کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کلاهبرداری در خرید و فروش مسکن‌های نیمه‌ساز

3 خرداد 1401 ساعت 13:08


گروه جامعه: افرادی که قصد خرید و فروش مسکن را دارند، لازم است قبل از انجام هرگونه معامله‌ای در خصوص خرید و فروش خانه، اطلاعاتی در خصوص موارد کلاهبرداری در این خصوص داشته باشند تا در دام این افراد نیفتند.
موارد کلاهبرداری در خرید و فروش مسکن.

تنظیم مبایعه‌نامه جعلی
در این شیوه از کلاهبرداری، افراد سودجو (خریدار یا فروشنده) در تنظیم مبایعه‌نامه، دست به اعمال متقلبانه زده و مواردی را در مفاد آن درج می‌کنند که خلاف واقع است. برای آن‌که از وقوع این نوع از کلاهبرداری در خرید و فروش مسکن جلوگیری شود، مبایعه‌نامه را بدون آن‌که کامل مطالعه کرده، امضا نکنید.

کلاهبرداری در خرید و فروش مسکن بدون بازدید از ملک
گاهی پیش می‌آید که افراد کلاهبردار، واحدی را برای خرید به فروشنده نشان می‌دهند و می‌گویند این خانه، مشابه واحد آن‌ها است و براساس مشخصات آن، ملک را معامله می‌کنند. این در حالی است که بعد از انجام معامله، فرد خریدار متوجه کاستی‌ها و تفاوت‌ها می‌شود. مثلا، ممکن است در متراژ، یا امکاناتی نظیر دستگاه گرمایشی، کولر و غیره باهم تفاوت‌هایی داشته باشند.

کلاهبرداری در خرید و فروش مسکن‌های نیمه‌ساز
این نوع از کلاهبرداری در خرید و فروش مسکن، بسیار رایج است. بدین صورت که کلاهبرداران، خانه‌های نیمه‌ساز آماده کرده یا خانه‌هایی را پیش فروش می‌کنند. این در حالی است که اصلا قرار نیست این خانه‌ها تکمیل شوند. بدین ترتیب، افراد کلاهبردار، بعد از تنظیم مبایعه‌نامه و دریافت پیش پرداخت، فرار کرده و هیچ اثری از خود نمی‌گذارند.

کلاهبرداری از طریق پرداخت تسهیلات بانکی
افراد سودجود و کلاهبردار، به اسم آن‌که تسهیلات بانکی برای خرید مسکن ارائه می‌دهند، اقدام به تاسیس شرکت‌هایی کرده و در این زمینه فعالیت می‌کنند. سپس، بعد از آن‌که به نام تسهیلات بانکی، از مردم عادی پول دریافت کردند، شرکت را تعطیل کرده و فرار می‌کنند.

کلاهبرداری از طریق وکالت‌نامه جعلی یا باطل شده
برخی از دفاتر املاک با ارائه وکالت‌نامه جعلی یا باطل‌شده، اموال افراد کم‌تجربه را به فروش می‌رسانند. آن‌ها ممکن است به این بهانه که صاحب ملک، خارج از کشور زندگی می‌کند و مواردی از این قبیل، با وکالت‌نامه‌های جعلی، اقدام به کلاهبرداری در خرید و فروش مسکن نمایند.

کلاهبرداری در خرید و فروش مسکن از طریق سند جعلی
این روش از کلاهبرداری، بسیار رایج است. برخی افراد سودجود، با تنظیم سندهای جعلی خانه سایر افراد را به فروش می‌رسانند و بعد از انجام معامله و دریافت پول، فرار می‌کنند. برای جلوگیری از این اتفاق، در هنگام خرید خانه تا حد امکان از مالکیت صاحب ملک مطلع شده و استعلامات لازم را انجام دهید.


کد مطلب: 338238

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/338238/کلاهبرداری-خرید-فروش-مسکن-های-نیمه-ساز

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir