به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۰۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۰۳ ساعت ۱۰:۵۰
کد مطلب : ۳۳۸۱۷۸
محسن رضایی:

امسال هم شرایط سختی خواهیم داشت

امسال هم شرایط سختی خواهیم داشت
گروه اقتصادی: عاون اقتصادی رئیس جمهور گفت: دولت به دنبال تحول اساسی در تمامی بخش‌ها در کشور به ویژه در بخش اقتصادی است.به گزارش «انتخاب»، محسن رضایی در جریان سفر خود به خوزستان در گردهمایی ائمه جمعه این استان اظهار داشت: دولت به دنبال تحول است و خوشبختانه رئیس جمهور چندین اندیشکده را بسیج کرده تا برای تدوین و سند تحول کشور همفکری و همکاری کنند.

وی گفت: بیش از ۲۶ سال است که مقام معظم رهبری از همه دولت ها ایجاد تحول در بخش های مختلف را خواستار است اما تا کنون اقدام موثری انجام نشده است.رضایی با اشاره به اینکه انتظار رهبر معظم انقلاب تدوین سند تحول سیاسی و اجرای سیاست های اصل ۴۴ است ادامه داد: هر جامعه ای که می خواهد متحول شود باید در تمام جنبه ها متحول شود، عدم توازن در یک بخش و ندیدن تعادل در بخش های دیگر باعث می شود تا آرام آرام موتور سیاست کم تحرک شود. از نظر تاریخی هم باید این انقلاب یک توازن همه جانبه داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه بعد از ۳۰۰ سال ایران اقتدار و امنیت و استقلال پیدا کرده است افزود: انباشتگی و تراکم مشکلات در مسئله اقتصادی و فرهنگی روز به روز اوضاع کشور را با خطر مواجه کرده است به همین دلیل باید تحول و انقلابی در کشور ایجاد شود.رضایی با بیان اینکه کسانی که باعث تاخیر در اقتصاد و ایجاد مشکل در ایران شده اند باید پاسخگو باشند گفت: از محورهای تحول این است که در تولید تحول ایجاد شود، تولید بدون سرمایه گذاری امکان پذیر نیست و اشتغال بدون تولید امکان ندارد. دوران اشتغال دولتی تمام شده است و باید به فکر تولید اشتغال بود.

وی افزود: باید برای صندوق های بازنشستگی فکری شود، اگر با همین شرایط ادامه یابد دولت تا سه سال آینده باید ۸۰۰ هزار میلیارد تومان پرداخت کند تا این صندوق ها پا برجا بمانند.رضایی از دیگر محورهای تحول در سرمایه گذاری را تولید و اشتغال دانست و اظهار داشت: محور دیگر تحول بحث تجارت است، متاسفانه در بخش تجارت از فرصت های سرمایه گذاری به خوبی استفاده نشده است.

وی با اشاره به اینکه اصلاح نقدینگی و تورم از دیگر محورهای این تحول است افزود: به دنبال این هستیم یارانه به دست مردم برسد، اگر گرانی و تورم را حل نکنیم تمامی این اقدامات مشکلی را حل نخواهد کرد، باید بین نقدینگی کشور و تامین کالا توازن ایجاد شود.معاون اقتصادی رئیس جمهور با بیان اینکه در چند سال اخیر تورم ۴۰ درصدی را تجربه کردیم و امسال هم شرایط سختی خواهیم داشت ادامه داد: در پنجاه سال اخیر فروش دلارهای نفتی به بانک مرکزی مشکلات زیادی را برای اقتصاد کشور ایجاد کرد. دولت جلوی این اقدام را گرفت و تصمیم گرفته شده این دلارها به تمامی بانک ها فروخته شود.
 
وی با اشاره به کسری بودجه دولت قبل اظهار داشت: دولت قبل ۵۰۰ هزار میلیارد ریال به عنوان تنخواه از بانک مرکزی دریافت کرده بود که این پول بدون پشتوانه وارد بازار شد و مشکل نقدینگی در کشور ایجاد کرد. دولت های گذشته نسبت به فروش دلار نفتی جهل داشته و در خصوص کسری بودجه ناتوان بودند.

معاون اقتصادی رییس جمهور با بیان این نکته که گرانی با گرانفروشی ۲ مسئله است و اگر تمام بازارها درست عمل کنند و حتی مشکل گرانی را حل کنیم اما رانت باشد باز هم گرانفروشی داریم گفت: باید با مردم صحبت شود که دولت برنامه دارد و به دنبال این است که با تحول در اقتصاد کشور معیشت مردم را درست کند.وی گفت: استفاده از ارز ترجیحی موجب تخلیه ذخایر ارزی کشور شد. اصلاح ارز ترجیحی بر اثر یک محاسبه خوش بینانه دولت قبل از بازار ارز کشور ایجاد شد که با آغاز تحریم های سنگین بر کشور مشکلات سختی وارد شد و دولت برای خرید کالاهای اساسی با مشکلات زیادی در رابطه با تامین نقدینگی مواجه شد.

رضایی ادامه داد: ارز ترجیحی با ارز آزاد فاصله زیادی داشت و همین موضوع باعث فراهم شدن شرایط رانت برای وارد کنندگان و واسطه ها شد.وی ادامه داد: قاچاق با وجود ارز ترجیحی بسیار زیاد بود و ۳۰ درصد کالاهای کشور قاچاق می شد. ارز ترجیحی باعث کاهش منابع و فساد اقتصادی و ترویج قاچاق شد.

رضایی در خصوص اجرای قانون مردمی کردن یارانه ها از سوی دولت اظهار داشت: طبق محاسبه انجام شده پرداخت چهار میلیون ریال به طبقات پایین جامعه و سه میلیون ریال به طبقات بالا موجب تعادل در زندگی مردم خواهد شد. این طرح آنقدر منطقی است که مشکلات فعلی را مرتفع خواهد کرد.معاون اقتصادی رئیس جمهور ادامه داد: ۱۵۰هزار میلیارد ریال سرمایه در گردش با نرخ ۱۰ درصد از سوی وزارت جهاد کشاورزی به مرغداران پرداخت خواهد شد تا با افزایش قیمت نهاده ها متضرر نشوند.وی گفت: با این اقدام به دنبال جبران خسارت های احتمالی به مرغداران هستیم.

معاون رئیس جمهور گفت: اشکالاتی در تعزیرات حکومتی وجود دارد، در بسیاری مناطق شعبه تعزیرات نیست و میزان جریمه ها بسیار پایین است.رضایی اظهار داشت: بر اساس مصوبه جدید به تعزیرات حکومتی اجازه داده شد ۵۰۰ نیرو جذب کند ضمنا تلاش می شود از نیروهای بسیجی بیشتر در این راستا استفاده شود چرا که نیروهای انقلابی باید بسیج شوند و جلوی تخلفات را بگیرند.
 
وی در ادامه با اشاره به اینکه تا سه سال آینده تولیدات کشاورزی در خوزستان سه برابر می شود گفت: خوزستان با ظرفیت هایی که دارد به راحتی می تواند غذای ۴۰ میلیون نفر را تامین کند.وی گفت: تا ۱۰ سال آینده امنیت غذایی مهم ترین مسئله جهان خواهد شد و با توجه به‌ اینکه قیمت کالاهای اساسی بسیار افزایش یافته و واردات بسیار گران شده است لذا باید تولید را افزایش داد چرا که اگر تولیدات کشاورزی را افزایش ندهیم با مشکل مواجه خواهیم شد.

معاون اقتصادی رییس جمهور با بیان اینکه بهترین نقطه کشور برای کشاورزی خوزستان است اظهار داشت: باید طرحی ارائه شود تا برای افزایش سهم آب به استان تغییراتی ایجاد شود، شرکت های پتروشیمی و فولاد که آب زیادی مصرف می کنند می توانند از آب دریا برای صنایع خود استفاده کنند.وی با بیان اینکه مسئله آب در کشور را باید در قالب یک‌پروژه بزرگ‌حل کرد گفت:در غیر اینصورت با این دعواهایی که بین استان ها ایجاد شده نمی توان آن را حل نمود.
برچسب ها: محسن رضایی

۱۴۰۱/۰۳/۰۳ ۱۱:۱۹
خخخخخخ (388129)
خخخخخخ
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۳/۰۳ ۱۱:۲۰
وی با اشاره به اینکه بعد از ۳۰۰ سال ایران اقتدار و امنیت و استقلال پیدا کرده است!!!!! خخخخ هههههههه (388130)
۱۴۰۱/۰۳/۰۳ ۱۳:۰۲
از سالی که امام فوت کرده کدام سالمان خوب بوده جناب دکتر اقتصاد؟ (388139)
۱۴۰۱/۰۳/۰۳ ۱۳:۰۷
دکتر داره بوتاکس از بین میره دوباره بزن (388140)
۱۴۰۱/۰۳/۰۳ ۱۶:۲۰
کدام سال سخت نبود چرا برا مسولان و رانتخواران سخت نباشد چرا فقط مردم سختی بکشن چرا دلیل آن چیست وبا این فرمان به دره میروید (388147)
علی
Italy
۱۴۰۱/۰۳/۰۳ ۱۶:۳۱
از این دست حرف های بی پایه و قشنگ زیاد شنیدیم و شما هم کاری برای ملت نمی توانید بکنید و مردم هم به شما اعتمادی ندارند چون شما خودتان را از ملت طلبکار و علامه دهر می دانید. (388149)
بمشهدی.، بابایی غمگین
United Arab Emirates
۱۴۰۱/۰۳/۰۴ ۱۸:۱۵
300 تا بسیجی استخدام بشن ...خدایا نجات مان بده از دست این رانتخواران... از این انقلابی ها... فرزند نخبه من با بهترین نمرات بدون هیچگونه سهمیه و پارتی از دانشگاه ..فارق التحصیل شده بعد سالها زحمت حالا دست فروشی میکنه اما این از خدا بی خبران هرچقدر خودشون 43 ساله صندلیها را ول نمیکنن هر چقدر فرزندان و دامادشان هر چقدر هم بسیجی و رحانیون ...هر چقدر
هم طرفدارانشون
کل کشور مال اینها و طرفدارشونه..،الباقی 95 دیگه فقط نگاه..،،فقط اه..،،فقط حسرت
شرمتان باد .....شرم (388209)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۳/۰۴ ۱۹:۴۷
اینطور بگی بهتره: امسال هم شما مردم سال سختی خواهید داشت (388212)
۱۴۰۱/۰۳/۰۶ ۱۴:۴۵
شاید این هم فریبه ؟ عملیات فریب ! (388275)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها