا دستوردهای آن به جایگاه اصلی‌اش مورد توجه قرار گیرد.

سلاجقه محصولات جهاد کشاورزی را حاصل مصنوعی تنوع زیستی عنوان کرد و گفت: باید این مرجعیت در جهت اهداف محیط زیست باز گردد. و سازمان باید چتر حمایتی خودش را داشته باشد چون ما کشوری هستیم که تنوع زیستی اش در همه حوزه ها بی‌نظیر است،وی افزود: تنوع زیستی ما باید ارزش گذاری اقتصادی شود.رییس سازمان محیط زیست درباره فرآیند یوزپلنگ آسیایی و تکثیر آن گفت: ما از همه ظرفیت‌های کشور استفاده کردیم و ناچاریم در شرایط در معرض انقراض گونه ها را در شرایط اسارت و به صورت علمی نگاه داریم. و این آزمایش‌ها چه مثبت و چه منفی برای ما دستاورد است.

وی با بیان اینکه کمیته حقیقت یاب قصورات در پروژه تکثیر در اسارات را براورد خواهد کرد. گفت: اما باید همه کسانیکه این فرایند علمی را دنبال می‌کنند، تشکر کنیم و منصفانه قضاوت کنیم.سلاجقه رفتارشناسی و روانشناسی حیات وحش را از جمله دستاوردهای قابل مطالعه در این پروژه دانست و ابراز امیدواری کرد که توله سوم حفظ شود.به گفته وی در این فرایند کسی قصوری نداشته است و باید همزمان از ظرفیت‌های بین المللی استفاده می‌شد.


کد مطلب: 337781

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/337781/ناگفته-هایی-قصه-تلخ-سه-توله-یوزپلنگ-ایرانی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir