به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۰۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۰۱ ساعت ۱۳:۵۵
کد مطلب : ۳۳۷۸۱۹

رمان «آگراندیسمان» حسن هدایت منتشر شد

رمان «آگراندیسمان» حسن هدایت منتشر شد
گروه فرهنگی: رمان «آگراندیسمان» نوشته حسن هدایت به‌تازگی توسط نشر گستره منتشر و راهی بازار نشر شده است.حسن هدایت (۱۳۳۴- تهران) کارگردان شناخته‌شده‌ای است. سریال‌ «کاراگاه» و فیلم‌های اقتباسی از داستان‌های صادق هدایت از جمله «گرداب» و فیلم‌های سینمایی «چشم شیطان»، «سایه‌روشن»، «گراند سینما» و ده‌ها اثر سینمایی و تلویزیونی بخشی از کارنامه درخشان اوست.

حسن هدایت علاوه بر فیلمسازی، داستان هم می‌نویسد. رمان «آگراندیسمان» تازه‌ترین اثر او پس از رمان ««وقایع‌نگاری یک لات چاقوکش» است. هدایت در هر دو اثر به دلِ تاریخِ معاصر ایران زده تا روایتی از دوتا از شخصیت‌های تاریخ معاصر بدهد: یکی هاشم آبسرداری از لات‌های دهه چهل و دیگری استپان استپانیان عکاس برجسته دوران مشروطیت. رمان «میدان توپخانه» اثر بعدی هدایت است که ماجرای مشروطیت را از دید مردم عادی و چند مبارز را روایت می‌کند.

این‌نویسنده روایت خود از نوشتن رمان «آگراندیسمان» را این‌طور شرح می‌دهد:«استپان استپانیان یک عکاس برجسته دوران مشروطیت بود که تصاویر فراوان و ارزشمندی از قبل و دوران انقلاب در تبریز به‌جا گذاشته است. اما آنچه برایم مهم‌تر بود زندگی و تفکر و مقاومت او در مقابل استبداد؛ چه در روسیه و چه در ایران بود. البته سلاح اصلی‌اش نیز دوربین عکاسی‌اش بود تا تفنگ و شمشیر. سرنوشت خاص او و فرار شگفت‌آورش (به همراه عده‌ای دیگر) از تبعیدگاهی در انتهای دنیا و طی ده‌هزار کیلومتر مسافت از جزیره ساخالین در شرق روسیه تا تبریز؛ و همچنین زندگی و مشکلاتش در تبریز و گریز دوباره‌اش از تبریز به ارزروم در کشور عثمانی و بعد مرگش در نسل‌کشی ارامنه؛ به او سیمایی ارزشمند برای یک ساختار داستانی می‌داد. همچنین سرسختی‌اش در مواجهه با مشکلات و نگاه زیبایش به هنر و نیز شخصیت خوددار و خجول و آرامی که داشت از او چهره یک هنرمند راستین را پدید می‌آورد. وقتی برای اولین‌بار زندگینامه مختصر او را در کتاب ارزشمند «تاریخ عکاسی و عکاسان پیشگام در ایران» تالیف یحیی ذکاء خواندم با خودم فکر کردم که زندگی و عملکرد این عکاس ارزش‌های دراماتیک فراوانی دارد. البته سال‌ها طول کشید تا این ایده به رمان تبدیل شود.»این‌کتاب با ۲۰۸ صفحه، منتشر شده است.
برچسب ها: کتاب
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها