به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۰۲ ساعت ۱۴:۱۴
کد مطلب : ۳۳۸۰۵۶

رئیسی صریح بگوید منظور از تصمیم سخت چیست

رئیسی صریح بگوید منظور از تصمیم سخت چیست
گروه سیاسی: «قرار است در کشور تصمیم‌های سختی بگیریم، شاید برخی موافق این موضوع نباشند، اما اگر با نگاه نقادانه به کارها نگاه کنند اشکالی ندارد ما را رهنمود می‌کند به افق روشنی که پیش‌روی اقتصاد است.» این بخشی از حرف‌های ابراهیم رئیسی در نخستین رویداد بین‌المللی خصوصی‌سازی در اقتصاد بود. بعد از این سخنان، موجی از نگرانی و ابهام در جامعه ایجاد شد که منظور از محمدصادق جوادی حصار چیست؟

بعد از این سخنان، برخی از افراد در فضای مجازی شروع به حمایت از افزایش قیمت بنزین و انتقاد به اینکه قیمت بنزین در ایران مجانی است، سخن گفتند. همین باعث شد تا این نگرانی ایجاد شود که ممکن است بعد از آزاد سازی قیمت‌ها که قرار بود فقط ۴ قلم کالا افزایش قیمت داشته باشد ولی به گفته یکی از نمایندگان مجلس بیش از ۷۰۰ کالا افزایش قیمت داشته است.

برخی دیگر اما اعلام کردند احتمالا منظور از این تصمیم سخت، خروج از برجام باشد که تبعات زیادی را برای مردم و کشور به همراه خواهد داشت. رویداد۲۴ درباره کلیدواژه «تصمیم سخت» و اینکه معنای آن چه چیزی است، با محمدصادق جوادی حصار فعال سیاسی اصلاح طلب و عضو حزب اعتماد ملی گفت‌وگو کرده است. او معتقد است که اعلام غیرشفاف جمله تصمیمات سخت نگرانی ایجاد می‌کند و آسیب‌زا است.


محمدصادق جوادی حصار فعال سیاسی  می‌گوید: تصمیم سختی که رئیسی از آن سخن می‌گوید، اما صراحتا درباره آن چیزی نمی‌گوید مانند تصمیم سخت روحانی برای افزایش قیمت بنزین است، که رئیسی هم جزو آن شورا برای تصمیم‌گیری بود، و تفاوت چندانی با هم ندارد. آن زمان مسئولیت تمام و کمال این تصمیم را روی دوش روحانی انداختند و سایر تصمیم‌گیرندگان خودشان را کنار کشیدند، حالا اما رئیسی در این مسیر تنها است بنابراین قبل از هر گونه تصمیم‌گیری، باید حواشی و عواقب احتمالی آن را مطالعه کرده و بپذیرد، بعد دست به اجرایی کردن آن بزند.

عضو حزب اعتماد ملی می‌گوید: اگر پختگی و سنجیدگی لازم درباره این تصمیمات صورت نگیرد، عوارض زیادی برای مردم به همراه خواهد داشت؛ خصوصا اگر این تصمیم در رابطه با اقتصاد و سفره مردم باشد. فقط می‌گویند قرار است تصمیم سختی بگیریم، خب این تصمیم سخت چیست؟ چرا درباره آن و جزئیاتش و اصل موضوع صحبتی نمی‌شود؟ این سخنان موجی از نگرانی را در جامعه ایجاد کرده که می‌تواند به شدت آسیب‌زا باشد. 

او می‌گوید: متاسفانه مردم اطلاعی از رخداد‌های اقتصادی و تصمیمات سیاسی ندارند. مثلا الان مدت‌هاست که داستان مهم برجام در حاشیه مسائل دیگر قرار گرفته و از دستور کار دولت خارج شده است. یکی از نگرانی‌های موجود این است که این تصمیم سخت درباره خروج از برجام باشد که طبیعتا عوارضی هم برای کشور به همراه خواهد داشت. مثلا ایران می‌تواند از NPT خارج شود و اعلام کند دیگر نظارت‌های بین المللی را قبول ندارد؛ مانند اسرائیل. اما اگر ایران اینکار را انجام دهد، همه متحد می‌شوند و می‌گویند ایران برای ساخت بمب چنین کاری کرده است که خب طبیعتا مشکلات زیادی را برای کشور به همراه دارد، اگر هم باقی بماند و نظارت‌ها را قبول کند، هیچ دستاوری برایش ندارد و به نوعی هم چوب را خورده هم پیاز را و حتی ممکن است فشار‌ها بیشتر شود.

عضو حزب اعتماد ملی می‌گوید: به دلیل نبود شفافیت و اعتماد در میان مردم، این مسئله ممکن است به صد شکل جلوه پیدا کند. برخی می‌گویند این تصمیم سخت مرتبط با افزایش قیمت حامل‌های انرژی است که اکنون در دو شهر کشور مانند کیش در حال اجرای آزمایشی است. با مردم شفاف صحبت کنید. دلیلی ندارد بگویید تصمیم سخت، اما هیچ صحبتی از آن نکنید، خب شفاف بگویید در ۶ ماه یا یک‌سال آینده قرار است چنین تصمیمی بگیریم که حداقل مردم آمادگی روانی داشته باشند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب می‌گوید: این رفتار‌ها کاهش محبوبیت، کاهش ضعف ارتباط با متن جامعه و از دست رفتن اعتماد عمومی را برای دولت به همراه خواهد داشت. یک موضوع دیگر که دولت را با مشکل روبرو می‌کند این است که هر چه مشکلات اقتصادی افزایش یابد، درآمد‌های دولت حاصل از همکاری مردم نیز کاهش پیدا می‌کند.

جوادی حصار با بیان اینکه دولت وارث یک بروکراسی بی در و پیکر است، گفت: رئیسی به جای کمتر کردن این بروکراسی آن را بزرگتر و فربه‌تر می‌کند. متاسفانه هر دولتی که روی کار می‌آید عده‌ای را به عنوان کارمند به دولت اضافه می‌کنند. در دولت احمدی‌نژاد این روند خیلی زیاد بود. در دولت روحانی هم وجود داشت و الان در دولت رئیسی هم در ادامه روند احمدی‌نژاد افراد بی‌تخصص و صفر کیلومتر را در وزارتخانه‌ها و جا‌های حساس تزریق کرده‌اند.

این فعال سیاسی با بیان اینکه تیم اقتصادی دولت بسیار فشل است، تصریح کرد: ۵ نظریه اقتصادی متفاوت در دولت وجود دارد و اصلا صدای واحدی نمی‌شنویم، این نظریات مختلف در دوران ریاست جمهوری هر یک نظریات اقتصادی همدیگر را نقد می‌کردند و قبول نداشتند، اما حالا همه در یک تیم هستند و باعث آشفتگی اوضاع شده‌اند. محسن رضایی هم خودش را کنار کشید و مسئولیتی در قبال این تصمیم‌ها نمی‌پذیرد. امیدوارم با این حال، صدای واحد و نظریات تخصصی را شاهد باشیم.
مرجع : رویداد24
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *


۱۴۰۱/۰۳/۰۲ ۱۶:۱۱
ببخشید خودشون هم نمی دونند چیکار می کنند شما از کی سوال می پرسی؟ (388087)
۱۴۰۱/۰۳/۰۳ ۱۰:۴۴
وقتی که عضوی از .......... رییس جمهور میشود.وضعیت بهتر از این نمی شود......... (388123)
۱۴۰۱/۰۳/۰۳ ۲۰:۲۶
بفرما ... (388161)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها