به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۰۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۰۱ ساعت ۱۴:۳۵
کد مطلب : ۳۳۷۸۴۵

چه مدت می‌توانیم مولتی ویتامین مصرف کنیم؟

چه مدت می‌توانیم مولتی ویتامین مصرف کنیم؟
گروه علمی: همان‌طور که می‌دانید بدن ما در طول روز به مواد مغذی و ویتامین‌های مختلفی مانند ویتامین A، C و همچنین کلسیم، روی، آهن و… نیاز دارد.این مواد به طور معمول از طریق مواد غذایی مختلف وارد بدن ما می‌شوند، اما در شرایط خاصی مانند استفاده از برخی رژیم‌های غذایی محدود کننده و ناسالم ممکن است این مواد به اندازه کافی به بدنمان نرسند در این صورت باید از مولتی ویتامین‌ و مکمل‌ استفاده کرد، اما سوالی که پیش می‌آید این است که چه مدت می‌توانیم مولتی ویتامین مصرف کنیم؟ در واقع می‌توان گفت این برنامه درمانی برای همه افراد یکسان نیست و بستگی به شرایط سلامتی و رژیم غذایی هر فردی زمان متفاوت است. در ادامه می‌خواهیم به بررسی مدت زمان استفاده از مولتی ویتامین‌ها بپردازیم.

آیا برای به یاد آوردن استفاده از مولتی ویتامین هر روز صبح تلاش می‌کنید؟
ممکن است در طول روز سرتان شلوغ باشد و یا فرصت کافی نداشته باشید که از مولتی ویتامین استفاده کنید و یا ممکن است به دلیل مشغله فکری و شغلی فراموش کنید که باید مولتی ویتامین مصرف کنید. نکاتی که باید به آن توجه کنید این است که در صورت تغذیه نامناسب یا فقر آهن لازم نیست است همیشه به موقع مولتی ویتامین مصرف کنید. درست است که استفاده از مولتی ویتامین ممکن است کمی برای شما دشوار باشد، اما لازم است بدانید که به این وسیله می‌توانید ویتامین‌های مورد نیاز بدن خود را که نمی‌توانید از راه غذا خوردن تامین کنید، بوسیله مولتی ویتامین‌ها بهبود بخشید. این روش برای کودکانی که عادت‌های غذایی بدی دارند نیز بسیار بهتر است زیرا با مصرف نکردن مواد غذای مورد نیاز مواد لازم است تا حد نیاز از جایگزین آن‌ها یعنی مولتی ویتامین‌ها استفاده شود.

چه مدت باید از مولتی ویتامین و مکمل استفاده کرد؟
به طور مثال اگر شما و یا فرزندتان به کم خونی و فقر آهن دچار هستید و تمایلی ندارید که از گوشت قرمز استفاده کنید، راه ‌حلی که به شما توصیه خواهد شد این است که حتماً از مکمل آهن استفاده کنید. همچنین نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که باید کمبود تغذیه خود را در موقع مناسب و اسرع وقت اصلاح کنید زیرا هر چه سریع‌تر مواد مغذی ضروری را به بدن خود برسانید و کمبود آن را اصلاح کنید برای سلامتی‌تان بهتر است به خصوص برای کودکان که در دوره رشد قرار دارند اگر آهن و ویتامین کافی به بدن آن‌ها نرسد نه تنها از نظر جسمی و رشد، بلکه از نظر روانی نیز دچار مشکلاتی خواهند شد.

کمبودهای تغذیه‌ای دوران کودکی و خطرات ناشی از آن
درست است که اغلب کمبودهای تغذیه در دوران کودکی می‌تواند متداول باشد، اما توجه داشته باشید که در صورت اصلاح نشدن می‌تواند خطرات زیادی را برای کودک به دنبال داشته باشد. به طور مثال کمبود تغذیه و کمبود آهن می‌تواند رشد و تکامل کودک را تا حد زیادی به تاخیر بیندازد و در نحوه رفتار کردن، حفظ اطلاعات و تمرکز نیز دخالت دارند؛ بنابراین پزشکان درمان شخصی را برای بیمار خود آغاز می‌کنند زیرا مدت زمان این درمان ممکن است با عوامل زیادی در ارتباط باشد. پزشکان هنگام درمان بیمار بیشتر توصیه می‌کنند تا از مکمل و مولتی ویتامین به مقدار کافی استفاده شود تا کمبود تغذیه به طور کامل برطرف شود و مشکلاتی که ممکن است در آینده کودک به آن دچار شود نیز رفع شود، اما قبل از آن لازم است تا عوامل مختلفی که ممکن است بر مدت زمان مصرف مکمل و مولتی ویتامین تأثیرگذار باشند را بررسی کنیم.

عوامل مختلف تأثیرگذار بر مصرف مولتی ویتامین و مکمل
به ‌طور کلی مواد مغذی مختلف در طی زمان‌های متفاوتی تأثیر مثبت خود را روی بدن انسان می‌گذارند. به طور مثال منیزیم ترئونات تنها شکل شیمیایی منیزیم است که می‌تواند از سد خونی مغز عبور کند. منیزیوم ترئونات اغلب اوقات برای درمان خواب، اختلالات خلقی و رفتاری استفاده می‌شود و به طور معمول مصرف آن تا ۶ هفته طول می‌کشد. پس از ۶ هفته، بیمار می‌تواند شاهد فواید درمانی این ماده باشد همچنین هر چقدر کمبود تغذیه بیمار بیشتر باشد فواید مکمل منیزیم بیشتر در آن مشاهده می‌شود. به طور معمول فواید مصرف این ماده در کودکان بیشتر است در نتیجه مدت زمان مصرف آن نیز می‌تواند نسبت به بزرگسالان متفاوت باشد.

مدت زمان تاثیر گذاری ویتامین‌ها بین ۶ هفته تا ۳ ماه طول می‌کشد
در مثال دیگر خود بهتر است به آهن اشاره کنیم. به طور کلی ۳ ماه طول می‌کشد تا بدن انسان بتواند گلبول‌های قرمز جدیدی بسازد؛ بنابراین لازم است تا به طور مداوم و به مدت ۳ ماه مکمل را مصرف کنید و پس از  اتمام این دوره سطح آهن ذخیره‌ شده در گردش خون را بررسی کنید. اگر پس از بررسی متوجه شدید سطح آهن در محدوده سالمی قرار گرفته، لازم نیست دیگر آهن مصرف شود، اما اگر پس از بررسی متوجه شدید که سطح آهن در محدوده سالمی قرار نگرفته ممکن است لازم باشد نحوه مصرف آن را اصلاح کنید یا مقدار مصرف آن را افزایش دهید. در شرایطی حتی ممکن است پزشک بررسی کند که آیا عواملی باعث اختلال در جذب آهن می‌شوند یا خیر. یکی دیگر از مواد مغذی که بسیار برای بدن مفید است روی نام دارد. این ماده مغذی معمولاً در مکمل‌ها و مولتی ویتامین‌ها یافت می‌شود و به طور متوسط بین ۳ تا ۴ ماه زمان می‌برد تا سطح آن به محدوده سالمی برسد.

بررسی کنید که چرا کمبود ویتامین در بدن شما رخ داده است
در حالی که ممکن است شما مصرف مکمل‌ها و مولتی ویتامین‌ها را آغاز کرده‌اید باید بتوانید مواد غذایی که سرشار از مواد مغذی و ویتامین‌های بدن شما هستند را در رژیم غذایی خود قرار دهید. همچنین در رژیم غذایی خود باید به سلامت روده نیز توجه کافی داشته باشید زیرا معمولاً ممکن است غذاهای مناسبی در رژیم غذایی شما وجود داشته باشد، اما نتواند به درستی در روده هضم و یا جذب شوند. در این صورت مشکلاتی که در روده به وجود می‌آید باعث می‌شود تا مواد غذایی و ویتامین‌ها به مقدار کافی جذب بدن شما نشوند. در نتیجه اگر ابتدا مشکلات روده را حل کنید می‌توانید مواد مغذی را به صورت کاملا بهینه جذب کنید. در این هنگام با رسیدن ویتامین‌ها و مکمل‌ها به محدوده سالم می‌توانید مصرف آن‌ها را متوقف کنید.

مکمل‌ها را به درستی مصرف کنید و چرخه را قطع نکنید
درست است که مدت زمان مصرف مولتی ویتامین و مکمل ممکن است کمی طولانی باشد، اما ما نمی‌خواهیم که این مدت زمان برای همیشه باشد تنها هدفی که در مصرف مولتی ویتامین و مکمل وجود دارد این است که ابتدا مطمئن شویم این کار را به درستی انجام می‌دهیم و مقداری که مصرف می‌کنیم متناسب با نیازهای بدن ما است؛ بنابراین لازم است در مدتی که مولتی ویتامین مصرف می‌کنید چرخه را قطع نکنید و به طور منظم این روند را ادامه دهید تا کمبود تغذیه هر چه سریع‌تر برطرف شود تا دیگر نیازی به استفاده مجدد نداشته باشید‌.
گاهی اوقات استفاده از برخی داروها باعث منع مصرف برخی دیگر از داروهای خاص می‌شود زیرا ممکن است با یکدیگر تداخل پیدا کنند؛ بنابراین بهتر است قبل استفاده از مولتی ویتامین‌ها و مکمل‌ها ارزش غذایی آن‌ها و عدم تداخل آن‌ها با دیگر داروهایی که مصرف می‌کنید را بررسی کنید.
مرجع : روزیاتو
برچسب ها: مولتی ویتامین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها